JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Så ska förskolan locka fler barn i Rågsved

Linda Sundin arbetar själv som grundskollärare och tycker att förskolan är jätteviktig. "Bland annat för det språkliga utbytet" säger hon. Här med barnen Hilda, 2 månader, och Frank, 3 år.

Linda Sundin arbetar själv som grundskollärare och tycker att förskolan är jätteviktig. "Bland annat för det språkliga utbytet" säger hon. Här med barnen Hilda, 2 månader, och Frank, 3 år.

Mimmi Epstein

20250123055544
20250120095140
2025-01-23
05:55

I Högdalen går betydligt fler barn i förskolan än en station bort i Rågsved.

Nu hoppas stadsdelen öka inskrivningsgraden genom att bland annat ringa hem till föräldrar.

Frank, 3 år, ställer entusiastiskt en dinosaurie i plast på bordet. En finns på hans tröja också, visar han.

– Frank har gått på Dungen sedan han var 1,5 år. Hilda föddes i november och tanken är att hon också ska börja här när det är dags, säger deras mamma Linda Sundin, som kom i kontakt med förskolan Dungen via öppna förskolan.

– Förskolan är superviktig. Bland annat för det språkliga utbytet, leken och hur man förhåller sig till andra barn, säger hon.

I Enskede-Årsta-Vantör skiljer det sig åt hur stor andel barn som är inskrivna i förskolan beroende på område. Lägst andel är det i Rågsved, 87,9 procent, högst i Johanneshov och Gamla Enskede, 97,4 procent. I Högdalen, en t-banestation från Rågsved, är inskrivningsgraden 97,2 procent.

– Trots att områdena ligger geografiskt nära så finns det socioekonomiska skillnader, bland annat gällande andel förvärvsarbetande. Inskrivningsgraden ökar om föräldrarna har en sysselsättning, skriver Karin Åberg, avdelningschef för Enskede-Årsta-Vantörs förskolor till Mitt i.

Ambitionen är att få fler till förskolan. Bland annat skickar stadsdelen ut information två gånger per år till de familjer där barnen varken går i eller står i kö till förskolan. Man samarbetar även med organisationer som "Svenska med baby". Det uppsökande arbetet sker även i samverkan med öppna förskolan.

Ringer hem

– Vi har pedagoger som ringer hem till föräldrar som inte har sina barn i förskolan för att skapa intresse. Det har gett ett blandat resultat, vissa är svåra att få tag i. Men nu har vi ett barn som precis ska börja här efter ett sådant samtal, säger Sara Lagerros, rektor på Snösätra förskolor.

Sara Lagerros, rektor för Snösätra förskolor.

Sara Lagerros, rektor för Snösätra förskolor.

Mimmi Epstein

Under året ska Sara Lagerros och hennes kollegor även jobbat med att höja närvaron för de barn som redan är inskrivna i förskolan.

– Vi behöver bli nyfikna på vad det kan bero på att ett barn har hög frånvaro, och förklara för föräldrarna varför det är viktigt med kontinuitet och närvaro. Det blir svårt för ett barn som är här 1-2 dagar i veckan att få ett sammanhang, säger Sara Lagerros och fortsätter:

– Det här är ofta den första gemenskap som ett barn får utanför hemmet.

Vad kan det bero på att ett barn har hög frånvaro?

– Väldigt många olika saker, men ofta att en förälder är hemma med ett yngre syskon och tänker "då kan jag lika gärna ha mitt äldre barn hemma".

Ibland finns även starka värderingar om att hemmet och familjen är viktigast, säger Sara Lagerros.

– Sedan finns det generellt en oro i samhället för socialtjänsten och orosanmälningar. Vi behöver tänka på hur vi skapar förtroende hos föräldrar. Vi vill att barnen kommer till förskolan så att de får ta del av utbildningen och undervisningen.

Så stor andel barn går i förskolan

Inskrivningsgrad uppdelat på områden sista december 2023. Nya siffror kommer i vår.

Rågsved

87,9

Hagsätra

93,7

Östberga

94,9

Stureby

96,8

Högdalen

97,2

Gamla Enskede

97,4

Johanneshov

97,4

Årsta

97,2

I staden totalt:

2022: 94,4

2023: 94,7

Källa: Stockholms stad / Sweco

MimmiEpstein
08-550 550 91

Senaste nyheterna

Åke Johansson från Treeline Consulting är byggledare för stadens räkning och tittar till hur arbetet fortlöper varje dag. Här på Flygledargatan där fjärrvärmerör till det nya bostadsområdet ska läggas ned.

Åke Johansson från Treeline Consulting är byggledare för stadens räkning och tittar till hur arbetet fortlöper varje dag. Här på Flygledargatan där fjärrvärmerör till det nya bostadsområdet ska läggas ned.

Anders Björklund

Här startar bygget av nya Skarpnäcksentrén

Nyheter

Över 900 bostäder i planerna ✔ Gamla Tyresövägen stängs av under tio månader

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Niklas Loman

SL försvarar kontroversiell reklam – "Stor tilltro"

Nyheter

Plastikkirurgi-reklam i blåsväder ✔ Inga problem, enligt SL ✔ Svarar på kritiken

Buss 4

Buss 4

Arkivbild

Trängseln blev för stor – SL sätter in (några) fler avgångar

Nyheter

Så många turer kommer tillbaka

SL ger plastikkirurgi plats i tunnelbanan – får kritik

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Niklas Loman

20250213190642
20250213170634
2025-02-13
19:06

Trots de stora riskerna med plastikkirurgi har SL valt att låta reklamen för skönhetsoperationer pryda väggarna i tunnelbanan – en kampanj som väcker stark kritik.

”Ser du tuttar vart du än tittar?” ”Har du bara läppar på läpparna?” Har du nosat på en ny näsa?”.

Akademiklinikens reklamaffischer som pryder tunnelbanan har väckt starka reaktioner. Bland annat skriver Flora Wiström i Dagens ETC att reklamen får det att verka lika enkelt och smärtfritt att genomgå plastikkirurgi som att köpa en bok.

Akademikliniken svarar

Karl Lehmann, pressansvarig för Akademikliniken, skriver att annonserna består av färgglada illustrationer, och inte bilder på riktiga kroppar, för att man inte vill skapa ideal. Även budskapet är noga genomtänkt, menar han.

"I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till de som redan i dag överväger en förändring. Men det är inte vår kampanj som gett de en längtan till att göra en förändring. Den har funnits där långt tidigare," skriver han.

Att den drar blickar till sig ser man som något positivt – det betyder att man har skapat en kampanj som engagerar, fortsätter han.

SL: "Har stor tilltro"

SL har upphandlat Clear Channel för försäljning av reklam i tunnelbanan och det är de som gör en första bedömning huruvida reklamen följer Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam eller ej.

Clear Channel har inte heller bedömt att annonsen strider mot ICC:s riktlinjer eller lagkrav, och därför inte nekat publiceringen.

SL:s presskommunikatör Cajsa Sjöbeck försvarar beslutet att låta reklamen publiceras. 

"Vi, trafikförvaltningen, har stor tilltro till att våra upphandlade reklamentreprenörer gör rätt bedömningar och att reklam i kollektivtrafiken kritiseras av reklamombudsmannen är väldigt ovanligt. Samtidigt har vi förståelse för att vissa reklamkampanjer i kollektivtrafiken kan väcka reaktioner eller uppfattas som stötande," skriver hon.

Clear Channel svarar på kritiken

”Vår samlade bedömning är att annonsmaterialet från Akademikliniken inte strider mot dessa riktlinjer eller lagkrav. Därför har det inte funnits någon grund för oss att neka publicering."

”Vi har själva inte mottagit någon kritik kopplad till Akademiklinikens annonskampanj. Clear Channel granskar alla de annonser som publiceras på våra skyltar. Vi följer, i likhet med övriga aktörer i branschen, Internationella Handelskammarens (ICC) riktlinjer samt gällande lagstiftning."

Källa: Mitt i

MathildaNilsson
08-550 550 27