Att nya gång- och cykeltunneln under Mälarbanan längs Bromstensvägen äntligen öppnats välkomnas av de flesta i Spånga. Den ska binda samman Bromstensstaden med övriga Spånga för gående och cyklister.

Men beskedet att järnvägsövergången en bit längre söderut längs järnvägen stängs har väckt starka reaktioner i lokala grupper. Den har använts i många år av Bromstensborna, och många får nu en stor omväg.

Vill att Trafikverket ser över frågan

– Det finns ett stort missnöje i området. Vår väg till busshållplatsen för bussarna mot Danderyd och Alvik stängs ju nu helt. Att gå via nya gångtunneln är en enorm omväg och tar en åt helt fel håll, säger Bromstensbon Matilda Teglund.

Järnvägsövergången bakom Bromstens IP som folk tog för att ta sig mellan Bromsten och övriga Spånga har stängts.

Järnvägsövergången bakom Bromstens IP som folk tog för att ta sig mellan Bromsten och övriga Spånga har stängts.

Läsarbild

– Vi hoppas att Trafikverket kan se över frågan för tillgänglighetens skull.

Men enligt Trafikverkets kommunikatör Daniel Mossberg finns inga sådana planer.

Ses som säkerhetsrisker

Själva järnvägsövergången med bommarna ska rivas i vår.

– Plankorsningen stängs permanent. De är säkerhetsrisker och i den mån det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt ska de helt byggas bort och ersättas med planfria korsningar.

Daniel Mossberg, kommunikatör på Trafikverket.

Daniel Mossberg, kommunikatör på Trafikverket.

Trafikverket

En plankorsning är en korsning mellan en väg och en järnväg i samma plan.

– Vi har ett nollvisionsmål när det gäller omkomna eller skadade, säger Daniel Mossberg.

Men är någon ersättande passage planerad längre söderut längs järnvägen?

– Nej, nya tunneln är den ersättande passagen. Om man så önskar går ju även Bromstensvägen genom bron över järnvägen. Båda dessa passager finns i dag på ett avstånd inom cirka 600 meter från järnvägsövergången, säger Daniel Mossberg.