I juni förra året godkände Nackas kommunfullmäktige ett genomförandeavtal för upphöjningen av Saltsjöbanan. I april i år stoppade kommunfullmäktige projektet eftersom kostnaderna hade skenat från 280 miljoner till 1,2 miljarder kronor.
Projektet har tillsammans med flera andra bidragit till att Nacka kommun har skrotat byggen för 837 miljoner kronor de senaste fem åren.
Nackas förtroendevalda revisorer gav revisionsbolaget Ernst and Young i uppdrag att granska om ärendet hade utretts tillräckligt inför beslutet och hur väl projektet genomförts.
”Ser det som en brist”
Ernst and Young kritiserar flera delar av projektet.
✔ Kostnaderna beräknades på uträkningar gjorda i en teknisk förstudie 2015. I flera beräkningar ingick inte eventuella kostnader för marksanering och bullerskydd. ”Tiden i sig är en riskfaktor för ökade kostnader vilket har varit särskilt tydligt sedan inflationstakten ökade väsentligt från och med andra halvåret 2021 tillsammans med stigande räntor”, skriver revisorerna.
✔ Kommunen villkorade bygget med att fastighetsägare skulle vara med och betala. Trots det gjordes inga uträkningar på hur medfinansieringen skulle se ut.
✔ Kommunen kalkylerade inte heller om investeringen var samhällsekonomiskt lönsam.
✔ Risker analyserades återkommande men redovisades inte för politikerna inför besluten.
”Vi ser det som en brist”, skriver Ernst and Young.
Debatt i fullmäktige
”Hur kommer det sig att det saknats viktiga analyser och underlag inför beslut i stora och för kommuninvånarna viktiga projekt?”, skriver oppositionsrådet Mikael Carlsson (NL) till Mats Gerdau. Frågan skulle eventuellt tas upp till debatt på kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni.
Mats Gerdau tycker att både att Nackalistan och revisorerna har missuppfattat vad beslutet handlade om.
– Det var ett avtal med regionen som reglerade ansvarsförhållandena. Vi behövde ta ett beslut om vem som skulle finansiera vad. De ekonomiska konsekvenserna var osäkra och i viss mån otydliga eftersom allt inte var färdigutrett.