Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Förra måndagen stoppade SL all tågtrafik på Saltsjöbanan. Hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att de togs ur trafik – resten ville SL inte köra med innan problemet hade utretts.

SL undersökte och konstaterade sedan att torra spår låg bakom slitaget.

På söndag är SL alltså redo att börja köra igen.

– Vi har smort spåren och svarvat eller bytt hjulen på tillräckligt många tåg för att kunna få igång trafiken igen, säger Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst.

Kör extra bussar

Eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen får pendlarna även i fortsättningen resa vidare med ersättningsbussar från Saltsjö-Järla station. Bytet från tåg till ersättningsbuss har ökat restiderna rejält sedan SL drog in direktbussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och från den 9 februari hänvisade alla till tågen.

Men nu har SL hittat en annan lösning. Direktbussar kommer att köra parallellt med tågen på vardagmorgnar.

– Från och med måndag kommer vi att ha förstärkningsbussar under vardagarna i morgonrusningen, säger Natalie Nordenswan.

Bussarna startar i Saltsjöbaden respektive Solsidan och gör ett fåtal stopp innan de når Glasbruksgatan respektive Cityterminalen.

”Jag uppskattar att regionen har tillmötesgått det vi efterfrågat”, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

”Jag uppskattar att regionen har tillmötesgått det vi efterfrågat”, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

Johan Kristensen

”Betalar inget extra”

Nacka får betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriskdal eftersom kommunen asfalterade banvallen. Kommunalrådet Mats Gerdau (M) är glad över att kommunen inte behöver inte betala extra för förstärkningsbussarna.

– Träget arbete och god dialog ger resultat. Jag uppskattar att regionen har tillmötesgått det vi efterfrågat. Jag hoppas att man kan komma vidare med direktbussar som förstärker även i rusningstid på eftermiddagarna. Kommunen betalar inget mer för denna lösning. Det är regionen som bestämmer turtätheten på tåg och bussar och det är bra att de nu insett att man behöver trafikera Fisksätra och Saltsjöbaden oftare.