Gnisslet av bromsklossar i gjutjärn som pressar mot hjulen skär genom luften när de blå vagnarna svischar förbi på väg mot Saltsjöbadens station. Sandro Runström, 70, hör vartenda tåg i sin lägenhet på Gamla Skolvägen. Utanför hans inglasade balkong har Region Stockholms trafikförvaltning beräknat att bullret når uppåt 77 decibel.

– Men jag har ändå kåkarna mittemot som en bullervall. Det är nog värre för dem som bor i andra ändan av huset där det är mer öppet.

Kan tvingas sänka hastigheten

Enligt Naturvårdsverkets riktlinjer bör spårtrafikens buller inte överstiga 60 decibel i snitt vid husfasader eller maximalt 70 decibel på uteplatser.

För att undvika ett föreläggande från Nacka kommun och tvingas sänka hastigheten ska trafikförvaltningen dämpa bullret. ”I annat fall finns risk att inte dagens 20-minuterstrafik kan upprätthållas”, skrev trafikförvaltningens handläggare i mars 2020.

För någon månad sedan fick Sandro Runström besök av entreprenörer som undersökte vilka bullerdämpande åtgärder han föredrar.

– De mätte fönsterstorlekar och kollade runt.

Stefan Fredin, 68, bor i ett radhus mittemot. Mindre än åtta meter utanför gästrumsfönstret kör tågen förbi. Ljudnivån vid husfasaden beräknas till 88 decibel. Huset var redan från början förstärkt med ett extra ljuddämpande tvåglasfönster utanför det inre tvåglasfönstret. Men Stefan Fredin vill gärna ha ytterligare bullerdämpning. Men han tror att åtgärder vid fasader och bullerplank vid spåret har marginell effekt.

– Så länge de kör med de här gamla vagnarna. De är otroligt skramliga du hör dem överallt i Saltis, var du än går. Det är ju bara att jämföra med när man åker med nya tunnelbanevagnar.

Vagnarna bullrar mer

Vagnarna verkar dessutom bullra mer och mer. Trafikförvaltningen mätte ljudnivån vid husen längs Saltsjöbanan 2013 för att få en bild av vilka åtgärder som krävdes för att dämpa bullret. När en ny mätning gjordes 2015 hade ljudnivåerna ökat.

Du hör dem överallt i Saltis, var du än går.

Trafikförvaltningen vill hellre sätta bullerskydd som ljudisolerande glas på hus och uteplatser än bullerplank vid spåret. Det blir billigare i inköp och underhållsfritt, ”då det är fastighetsägarens ansvar att bekosta underhåll”, skriver trafikförvaltningen.

En villaägare längs spåret beräknas ha en ljudnivå som når uppåt 79 decibel. Trafikförvaltningen har erbjudit sig att glasa in uteplatsen och ett sovrum på övervåningen. Men någon inglasad uteplats vill familjen inte ha, hellre ett bullerplank vid spåret.

– Någon kommer ju behöva putsa och städa den där glasväggen från fågelbajs och det är inte jag intresserad av.

”Rullar det som kan rulla”

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) vill inte bli intervjuad om de bullerdämpande åtgärderna. Men i en intervju med Mitt den 18 november förklarade han att de fyra nya tågen som Region Stockholm köper in för 4,3 miljarder kronor och som börjar rulla tidigast 2025 ska komplettera de befintliga tågen snarare än ersätta dem.

– Man rullar det som kan rulla. Det finns ju tåg på Saltsjöbanan som har många år kvar att ge – att skota dem vore dåligt både för ekonomin och miljön.

Ebba von Platen som startade Facebookgruppen Byt Saltsjöbanans vagnpark nu! tycker att det är ”ett befängt argument”. Enligt henne är samtliga tåg från 1973-1976 föråldrade. Det visade sig när Saltsjöbanan 2019 stängdes av i en och en halv vecka efter att 16 vagnar fått platta hjul i lövhalkan.

– Eftersom man inte kör med låsningsfria bromsar blir det hjulplattor och man måste ta in och svarva hjulen så fort tågen har gjort tvära inbromsningar.

Hon betonar att Saltsjöbanan inte heller är tillgänglig för alla.

– Det finns inga digitala informationsskyltar, du hör inte vad de säger och det finns inga platser för rollatorer eller rullstolar. Folk med funktionsnedsättning kan ju inte åka Saltsjöbanan.