Samtidigt som SL försöker få Saltsjöbanans 50 år gamla vagnar som har drabbats av onormalt hjulslitage kördugliga skenar priset på de nya vagnarna som ska börja köras 2028: 16 stycken 35 meter långa X25-vagnar. De ska ersätta dagens 17,6 meter långa C10/C11-vagnar och bidra till att Saltsjöbanan från 2029 kan köras med 12-minuterstrafik i stället för 20-minuterstrafik.
De nya tågen är dessutom betydligt tystare än de gamla och bidrar till att minska bullernivåerna på Saltsjöbanan som vid vissa husfasader uppgår till 90 decibel.
När Region Stockholm i höstas beslutade om budget för 2025 beräknades den totala kostnaden till 1,448 miljarder kronor.
Nu har kostnaden skenat till 2,123 miljarder kronor. Det inser trafikförvaltningen efter att tagit emot bud från olika företag.
”För att ha möjlighet att kunna teckna kontrakt med en anbudsgivare, föreslås budgeten utökas”, skriver trafikförvaltningen.
Avbrott ger förseningar
Trafikförvaltningen vill undvika att företagen som kan leverera tågen anpassar sina bud till den nya budgeten.
”Mot bakgrund av denna risk föreslås budgetuppgifterna i detta beslut helt beläggas med sekretess”, skriver trafikförvaltningen.
Ändå var den nya budgeten synlig för Mitt i:s reporter Petter Beckman och alla andra via Region Stockholms hemsida när handlingarna inför trafiknämndens möte publicerades. Nu har uppgiften plockats bort.
Om inga extra pengar skjuts till måste hela projektet avbrytas och leveransen av nya tåg försenas med minst ett år, enligt trafikförvaltningen.
Trafikregionrådet med Anton Fendert (MP) hänvisar till sekretess.
Martin Svensson
”Förtroendet skadas”
Att stoppa projektet medför också andra nackdelar.
”Förtroendet hos fordonsmarknaden för förvaltningen skadas om upphandlingen behöver pausas på grund av otillräcklig budget”, skriver trafikförvaltningen.
Dessutom riskerar SL att få ”bullerförelägganden och driftstörningar med befintliga fordon C10/C11 eftersom de är nära slutet av den tekniska livslängden”, skriver trafikförvaltningen.
Vid trafiknämndens möte i tisdags beslutade politikerna trots de ökade kostnaderna att fortsätta med upphandlingen. Endast SD ville stoppa projektet.
– SD röstade för att avbryta upphandlingen och Moderaterna lade en skrivelse till tjänsteutlåtandet om att införa kontrollstationer för att undvika ytterligare fördyringar, säger en person med insyn.
”Förlorarna blir resenärerna och skattebetalarna”, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Petter Beckman
Hänvisar till sekretess
Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar. Han hänvisar till sekretess och till trafikförvaltningen som också hänvisar till sekretess.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) vill heller inte kommentera ärendet med hänvisning till sekretess. Men han blir upprörd över projekt som inte håller budgeten.
– Socialdemokraterna tycks finansiera sina återkommande fördyringar med nedskärningar i busstrafiken. Förlorarna blir resenärerna och skattebetalarna. Om det stämmer att även Saltsjöbanan fördyras med stora belopp utgår jag från att högsta ansvariga politiker ber Nackaborna om ursäkt och garanterar att fullgod ersättningstrafik sätts in, säger Kristoffer Tamsons.
Socialdemokraterna hänvisar trafikfrågor till Anton Fendert.
Torra spår slog ut Saltsjöbanans tåg
Torra spår ligger bakom det onormala hjulslitaget som har slagit ut hälften av Saltsjöbanans 32 vagnar.
– För att problemen inte ska komma tillbaka smörjer vi spåren, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL förra måndagen stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar.
Ersättningsbussar fortsätter
SL har sedan undersökt och nu kommit fram till vad slitaget beror på.
– Vi har haft problem med torra spår, säger Natalie Nordenswan.
Ersättningsbussar fortsätter att köra i stället för tågen.
– Den här trafiklösningen kommer att gälla åtminstone till den 23 mars, säger Natalie Nordenwan.
Hälften av vagnarna har ju inte drabbats av hjulslitage. Kan ni börja köra med dem nu när spåren är smorda?
– Vi ser över olika upplägg och när vi har rätt antal vagnar för att kunna komma igång med tågtrafiken igen.
Återkommande problem
Det är inte första gången tågen stoppas på Saltsjöbanan. Den 10 september 2013 beslutade dåvarande operatören Arriva att ersätta alla tåg med bussar. Även då var anledningen onormalt hjulslitage.
Det återkommande problemet får flera personer som tidigare har arbetat på Saltsjöbanan att reagera.
Thomas Montgomery har arbetat inom kollektivtrafiken i hela sitt liv och på Saltsjöbanan 1973.
– Jag ser med förskräckelse på hur kollektivtrafiken fungerar i Nacka och Värmdö.
Saltsjöbanan stängdes av den 1 januari 2023 för att dubbelspår skulle byggas i Tattby och här i Fisksätra. Tågen började rulla igen den 15 december 2024.
Johan Kristensen
”Banan måste underhållas”
En annan person som har jobbat på Saltsjöbanan i flera år reagerar också. Han tycker att SL borde varit bättre förberett när tågtrafiken återupptogs i december efter närmare två år av bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby.
– Det här ska inte ske om allt är korrekt. När man har låtit en järnväg ligga i träda så här länge måste man tänka efter lite. Även om trafiken står still måste ju banan underhållas. Det är viktigt att banan är smord.
Han tycker att SL har mycket att förklara.
– Det har förekommit problem som har liknat det här. Men att det blir helt stopp är inte vanligt. SL har ju haft en nybyggnation i Fisksätra och Tattby. Det är en intressant fråga om de nya spåren ligger bakom det här.
Enligt SL beror problemet inte på de nya spåren.
– Nej, rälsen behöver smörjas. Slitaget beror på att banan inte har smorts ordentligt, säger Natalie Nordenwan.
Men SL framhåller att det kan vara svårt att smörja nya spår lagom mycket.
– Det är viktigt att få till en bra smörjbalans på nya spår. Det kan ta upp till några månader innan rätt smörjbalans har uppnåtts. Detta kräver noggrann uppföljning och intrimning.
Flera faktorer har bidragit till att spåren har blivit torra den här gången, enligt SL.
– Väder med temperaturväxlingar påverkade, infrastrukturproblem tillstötte som till exempel isbildning på kontaktledning. Detta medförde att spårtrafiken fick begränsas vilket då påverkade möjligheten att köra tåg i en sådan frekvens som hade kunnat skapa en god smörjbalans, säger Natalie Nordenswan.
Fungerar smörjsystemet som det ska?
– Vi har sedan ett ökat slitage uppmärksammats intensifierat smörjning av hjul och räls och kört provtåg. Smörjbalansen på banan har blivit bättre och smörjningen fungerar som den ska.
När kan tågtrafiken vara igång igen på Saltsjöbanan?
– Vi ser över olika upplägg för trafiken och kommer att köra igång när vi har rätt antal för att upprätthålla en hållbar trafiklösning till våra resenärer. Förhoppningen är inom de två närmsta veckorna.
SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.
Johan Kristensen
Smörjmedel ska få Saltsjöbanan att rulla igen
SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan
Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.
”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.
Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi.
– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.
Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.
– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.
”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.
Johan Kristensen
Restider skenade
Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby.
Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.
Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.
”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Johan Kristensen
”Måste svarva hjulen”
Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar.
– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?
– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.
Varför har hjulen slitits så mycket?
– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken.
Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?
– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.
”Spelar med våra liv”
SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.
– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.
Varför?
– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbsussar innan vi får in rätt information i systemet.
Dan Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.
– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att de SL köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.
SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.
Johan Kristensen
Fortsatt kaos på Saltsjöbanan – SL stoppar fungerande tåg
Akutläkare 40 minuter sen – nekas ersättning av SL
När akutläkaren Cristian Dure hade väntat i 40 minuter på Saltsjöbanans ersättningsbuss tog han taxi. Trots att SL betalar för alla som är 20 minuter försenade nekas han ersättning.
– Jag kan inte bli försenad till jobbet, säger han.
I måndags fortsatte kaoset på Saltsjöbanan. Trots 32 vagnar hade så många fått utslitna hjul att SL hade vagnbrist och ställde in alla tåg. Bussar ersatte men åtskilliga Nackabor blev försenade.
Akutläkaren Cristian Dure skulle åka från Tippen till jobbet på ett av Stockholms akutsjukhus.
Han har märkt hur restiderna har förlängts avsevärt sedan SL drog in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra den 9 februari och i stället hänvisade alla till tågen. Därför var han ute i extra god tid.
– I vanliga fall åker jag 10.30 som tidigast för att hinna i tid till arbetspasset som börjar 11.30. Nu tänkte jag ta en buss som gick klockan 10.00 i stället.
Men bussen dök aldrig upp.
– När klockan var 10.40 beställde jag en Uber. Vi var flera som inte skulle hinna till jobbet om vi inte beställde en taxi. En kvinna som åkte med mig hade väntat i en timme på bussen.
”Ett skämt”
SL betalar taxi åt alla som blir 20 minuter eller mer försenade. Ändå har Cristian Dure och flera andra Nackabor som blev försenade i måndags nekats ersättning för taxiresor.
SL kräver att han ska visa ett kvitto för bussresan – trots att bussen aldrig dök upp.
”För att kunna identifiera just dina resor behöver vi kvittot från den eller de resor du debiterats för”, skriver SL:s kundtjänst i ett mejl.
– Det är ett skämt. De ser inga förseningar. Det fanns ju ingen buss eller något annat färdmedel över huvud taget och ingen information annat än att de i appen hänvisade oss att ta alternativa färdmedel, säger han.
Hur viktigt är det för dig att komma i tid till jobbet?
– Vi tar över efter kollegor som har jobbat hela natten. Jag måste komma i tid till jobbet. Men de senaste två, tre veckorna har resorna tagit en och en halv timme i stället för 45 minuter.
Han är kritisk till att SL som återstartade tågtrafiken på Saltsjöbanan i mitten av december redan har vagnbrist.
– Jag förstår inte när Saltsjöbanan har stått stilla så länge att de inte har testkört den innan de startar. Folk behöver komma till sina jobb, det är inte ett skämt.
”Vi tar över efter kollegor som har jobbat hela natten. Jag måste komma i tid till jobbet”‚ säger akutläkaren Cristian Dure.
Johan Kristensen
SL: Ärendet är överklagat
Enligt SL har 40 Nackabor begärt ersättning för taxiresor på grund av förseningar på Saltsjöbanan i måndags. Alla har beviljats ersättning.
Ytterligare fyra personer som blev försenade har nekats ersättning. Enligt SL har de uppgett att de skulle resa med buss 497 mellan Tippen och Centralen i stället för med Saltsjöbanan.
– Anledningen till att ärendet som vi tror det handlar om först inte godkändes var att kunden till en början ansökte om förseningsersättning för buss 497 och inte för Saltsjöbanan. Detta har framkommit i mejlväxling med kunden. Nu har ärendet gått vidare till överklagan och när den är hanterad finns möjligheter att kunden kommer att få den ansökta förseningsersättning, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.
Han beklagar situationen.
– Att det ska behöva bli såhär är naturligtvis beklagligt, men förklaringen till missförstånden är alltså att kunden inte ansökte om förseningsersättning för rätt trafikslag.
Cristian Dure är besviken över hur SL bemöter honom.
– Att jag inte får ersättning är ett riktigt påhopp. Resan kostade 250 kronor så det handlar inte om pengarna, det är själva attityden.
Reklamera resan inom tre månader
Du som blir eller riskerar att bli 20 minuter eller mer försenad på din SL-resa kan få ersättning upp till 1 470 kronor för resa med taxi, egen bil eller en resa med ett annat trafikbolag.
Kontakta SL inom tre månader och få ett ärendenummer.
Skicka därefter in kvitton på taxiresan du vill ha ersättning för.
Källa: SL.
Akutläkaren Cristian Dure tog en taxi när han hade väntat i 40 minuter på Saltsjöbanan för att han riskerade att bli sen till jobbet. Trots att SL betalar för alla som blir 20 minuter försenade nekas han ersättning.
Johan Kristensen
Akutläkare 40 minuter sen – nekas ersättning av SL
SL backar – kör fler bussar på Saltsjöbanan
Efter kaoset med hjulfel och vagnbrist på Saltsjöbanan backar regionen och SL. Från och med onsdag ska fler ersättningsbussar köra från Saltsjöbaden och Fisksätra utan byten till Slussen och Cityterminalen.
I december började Saltsjöbanans tåg rulla igen efter närmare två års avstängning. Till en början körde bussar parallellt med tågtrafiken. Från den 9 februari drog SL in bussarna och hänvisade alla i Saltsjöbaden och Fisksätra till tågen.
Nu har så många av de 32 vagnarna fått hjulfel att SL fått vagnbrist. I måndags drogs alla tåg in ersattes av bussar.
– Därför måste vi utreda och åtgärda felen, så just nu vet vi inte när trafiken kommer att gå som vanligt igen, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL.
Varför har vagnbristen på Saltsjöbanan uppstått – trots att banan nyligen varit avstängd under en längre period?
– Vi håller just nu på att utreda vad som kan ha orsakat hjulslitaget och har tyvärr inte svaret på den här frågan i dagsläget.
På måndagen och tisdagen gick ersättningsbussarna kring var 30:e minut och SL uppmanade Nackaborna att välja andra färdmedel.
– Resenärer får räkna med att resan kan ta betydligt längre tid än vanligt, så vi rekommenderar resenärerna att vara ute i god tid. Vi hänvisar i första hand till alternativa färdmedel, säger Cajsa Sjöbeck.
”Helt oacceptabelt”
I fredags åkte Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) med Saltsjöbanan från Saltsjöbaden för att åka mot Glasbruksgatan på Södermalm. En resa många Nackabor har beskrivit som kaotisk med stegrande restider efter att SL den 9 februari drog in ersättningsbussarna som körde parallellt med Saltsjöbanans tåg. Resan som skulle ta 39 minuter tog 59 minuter.
– När vi kom till Fisksätra fick vi byta till ersättningsbuss. Det fanns ingen som kunde tala om för oss vart vi skulle gå, säger Peter Zethraeus.
– Vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare, säger Mats Gerdau.
När ersättningsbussen anlände till Saltsjö-Järla station väntade byte till en annan ersättningsbuss.
– Det ska ju vara en sömlös övergång men där stod ingen buss inne, det var helt okoordinerat. Vi fick vänta i en kvart. Det är ett haveri utan dess like, helt oacceptabelt, säger Peter Zethraeus.
”Inte sväva i ovisshet”
I måndags krävde Nackas oppositionsråd Johanna Kvist (S) ett möte med trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
– Kollektivtrafiken till och från Saltsjöbaden och Fisksätra har blivit fullständigt ohållbar, säger hon.
Anton Fendert meddeladar nu att SL åtminstone tillfälligt tar tillbaka ersättningsbussarna som körde på Saltsjöbanan före den 9 februari.
– Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål. För att göra det så enkelt och förutsägbart som möjligt kommer vi köra den ”gamla” ersättningstrafiken, som gick innan 9 februari, från och med i morgon onsdag den här veckan. Denna lösning kommer att finnas på plats åtminstone denna och nästa vecka. Parallellt jobbar SL och operatören som kör tågen, AB Stockholm Spårvägar, med att felsöka och åtgärda felen.
Han lovar också att återkoppla till Johanna Kvist och Socialdemokraterna.
– Det är viktigt att resenärerna i Nacka och de politiska representanterna i Nacka kommun får information om vad som händer i kollektivtrafiken. Vi kommer återkoppla till Socialdemokraterna i Nacka kommun så snart vi kan, men jag kan i dag inte svara på om eller när ett möte kommer hållas.
”Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Pekka Pääkkö/Johan Kristensen