Det är 65 fastigheter på Aborrvägen i Viksjö som inte längre får sin post i brevlådan. Istället tvingas de ta sig till Postnords terminal på Datavägen för att få ut sina brev.

För efter nästan 50 år stoppar nu Postnord postutdelningen.

– De kräver att alla grannar ska ha sin postlåda samlat på ett och samma ställe. Men vi har sagt att det är förenat med stora kostnader och vi vet inte om vi kan ta mark i anspråk för det, säger Magnus Gullberg, ordförande i Sandviks samfällighet.

Bommar mot buskörning

Han berättar att det hela började förra våren när föreningen satte upp två bommar i området. De hade problem med busåkning och bommarna gav effekt. Men enligt Magnus Gullberg röt Postnord ifrån.

– Vi hade kollat alla regler och de brevbärare vi träffat här har en brandkårsnyckel som kan öppna bommarna. Dessutom blockeras de flesta fastigheterna i området inte av bommar, varför ska de straffas?

Det här är en av de gator som Postnord hävdar är för smala för deras bilar.

Det här är en av de gator som Postnord hävdar är för smala för deras bilar.

Erik Lejdelin

Fler paket

Orsakerna som Postnord påpekat är att när paketen blir fler och breven färre, behövs större bilar och då blir det för trångt för bilarna att ta sig fram. Men Magnus Gullberg säger också att vissa av medlemmarna i samfällighetsföreningen fått dispens.

– Då kan man undra, är det för trångt eller inte om nu vissa fått dispens?

Det finns flera aspekter när de kommer till samfälligheter som de inte tar hänsyn till, menar han.

– Vi är ingen bostadsrättsförening. Vi i styrelsen har ingen rådighet över hur folks postlådor ska fungera. Det bör Postnord egentligen förhandla med varje enskild fastighetsägare.

Enligt Magnus Gullberg började Postnord att strula i samband med att de satte upp två bommar i området.

Enligt Magnus Gullberg började Postnord att strula i samband med att de satte upp två bommar i området.

Erik Lejdelin

Särskilda regler

Samfälligheter styrs av ett så kallat anläggningsbeslut. I beslutet finns stränga regler kring exakt vad samfälligheten får göra – och inte göra. En postlådesamling kan strida mot anläggningsbeslutet, menar Magnus Gullberg.

Att ändra ett sådant beslut är både dyrt och tar tid.

Och nya brevlådor kan gå loss på omkring 200 000 kronor. Pengar som de boende måste betala eftersom Postnord inte står för något. Magnus Gullberg säger att han inte vet om medlemmar är villiga att betala.

– Jag vet att Postnord sagt till flera av medlemmarna att de kan sätta upp vilka lådor som helst, men ska vi regla upp en massa olika lådor på garageväggen här? Till slut kommer det se ut som "hej kom och hjälp mig". Dessutom skulle jag vilja att lådorna har ordentliga lås när man inte har uppsyn över dem.

Den garagevägg som Postnord föreslog som en plats för brevlådorna: "Det innebär att vi förlorar en parkeringsplats och vi har ingen överflöd av dem i föreningen."

Den garagevägg som Postnord föreslog som en plats för brevlådorna: "Det innebär att vi förlorar en parkeringsplats och vi har ingen överflöd av dem i föreningen."

Erik Lejdelin

Många äldre

Grannarna måste nu ta sig till bolagets terminal som har öppet två timmar på förmiddagen och två timmar sent på eftermiddagen för att få sin post.

– Vi har ju många äldre, ska de behöva ta färdtjänst för att hämta posten? Det går att lämna fullmakt så att någon annan hämtar, men då är det en fråga om integritet. Det kan vara myndighetspost man får som man inte vill att alla ska känna till.

Det här är inte första gången som Postnord krävt av samfälligheter att ordna fram en brevlådesamling. För två år sedan rapporterade Mitt i om en förening i Sollentuna som råkade i samma sits. Samma sak skedde i hos en förening i Vallentuna.

Men om ni verkligen hade velat, hade problemet gått att lösa då?

– Ja, säkert. Men det finns ju flera frågor som behöver lösas. Och Postnord kör bara på, vi har blivit helt överkörda.

Magnus Gullberg säger att de andra postföretagen inte sagt någonting om att gatornas bredd: "Det är bara Postnord som knorrar".

Magnus Gullberg säger att de andra postföretagen inte sagt någonting om att gatornas bredd: "Det är bara Postnord som knorrar".

Erik Lejdelin