Det är fredag eftermiddag i handelsområdet i Mölnvik och trafiken börjar rulla in, allt tätare och allt långsammare.
Emilly Lindberg, Värmdö: "Det är ju lite kaos här, framförallt fredagar och lördagar innan Systembolaget ska stänga, och innan långhelger. Då är det stopp i två av rondellerna. Jag skulle gärna se att de bygger en ny infart vid Willys, så man kan köra in till centrumet den vägen när man kommer från Värmdö. Då slipper man passera alla rondeller."
Eva Tonström
Värmdöbon Lars Hägg tycker att trafikpropparna märks allra mest sommartid och är värst på fredagar.
– Logiskt vore om de byggde en ny, separat utfart från Mölnvik till Värmdöleden, mot Nacka. Den skulle kunna dras vid skogen bakom Rusta. Sen måste bommen som reglerar trafiken på Grisslingerakan vara mer känslig och kunna ändras i realtid när köerna uppstår. För när det blir stopp på rakan ut mot Värmdö påverkas hela trafiksituationen här i Mölnvik. Det orsakar stopp i rondellerna.
Även infarten till McDonalds måste ändras, menar han.
– När det är kö till deras drive in blir det köer långt ut i rondellen och infarten mot Mölnvik, det funkar inte.
Lars Hägg, Värmdö.
Eva Tonström
”Jobbar på olika fronter”
Att lösa trafikpropparna var ett av styrande Värmdösamarbetets (S, MP, C och L) vallöften. Så hur har det gått, halvvägs in i mandatperioden?
– Utmaningen är att kommunen inte har ensam kontroll, det är mycket statliga och enskilda vägar. Därför jobbar vi på flera fronter, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande.
Förra våren togs ett inriktningsbeslut om framkomlighetsåtgärder för sträckan Gustavsbergs centrum-Mölnvik för alla trafikslag, och man jobbar med att ta fram en kommunövergripande mobilitets- och framkomlighetsplan.
Men hur har det gått med de andra vallöftena?
Han lyfter att skola och förskola har fått mer stöd genom höjd socioekonomisk ersättning och fler socialpedagoger.
Men också att de har dragit i gång en rad förebyggande insatser för att hindra att unga rekryteras till kriminella gäng, som SIG, ett samarbete mellan skola, fritid, socialtjänst och polis.
– Samverkan mellan skola och socialtjänst är på en helt annan nivå än tidigare.
Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.
Angie Gray
Styret har också klubbat ett skärgårdspaket (med två markanvisningar för permanentbostäder på Möja och Svartsö) och på plussidan lyfter också Kangas kommunens ekonomi som visade ett överskott på 3,6 procent för 2023.
– Det förstärker det egna kapitalet vilket möjliggör investeringar framåt.
Oppositionen kritisk
Men flera av vallöftena är ännu inte uppfyllda, även om målet är att ro dem i hamn innan nästa val. Det handlar om att stoppa utsläppen i Farstaviken, bygga två nya ishallar och en bandyhall och införa byggstopp (förutom elva prioriterade planer) till dess att vägar och kollektivtrafik har byggts ut.
Ett av Värmdös sorgebarn när det kommer till trafik, Mölnvik.
Eva Tonström
Men oppositionen tycker att det sker för lite, till exempel när det kommer till skärgårdssatsningar.
– Det saknas en långsiktig plan för infrastruktur och fler bostäder på öarna. Det krävs för att skärgårdsborna ska kunna planera framåt, för att de ska våga satsa och bo kvar, eller fler flytta ut, säger Skärgårdspartiets Fredrik Zetterberg.
Sedan Moderaterna blev ett parti i opposition efter valet 2022 har de lagt fram förslag på en trafiklösning för Mölnvik, något som avslogs av Värmdösamarbetet, och föreslagit att Munkmoraskolans görs om till en F-5-skola. De har även tillfälligt stoppat Värmdösamarbetets förslag på nya avfallsföreskrifter, enligt oppositionsrådet Deshira Flankör (M).
– Deras förslag skulle ställa till med utökade och kostsamma krav på Värmdös enskilda vägar vid hämtning av sopor eller avlopp, något som skulle slå hårt mot Värmdös samfälligheter och villaägare, säger hon.
Fortfarande har inga nya avfallsföreskrifter klubbats.
– Vi har också uppmärksammat Värmdöborna på förslaget till en ny havs- och kustplan, vilket gett enormt stort engagemang och totalt över 500 synpunkter. Det gör förslaget till det mest utskällda i formella samrådssynpunkter, säger hon.
Hon tycker att Värmdösamarbetet saknar konkreta förslag för att lösa trafikkaoset och har initierat byggen som inte finns med bland de prioriterade planerna de beslutade gemensamt om 2022. De har också stängt Möja skola, tillägger hon.
Jättearena med två ishallar och bandyhall planeras på Värmdö
En ny stor anläggning som rymmer tre ishallar. Det är planen som Värmdöstyret nu går vidare med.
Men vad den nya jättearenan kommer att kosta är hemligt.
Nu är det klart att Värmdö kommun går vidare med planerna på att bygga tre nya ishallar på den så kallade Sveviatomten, mellan Ösbydalen och Ösbyskolan i Gustavsberg.
Det rör sig om en ishall för träning, en ishall som rymmer en större publik och en bandyhall. Alla hallarna byggs under samma tak med gemensamma ytor, som kafé, kontor och mötesrum. Det föreslås i en ny utredning som blev klar den här veckan.
Representanter från Gustavsbergs bandy, Värmdö hockey och Värmdö konståkning fanns på plats på Sveviatomten i morse när de nya planerna presenterades. Här med Carl Kangas och Miranda Ahlers från Värmdösamarbetet.
Eva Tonström
Konkurrerar om tider i Ekvallens ishall
Tanken är att den nya isarenan ska bli bas för Värmdös isföreningar inom konståkning, bandy och ishockey. Tillsammans har de cirka 1 300 medlemmar, de flesta under 18 år. Hallarna ska även ha plats för allmänhetens åkning.
I dag slåss de tre föreningarna om tiderna i Ekvallens ishall, och på lilla uterinken. Bandyplanen utomhus brukar inte vara isbelagd förrän tidigast i slutet av oktober. Under tiden åker spelarna i de högsta lagen inom bandyn runt i andra hallar för att kunna träna på is.
– Det här ger oss helt andra förutsättningar att utvecklas och förlänga säsongen. Vår bandy- och skridskoskola skulle också kunna börja tidigare och vi kan behålla fler av de yngre när vi får fler timmar på is, säger Micke Lindström från Gustavsbergs bandy.
Torbjörn Glad och Anders Eriksson från Värmdö hockey, Fredrik Andersson och Micke Lindström från Gustavsbergs bandy och Alexandr Kits från VASK, Värmdö allmänna skridskoklubb.
Eva Tonström
Även hockeyn och konståkningen hoppas kunna växa och ta in fler barn och unga i och med den nya arenan.
Mitt i Värmdö har tidigare berättat att dagens Ekvallen har hunnit bli rejält sliten och att ytorna inte längre räcker till för alla som har sin verksamhet där.
Bostäder på Ekvallen kan finansiera ny arena
På Ekvallen, där isidrotterna ligger i dag, planeras i stället nya bostäder och ytor för butiker och kontor.
– Utvecklingen av Ekvallen och de intäkter vi kan få in där genom exploatering och försäljning, kan hjälpa till att finansiera bygget av den nya isarenan, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.
Totalt handlar det om investeringar på hundratals miljoner kronor, något som ska betalas av Värmdö kommun. Värmdösamarbetet hoppas dock på att få med lokala näringslivet som sponsorer.
Men exakt hur mycket man räknar med att den stora arenan ska kosta är hemligt.
– Vi har lagt det under sekretess för att inte störa upphandlingsförfarandet, därför är den siffran inte offentlig i nuläget, säger Carl Kangas.
Fredrik Andersson och Micke Lindström från Gustavsbergs bandy, Alexandr Kits från VASK, Värmdö allmänna skridskoklubb och Torbjörn Glad och Anders Eriksson från Värmdö hockey.
Eva Tonström
Ny bandyhall för Stockholmsregionen
Det positiva med att bygga på Sveviatomten är att verksamheterna kan vara kvar på Ekvallen under tiden bygget pågår, enligt Värmdösamarbetet. Det ligger också bra till mellan Gustavsberg och Mölnvik, nära kollektivtrafik och F-9-skolan Ösbyskolan.
Bandyhallen blir i så fall den andra i Stockholmsområdet, efter Gubbängshallen.
För att säkra upp infart och parkeringsplatser har kommunen nyligen köpt loss en privat 4 000 kvadratmeter stor fastighet som ligger nedanför Sveviatomten, på Skärgårdsvägen 19, för 6,3 miljoner kronor. Det ger kommunen totalt 25 000 kvadratmeter att bygga på.
Ärendet ska upp i kultur- och fritidsnämnden nästa vecka, därefter kommunstyrelsen. Planen är att kunna ha hallarna klara år 2030.
Det här ger oss helt andra förutsättningar att utvecklas och förlänga säsongen.
De nya hallarna
En träningshall: Enkel hall för cirka 150 åskådare. Kan användas för spel i lägre serier, juniorishockey, konståkning eller för allmänheten. Hallmått: ca 90x50 meter, minst 4500 kvm.
Större ishall: Byggs för cirka 400 åskådare. Medger matchspel upp till division 2, J20 Elit och J18 allsvenskan. Hallmått: ca 100x66meter, minst 6600 kvm.
Bandyhall: Cirka tre gånger större isyta jämfört med ishockeyns spelyta, vilket gör det möjligt att sektionera ytan för olika typer av isträning och/eller åkning för allmänheten. Läktare för 1000 åskådare med möjlighet för att tillskapa fler läktarplatser vid behov, med kapacitet på 1500 platser. Hallmått: ca 135x75 meter, inklusive personal- och serviceutrymmen.
Källa: Värmdö kommun
"Det här är ett jättestort och viktigt projekt som vi vill få i hamn, och en enorm satsning på barn och unga", säger Miranda Ahlers ©, ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Här med Carl Kangas (S), ordförande i kommunstyrelsen, på Sveviatomten som kommunen äger och vill bygga nya isarenan på.
Eva Tontström