I dag tar tåget från Stockholm till Oslo runt fem och en halv timme. Det skulle kunna gå på mindre än tre timmar om man bygger en bättre räls.
Det menar bolaget OsloStockholm 2.55 AB, som i tio år har tryckt på för att få investeringen till stånd.
– Mälarbanan är byggd för att tåg ska kunna köra 250 kilometer i timmen. Får man till en modern järnväg på hela sträckan skulle man få samma förändring av resandet som när man etablerade X2000 på sträckan Stockholm-Göteborg, säger Jonas Karlsson, vd för bolaget.
Det skulle innebära att runt 70 procent av dagens resenärer – eller drygt en miljon årligen – skulle gå över från flyg till tåg, menar han.
Högt prioriterat
Region Stockholm är nu på väg att köpa in sig i bolaget, för att sända "en starkare signal till omvärlden att detta är ett högt prioriterat projekt för Region Stockholm". Redan i dag sitter regionen med som adjungerad i styrelsen.
En enorm potential för att stärka Stockholms och Oslos konkurrenskraft.
– Det är otroligt positivt att Stockholm vill engagera sig mer. Det skulle bli en jättetydlig markering och bekräfta vilken enorm potential projektet har för att stärka både Stockholms och Oslos konkurrenskraft, säger Jonas Karlsson.
Såhär ser den tänkta sträckan ut. Fullt utbyggd skulle den gå at köra på under tre timmar.
Oslo-Sthlm 2.55 AB
Den största effekten skulle man få om man bygger om den så kallade gränsbanan mellan Arvika och Oslo, vilket skulle kosta runt 50 miljarder kronor och få ner restiden med en timme och 40 minuter.
Halva priset mot flyget
Hela sträckan mellan huvudstäderna skulle gå lös på 75 miljarder. I huvudsak skulle detta kunna finanasieras med biljettintäkter, menar Jonas Karlsson, eftersom sträckan skulle bli så attraktiv.
– Biljetten skulle kosta runt 800 kronor i vardera riktningen, vilket är hälften av vad det kostar att flyga i dag.