Söndagen den 15 december är en dag att hålla koll på för alla Roslagsbanans resenärer. Från den dagen träder Tågplan 2025 i kraft och med den kommer flera nyheter som ska underlätta för resenärerna.
– Vi har kommit överens med SL och trafikförvaltningen om att utöka trafiken så vi kommer köra mer trafik på Roslagsbanan än vi gjort tidigare, säger Staffan Grönwald, affärschef på Roslagsbanan.
Staffan Grönwald är affärschef på Roslagsbanan.
Ann-Catherine Svedenstedt Sjödin
Rent konkret kommer fler tåg trafikera banan.
– Vi ökar antalet fordon som går i trafik från 31 till 37, det är rekordstort antal fordon som kommer röra sig i trafiken på Roslagsbanan, säger han.
Till stor del handlar det om att göra längre tåg och då främst på Linje 28 som går till Österskär.
– Den är populärast, säger han.
SL delar upp veckan i tre olika typer av dagar, måndag till torsdag är vardagar, fredag övergångsdag och lördag och söndag helg.
– Måndag till torsdag går vi upp från 398 till 435 avgångar. Vi kör fler långa tåg och tätare trafik. Trafiken vi förtätar är främst i rusningarna, säger han.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Långsiktig plan
Satsningarna görs för att öka attraktionskraften för resande på Roslagsbanan.
– Vi tror väldigt mycket på Roslagsbanan. Vi vill att det ska vara så lite trängsel och så enkelt som möjligt att åka Roslagsbanan. Det ska känns att det finns ett utbud som passar alla, säger Staffan Grönwald.
I vinter blir det fler avgångar på Roslagsbanan.
Privat
Han hoppas att det i framtiden kommer bli ännu mer satsningar på Roslagsbanan.
– I vår plan framåt ska vi utöka trafiken ytterligare år för år fram till 2030 för att göra Roslagsbanan till en betydligt tätare, säger Staffan Grönwald.
Förändringarna gäller även efter vinter, fram till nästa trafikplan tas i bruk i december 2025.
Lovar bättre snöröjning
När snön faller över Roslagsbanan ska det gå snabbare än tidigare att snöröja.
– Vi känner oss redo, säger Jimmy Laében, infrastruktursamordnare på Transdev.
Framkomligheten, snöröjning och underhåll ska bli bättre på Roslagsbanan i vinter. Det lovar Transdev några veckor innan december.
En orsak är att ett nytt helhetsavtal har slutits med företaget Subvenio Rail. Avtalet gäller bland annat is- och snöröjning, sandning och underhåll. De har även köpt in nya maskiner för snöröjning. Till skillnad från tidigare är det från ett Stockholmsbaserad företag.
– De senaste två åren har vi haft ett avtal med ett företag som utgått från Dalarna, säger han.
I fjol var det en underentreprenör som körde snöloken på Roslagsbanan. I vinter är det Transdevs egna personal som gör det. Därmed ska snöröjning gå snabbare.
Robin Högberg
Närheten ska göra att exempelvis snöröjning kommer igång snabbare om det kommer rejäla mänger på kort tid. Med det nya avtalet är personal redan i tjänst när insatserna behövs. Det förra avtalet var ett jouravtal.
– Det innebar en viss inställelsetid på en eller två timmar. Säg att man har en isig trappa så är det skönt att vi har ett dag- och ett nattlag som bara behöver den tid det krävs att köra till platsen, säger han.
Effektivare nätter
En annan nyhet för vintern är att Transdevs snölok, som kan avlägsna snö från spåren och plattformar, körs av den egna personalen.
– Våra egna snöförare är schemalagda sex nätter i veckan och niotimmarspass, säger Jimmy Laében.
Den tidigare entreprenören hade ett kollektivavtal som inte tillät mer än sex och en halv timmes nattpass. Dessutom jobbade de bara tre nätter i veckan. Nu ser möjligheten helt annorlunda ut.
– Har man tre kortare pass i veckan får man alltid göra det akuta. Har man sex pass i veckan kan man göra det akuta ena natten och underhållsröjning natt två. Den möjligheten fanns inte i det tidigare avtalet, säger han.
De senaste två åren har vi haft ett avtal med ett företag som utgått från Dalarna
Transdevs personbal kör snöloken i vinter, det är en nyhet för säsongen.
Robin Högberg