Dia Wali, 33, och sonen Milian, 5, går hem från förskolan till lägenheten på Alphyddevägen. Bullret i området med sprängningar för tunnel­banan och ombyggnaden av Värmdövägen plågar dem. De vill inte ha mer buller från Saltsjöbanan.

– Min son tycker att det är jätteläskigt – han är rädd för borrmaskinen. När vi är hemma kan vi inte öppna balkongdörren för att han blir rädd. Vi kan inte öppna fönstren heller för då kommer det in för mycket ljud, säger Dia Wali.

Genom att höja upp Saltsjöbanan på en järnvägsbro vill Nacka kommun, SL och Sickla köpkvarters ägare Atrium Ljungberg smälta ihop Alphyddan och Sickla. 

Dia Wali och Milian, 5 är trötta på bullret i Alphyddan. ”Det är kaos! Det är värst när de börjar spränga på kvällarna. Jag brukar natta min son vid kvart i åtta”, säger  Dia Wali.

Dia Wali och Milian, 5 är trötta på bullret i Alphyddan. ”Det är kaos! Det är värst när de börjar spränga på kvällarna. Jag brukar natta min son vid kvart i åtta”, säger Dia Wali.

Pekka Pääkkö

– Vi höjer upp Saltsjö­banan för att kunna utveckla hela Sicklaområdet, hela Sickla köpkvarter. Råtthålet till gångtunnel mellan ­Planiavägen och Värmdö­vägen känns smalt och otryggt, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

När projektet startade 2015 beräknade kommunen att upphöjningen skulle kosta mellan 280 och 360 miljoner kronor. I september i år beräknades kommunens kostnad till en miljard kronor. Nu är det oklart om det räcker. 

Nya beräkningar ska presenteras för politikerna i höst. Omfattande ljuddämpningar kan göra att miljardvallen sprängs.

– Runt en miljard är det som har sagts. Vi räknar nu på det aktuella priset, vad det kan tänkas kosta. Vi kan få l­ite intäkter från regionen och lite från Atrium Ljungberg, det är möjligt att vi kan växa och exploatera viss mark, ­säger Mats Gerdau.

Över högsta ljudnivå

För att kunna höja upp Saltsjöbanan måste kommunen och SL komma tillrätta med bullernivåerna.  

Redan nu överskrids den maximala ljudnivå som är tillåten utomhus.

När spåret höjs och läggs på en 270 meter lång bro ökar ljudnivåerna ännu mer. Mellan 0 och 3 decibel generellt. Men vid vissa fasader ökar ljudnivån uppåt 9 decibel eftersom berg som tidigare skärmade av bullret inte gör det när tågen kör högre upp. Vid flera husfasader stiger den maximala ljudnivån till över 85 decibel. 

Kräver omfattande åtgärder

Efter att nya hus har byggts eller järnvägsspår eller vägar byggts om bör trafikbullret vid fasader och uteplatser inte överstiga 70 decibel, ­enligt riksdagens riktvärden.

Även om de nya tågen som planeras till Saltsjöbanan minskar bullret måste kommunen utreda hur bullret ska dämpas vid närmare 700 bostäder längs spåret. Man behöver se över om fönster och ventiler måste bytas och balkonger glasas in för det inte ska bullra mer än tillåtet.

Omfattande bullerskydd kan också fördyra och eventuellt stoppa en del av de omkring 1 200 nya bostäder som kommunen har planerat i anslutning till upphöjningen. 

Mats Gerdau betonar att kommunen höjer upp Saltsjöbanan först och därefter planerar för bostäder.

Höjer ni Saltsjöbanan även om ni inte kan bygga fler bostäder?

– Ja, upphöjningen kommer först. Men jag är övertygad om att det kommer att gå att bygga bostäder, säger han.

När ska upphöjningen vara klar?

– Ambitionen är att försöka göra ombyggnaden 2026 när alla byggnationer på Danviksbron är klara.

”Mer buller är ju inte så bra. Men det är skönt om de höjer upp den för att centrum blir mer tillgängligt”, säger Magnus Mäenpää med dottern Pixie, 6.

”Mer buller är ju inte så bra. Men det är skönt om de höjer upp den för att centrum blir mer tillgängligt”, säger Magnus Mäenpää med dottern Pixie, 6.

Pekka Pääkkö

Magnus Mäenpää, 55, och dottern Pixie, 6, bor i en lägenhet Alphyddevägen där bostadsrättsföreningen har bytt fönster och glasat in balkongerna.

– Det blev skillnad. Förr hörde vi bullret trots att fönstren var stängda, säger Magnus Mäenpää.

Han har blandade känslor inför Saltsjöbanans upphöjning.

– Mer buller är ju inte så bra. Men det är skönt om de höjer upp den för att centrum blir mer tillgängligt. Nu måste vi gå runt – det blir som en barriär.

Visionen är att Alphyddan och Sickla ska smälta samman genom att Saltsjöbanan höjs upp på en järnvägsbro.

Visionen är att Alphyddan och Sickla ska smälta samman genom att Saltsjöbanan höjs upp på en järnvägsbro.

Atkins