Uppe på höjden ovanför Enköpingsvägen och bron över Stäketsundet sitter Axel Lindroth och kapar bräder för en tillbyggnad på sin villa.
Att det snart kan komma att byggas lägenhetshus ett stenkast bort gör honom bara glad.
– Jag gillar ju byggen, som du kan se!
De nu strukna planerna ner mot vattnet var mest impopulära i grannskapet, enligt Axel Lindroth.
Henrik Lindstedt
En ny detaljplan för hans område har just gått ut på granskning, vilket innebär att de som bor i närheten kan tycka till.
Eyüp får nya kunder
70 lägenheter i tre hus mellan två och fyra våningar är planen.
– Vi ligger så högt så vi ser över ändå. Och Trafikverket har ju uppgraderat vägen därnere till 60-väg, så om det inte ska bli stoj från vägen så behövs det bebyggelse som skärmar av, säger Axel Lindroth.
Där husen ska byggas ligger bland annat en igenbommad villa och mittemellan de planerade husen hittar man den lokala pizzerian Francos.
– Det blir bättre för mig eftersom jag får mer kunder, men jag tänker inte bara på restaurangen. Många av de som bor här är inte nöjda. Du vet, "mycket folk, mycket problem", säger ägaren Eyüp Sari.
Ingen strandpromenad
Planen gör det samtidigt möjligt att bygga nya villor och göra befintliga villor till parhus.
När planen var ute på samråd i januari 2022 var den större. Nu har de planerade radhusen och parhusen norr om Enköpingsvägen tagits bort. Borta är även flerfamiljsvillorna och strandpromenaden som planerade ner mot vattnet söder om båtklubbens bryggor.
Den nya detaljplanen har uteslutit området ner mot vattnet.
Magnolia bostad och Strategisk arkitektur
Att slopa bebyggelsen ner mot vattnet anses vara bra för fågellivet, som är mest känsligt i just det området.
Det ses också som ett plus för dem som vill bevara en bit av Stäketfläckens historia.
Ett järnvägssamhälle
Sundet har varit en viktig farled sedan åtminstone 1100-talet, men först på 1600-talet började ett litet samhälle bildas på den östra stranden. Det samhället tog inte riktigt fart förrän järnvägen drogs in och en station byggdes i slutet av 1800-talet.
Stationen är nedlagd sedan 60-talet och stationshuset sedan länge rivet. Däremot finns fortfarande en tjänstebostad och en förrådsbyggnad kvar ner mot vattnet. De bevaras nu när planen krympt, vilket går i linje med den kulturmiljöinventering som gjorts.
Efter granskningen ska planen revideras en gång till. Sedan får politikerna sista ordet.