På torsdagmorgonen kom nyheten att regeringen vill starta en ny utredning om Östlig förbindelse – den tunnel under Saltsjön som skulle koppla samman Nacka med Frihamnen och fullborda en ringled runt Stockholm.
Moderaterna i stadshuset och regionen var snabba att kasta över bollen till Socialdemokraterna.
För att skapa en stabil och långsiktig finansiering krävs att S och M gör en överenskommelse som kan hålla under flera mandatperioder, menar Moderaterna, – "ett handslag som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".
Östlig förbindelse har fått nytt liv efter regeringens besked i budgeten att utreda frågan på nytt.
Mostphotos/Trafikverket
"Vi pratar gärna"
Socialdemokraterna avfärdar inte inviten helt.
– Vi pratar gärna med regeringen om viktiga infrastrukturprojekt i Stockholmsregionen, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm.
Men han ställer samtidigt flera motkrav.
Det första är en kompletterande utredning om Östlig förbindelse med stärkt kollektivtrafik i samma stråk, för att regionens klimatmål ska kunna hållas – vilket bygger på att en ökad andel åker kollektivt.
Det andra villkoret är att regeringen hjälper till med den olösta frågan om Spårväg syds finansiering. Spårvägen som ska knyta ihop Flemingsberg med Älvsjö har just nu avstannat eftersom det saknas flera miljarder i projektbudgeten.
Spårväg syd har varit på gång länge, men byggstarten är uppskjuten i brist på pengar.
Region Stockholm
Vill träffa regeringen
Socialdemokraterna har i flera månader försökt få till ett möte med ansvariga minstrar för att få regeringen att skjuta till mer pengar.
– Regeringen måste först och främst ta sitt ansvar och bidra till att säkra de projekt som redan ligger i plan, såsom Spårväg Syd. Här måste regeringen tillbaka till förhandlingsbordet, säger Jens Sjöström.
Men även om regeringen skulle uppfylla dessa krav är det inte säkert att S kan säga ja till Östlig förbindelse. I Stockholms stad är Socialdemokratarna bundna av sin koalition med Miljöpartiet, som är svurna motståndare till nya motorvägsprojekt.
– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse, säger klimat- och miljöborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).
Stadsbyggnadsborgarrådet i Stockholm Jan Valeskog (S), säger i en intervju med Dagens Nyheter att han vill avvakta regeringens utredning:
– Att vi skulle sätta oss ner och diskutera en utredning med moderater i staden och regionen känns lite tidigt, säger han till DN.
Regeringen öppnar för privat byggande av Östlig förbindelse
Regeringen öppnar för nya sätt att finansera Östlig förbindelse mellan Nacka och Norra Djurgården och för att tunneln kan byggas och projekteras av privata aktörer. Det framgår av regeringens budget som presenteras i dag.
Förslaget att bygga en ny väg- och spårförbindelse i en tunnel mellan Nacka och Norra Djurgården har drivits av Moderaterna i ett antal år, men frågan har legat parkerad i brist på finansiering.
Nu förklarar regeringen sig vara villig att prova alternativa sätt att finansiera stora infrastrukturprojekt "under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande".
Man vill även testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket och klargör att man vill "utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm".
Moderaterna i Stockholms stad och i Region Stockholm ser beskedet som ett stort steg framåt.
Ger den ett snabbspår
– Signalen är tydlig. Nu är det inte en fråga om Östlig förbindelse ska byggas utan hur. Regeringen lyfter ut projektet från den ordinarie planeringen och ger det ett snabbspår, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stadshuset, räknar med att regeringen inom kort kommer att utse en särskild förhandlingsperson som ska hitta konkreta lösningar.
Christofer Fjellner (M) ser regeringens besked som ett stort steg framåt.
Angie Gray
Exakt hur regeringen tänker sig finansieringen är inte klart.
– Det nya är att regeringen säger sig vara beredd att pröva alternativa finansieringsmodeller. Det kan betyda allt möjligt, men nu får vi för första gången möjlighet att använda hela paletten, säger Christofer Fjellner.
Även Stockholms Handelskammare välkomnar regeringens besked.
"Kan få den fart som krävs
– Östlig förbindelse kommer att vara avgörande för att minska trängseln i innerstaden och förbättra tillgängligheten i hela regionen. Genom att möjliggöra nya finansieringsmodeller kan projektet få den fart som krävs, säger Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.
Östlig förbindelse skulle förbättra både kollektivtrafiken och arbetspendlingen, särskilt genom att knyta ihop Nacka och Värmdö med arbetsmarknaden norr om Stockholms innerstad, framhåller hon.
– För många arbetspendlare skulle Östlig förbindelse innebära kortare restider och betydligt smidigare resor, avslutar Daniella Waldfogel.
Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare.
Josefine Bäckström
En förutsättning för en hållbar finansering, menar både Fjellner och Tamsons, är att det går att få till en överenskommelser med Socialdemokraterna i regionen och staden, "ett handslag över blockgränsen som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".
– Därför har vi nu bjudit in Socialdemokraterna till överläggning. Jag tror att förutsättningarna att komma överens med S är väldigt goda, säger Christofer Fjellner.
Stadshuset: "Fullständigt galet"
Men Åsa Lindhagen (MP), klimat- och miljöborgarråd i Stockholm, ger ett annat besked.
– Fullständigt galet, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om regeringens besked.
Maurits Otterloo
– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse. Det är fullständigt galet att satsa på nya motorvägar när världen brinner och Europa översvämmas, säger hon.
Bygger man nya motorvägar genereras bara mer biltrafik, varav en hel del kommer att leta sig in i innerstaden, framhåller hon.
– Vi vill underlätta för folk att resa kollektivt och tycker att regeringen borde satsa pengarna på det istället. Men där lämnar regeringen walk over, säger Åsa Lindhagen.
Budgetförslaget
"Regeringen avser att pröva alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur, under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler projekt kan genomföras inom en viss tidsram än vad som annars hade varit fallet."
"Under kommande planperiod avser regeringen att testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket."
"Regeringen avser också att pröva förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer och att utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm."
Källa: Regeringen
Östlig förbindelse
Östlig förbindelse är Trafikverkets namn på den tänkta tunnel som skulle gå från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka och knyta samman Södra och Norra länken med varandra – och därmed fullborda en ringled runt Stockholm.
Inga aktuella kostnadsberäkningar finns, men 2016 uppskattades prislappen till drygt 19 miljarder kronor i 2014 års prisnivå.
Ursprunglingen diskuterades Östlig förbindelse som en ren vägtunnel, men de senaste två åren har flera aktörer argumenterat för att den även ska innehålla spårväg för kollektivtrafik.
Källa: Trafikverket/Mitt i
Östlig förbindelse
Mostphotos/Trafikverket