Frank, 3 år, ställer entusiastiskt en dinosaurie i plast på bordet. En finns på hans tröja också, visar han.
– Frank har gått på Dungen sedan han var 1,5 år. Hilda föddes i november och tanken är att hon också ska börja här när det är dags, säger deras mamma Linda Sundin, som kom i kontakt med förskolan Dungen via öppna förskolan.
– Förskolan är superviktig. Bland annat för det språkliga utbytet, leken och hur man förhåller sig till andra barn, säger hon.
I Enskede-Årsta-Vantör skiljer det sig åt hur stor andel barn som är inskrivna i förskolan beroende på område. Lägst andel är det i Rågsved, 87,9 procent, högst i Johanneshov och Gamla Enskede, 97,4 procent. I Högdalen, en t-banestation från Rågsved, är inskrivningsgraden 97,2 procent.
– Trots att områdena ligger geografiskt nära så finns det socioekonomiska skillnader, bland annat gällande andel förvärvsarbetande. Inskrivningsgraden ökar om föräldrarna har en sysselsättning, skriver Karin Åberg, avdelningschef för Enskede-Årsta-Vantörs förskolor till Mitt i.
Ambitionen är att få fler till förskolan. Bland annat skickar stadsdelen ut information två gånger per år till de familjer där barnen varken går i eller står i kö till förskolan. Man samarbetar även med organisationer som "Svenska med baby". Det uppsökande arbetet sker även i samverkan med öppna förskolan.
Ringer hem
– Vi har pedagoger som ringer hem till föräldrar som inte har sina barn i förskolan för att skapa intresse. Det har gett ett blandat resultat, vissa är svåra att få tag i. Men nu har vi ett barn som precis ska börja här efter ett sådant samtal, säger Sara Lagerros, rektor på Snösätra förskolor.
Sara Lagerros, rektor för Snösätra förskolor.
Mimmi Epstein
Under året ska Sara Lagerros och hennes kollegor även jobbat med att höja närvaron för de barn som redan är inskrivna i förskolan.
– Vi behöver bli nyfikna på vad det kan bero på att ett barn har hög frånvaro, och förklara för föräldrarna varför det är viktigt med kontinuitet och närvaro. Det blir svårt för ett barn som är här 1-2 dagar i veckan att få ett sammanhang, säger Sara Lagerros och fortsätter:
– Det här är ofta den första gemenskap som ett barn får utanför hemmet.
Vad kan det bero på att ett barn har hög frånvaro?
– Väldigt många olika saker, men ofta att en förälder är hemma med ett yngre syskon och tänker "då kan jag lika gärna ha mitt äldre barn hemma".
Ibland finns även starka värderingar om att hemmet och familjen är viktigast, säger Sara Lagerros.
– Sedan finns det generellt en oro i samhället för socialtjänsten och orosanmälningar. Vi behöver tänka på hur vi skapar förtroende hos föräldrar. Vi vill att barnen kommer till förskolan så att de får ta del av utbildningen och undervisningen.