På fredagseftermiddagen kom kärva besked från regeringen, när det gäller den omförhandling av spårvägsprojekten i Stockholmsområdet som nu ska dra igång.
Moderaternas förhoppning, som Mitt i skrev om igår, att det kan bli mer pengar både till Spårväg syd och till en Östlig förbindelse, ser ut att möta hinder.
I direktiven, som publicerades på eftermiddagen, framgår det att regeringen inte tänker skjuta till några ytterligare pengar till de tidigare beslutade spårvägsprojekten, det vill säga Spårväg syd, den nya tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning till Odenplan.
Saknas miljarder
Detta trots att det saknas minst fem miljarder för att Spårväg syd ska kunna förverkligas och för att den nya tunnelbanan ska byggas klart.
Målet är istället att tillkommande finansiering ska komma från Region Stockholm och de berörda kommunerna, slår regeringen fast.
Förhandlingen ska nu handla om kostnadsminskningar inom ramen för de tidigare beslutade budgetarna. Funktioner eller objekt kan behöva omprövas, enligt förhandlingsdirektiven.
Samtidigt vill regeringen att förhandlingen ska innefatta finansiering av Östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten.
Avgörande för utvecklingen
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) reagerar på beskedet:
– Det är allvarligt att regeringen nu öppnar för att ompröva viktiga kollektivtrafikinvesteringar som Spårväg syd och tunnelbaneutbyggnaden som man varit överens om länge. Det är helt avgörande för Stockholms utveckling att de objekten genomförs och jag förutsätter att det även blir regeringens slutsats, säger han.
Även infrastrukturregionrådet Michaela Haga (C) framhåller vikten av stabila överenskommelser:
– Principen i dessa förhandlingar måste vara långsiktiga förutsättningar för kommunernas och regionernas planering . Vi tar för givet att man inte backar på löften som skulle vara en bidragande faktor till fler bostäder och företagsetableringar, säger hon.
Visar inte korten
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, tolkar regeringens formuleringar som en del av förhandlingen och att det är naturligt att parterna inte visar alla kort till en början.
– Vi tror fortsatt att alla som är intresserade av ny utbyggd infrastruktur i Stockholm måste vara villiga att sätta sig ned och diskutera allt. Att stänga dörrarna till förhandlingsrummet innan man ens hunnit sätta sig vid bordet i rummet kommer inte sätta spadar i marken för någon ny infrastruktur i Stockholm, säger han.
Regeringen kan öppna plånboken – mot ett ja till Östlig förbindelse
Regeringen vill lösa upp knutarna kring Spårväg syd och samtidigt få fram en överenskommelse om Östlig förbindelse. "Jag tror det finns ett fönster att utvidga ramarna", säger Kristoffer Tamsons (M).
På torsdagen utsåg regeringen den förre statssekreteraren Mattias Landgren till ny förhandlingsperson för de stora infrastrukturprojekt som ingår i Sverige- och Stockholmsförhandlingarna.
Målet är att försöka lösa finansieringen av bland annat Spårväg syd och den nya tunnelbanan, där det sammanlagt saknas minst fem miljarder.
Men förhandlingarna ska även handla om Östlig förbindelse, den omstridda väg- och kollektivtrafiktunnel som är tänkt att koppla ihop Nacka med Ropsten.
"Kamma hem ytterligare satsningar"
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tolkar det som att regeringen kan vara beredd att skjuta till de pengar som saknas för Spårväg syd och tunnelbanan, mot att Region Stockholm går med på en helhetslösning där även Östlig förbindelse ingår – vilket mittenstyret i regionen hittills har motsatt sig.
Spårväg syd mellan Flemingsberg, Kungens kurva och Älvsjö saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att beslut togs redan 2017.
Åsa Sommarström/Region Stockholm
– Jag ser det som ett fönster att utvidga de ekonomiska ramarna för Stockholmsregionen, där vi inte bara kan landa hem tillkommande finansiering av tunnelbana och spårväg utan att vi även kan kamma hem ytterligare satsningar för Stockholms infrastruktur. Och då pekas särskilt Östlig förbindelse ut, säger Kristoffer Tamsons (M).
Förhandlingen startar under våren och uppdraget ska redovisas senast den 30 juni.
"Fullständigt orimligt"
Företrädare för Region Stockholms mittenkoalition tycker det är välkommet med nya förhandlingar, men menar att det är fel att blanda in Östlig förbindelse i diskussionen.
Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.
Trafikverket
– Det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar. Men det är fullständigt orimligt att börja utreda Östlig förbindelse innan det som är beslutat sedan tidigare är fullt finansierat, säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.
Regionens trafikförvaltningen har tidigare tagit ställning mot Östlig förbindelse, som man menar motverkar klimatmålen genom att bidra till ökad biltrafik.
Kristoffer Tamsons (M) tycker däremot att det är dags att se till behovet av både nya vägar och ny spårtrafik.
– Det är detta som Stockholm har saknat, en bred överenskommelse som ser till helheten. Östlig förbindelse är den felande länken, säger han.
Vänsterpartiet tycker att Moderaterna spelar ett dubbelspel.
–De säger sig vara ”kollektivtrafikpartiet” i Region Stockholm men villkorar utbyggnad av redan beslutad kollektivtrafik med att en ny motorväg ska byggas. Det visar var Ms verkliga prioritering ligger, säger trafikpolitikern Anna Sehlin (V).
Projekten som ingår i de tidigare avtalen
Sverigeförhandlingen:
Älvsjö-Fridhemsplan, tunnelbana och nya stationer
Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg via Skärholmen och Kungens kurva
Roslagsbanan till City, förlängning och nya stationer
Stockholmsförhandlingen:
Tunnelbana Barkarby
Tunnelbana Arenastaden
Tunnelbana Nacka-Söderort
Källa: Infrastrukturdepartementet
Kristoffer Tamsons (M) tror att regeringens besked innebär öppningar både för Spårväg syd och Östlig förbindelse.
Mitt i