JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Torra spår slog ut Saltsjöbanans tåg

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

20250318093707
20250318150556
2025-03-18
09:37
2025-03-18 15:05

Torra spår ligger bakom det onormala hjulslitaget som har slagit ut hälften av Saltsjöbanans 32 vagnar.

– För att problemen inte ska komma tillbaka smörjer vi spåren, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL förra måndagen stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar

Ersättningsbussar fortsätter

SL har sedan undersökt och nu kommit fram till vad slitaget beror på.

– Vi har haft problem med torra spår, säger Natalie Nordenswan.

Ersättningsbussar fortsätter att köra i stället för tågen. 

– Den här trafiklösningen kommer att gälla åtminstone till den 23 mars, säger Natalie Nordenwan.

Hälften av vagnarna har ju inte drabbats av hjulslitage. Kan ni börja köra med dem nu när spåren är smorda?

– Vi ser över olika upplägg och när vi har rätt antal vagnar för att kunna komma igång med tågtrafiken igen.

Återkommande problem

Det är inte första gången tågen stoppas på Saltsjöbanan. Den 10 september 2013 beslutade dåvarande operatören Arriva att ersätta alla tåg med bussar. Även då var anledningen onormalt hjulslitage.

Det återkommande problemet får flera personer som tidigare har arbetat på Saltsjöbanan att reagera.

Thomas Montgomery har arbetat inom kollektivtrafiken i hela sitt liv och på Saltsjöbanan 1973.

– Jag ser med förskräckelse på hur kollektivtrafiken fungerar i Nacka och Värmdö.

Saltsjöbanan stängdes av den 1 januari 2023 för att dubbelspår skulle byggas i Tattby och här i Fisksätra. Tågen började rulla igen den 15 december 2024.

Saltsjöbanan stängdes av den 1 januari 2023 för att dubbelspår skulle byggas i Tattby och här i Fisksätra. Tågen började rulla igen den 15 december 2024.

Johan Kristensen

”Banan måste underhållas”

En annan person som har jobbat på Saltsjöbanan i flera år reagerar också. Han tycker att SL borde varit bättre förberett när tågtrafiken återupptogs i december efter närmare två år av bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby.

– Det här ska inte ske om allt är korrekt. När man har låtit en järnväg ligga i träda så här länge måste man tänka efter lite. Även om trafiken står still måste ju banan underhållas. Det är viktigt att banan är smord.

Han tycker att SL har mycket att förklara. 

– Det har förekommit problem som har liknat det här. Men att det blir helt stopp är inte vanligt. SL har ju haft en nybyggnation i Fisksätra och Tattby. Det är en intressant fråga om de nya spåren ligger bakom det här.

Enligt SL beror problemet inte på de nya spåren.

– Nej, rälsen behöver smörjas. Slitaget beror på att banan inte har smorts ordentligt, säger Natalie Nordenwan.

Men SL framhåller att det kan vara svårt att smörja nya spår lagom mycket.

– Det är viktigt att få till en bra smörjbalans på nya spår. Det kan ta upp till några månader innan rätt smörjbalans har uppnåtts. Detta kräver noggrann uppföljning och intrimning.

Flera faktorer har bidragit till att spåren har blivit torra den här gången, enligt SL. 

– Väder med temperaturväxlingar påverkade, infrastrukturproblem tillstötte som till exempel isbildning på kontaktledning. Detta medförde att spårtrafiken fick begränsas vilket då påverkade möjligheten att köra tåg i en sådan frekvens som hade kunnat skapa en god smörjbalans, säger Natalie Nordenswan.

Fungerar smörjsystemet som det ska?

– Vi har sedan ett ökat slitage uppmärksammats intensifierat smörjning av hjul och räls och kört provtåg. Smörjbalansen på banan har blivit bättre och smörjningen fungerar som den ska.

När kan tågtrafiken vara igång igen på Saltsjöbanan?

– Vi ser över olika upplägg för trafiken och kommer att köra igång när vi har rätt antal för att upprätthålla en hållbar trafiklösning till våra resenärer. Förhoppningen är inom de två närmsta veckorna.

JohanKristensen
08-550 551 17

SL:s drag mot lövhalkan: Sand och stålkulor

Nyheter
Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Mikael Andersson

”Sträckorna som drabbas hårdast”

Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Mikael Andersson

Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Mikael Andersson

SL:s drag mot lövhalkan: Sand och stålkulor

Nyheter
Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Roslagsbanan är särskilt hårt drabbad av lövhalka.

Mikael Andersson

”Sträckorna som drabbas hårdast”

Senaste nyheterna

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Mostphotos

Sågar höjningen: Sjuka stockholmare kan avstå medicin

Nyheter

Högkostnadsskyddet höjs med 900 kronor ✔ Ministerns svar: "måste höjas för att klara en långsiktig finansiering"

Fullt av folk på invigningen av Fritidsbanken i Skärholmen i vintras.

Fullt av folk på invigningen av Fritidsbanken i Skärholmen i vintras.

Fritidsbanken

Då får Huddinge gratis utlåning av sportprylar

Nyheter

Öppnar snart ✔ Inlämningsplatser runt om i kommunen ✔ "Jätteglad att vi nästan är i mål"

Under trygghetsvandringarna går man runt i stadsdelen, för att upptäcka eventuella problem.

Under trygghetsvandringarna går man runt i stadsdelen, för att upptäcka eventuella problem.

Emma Löf Hagström

Nu börjar trygghetsvandringarna igen

Nyheter

Chans för Järvaborna att påverka sitt närområde

Sågar höjningen: Sjuka kan avstå från att hämta ut medicin

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Mostphotos

20250318191529
20250318153529
2025-03-18
19:15

Högkostnadsskyddet höjs från 2 900 kronor till 3 800 kronor enligt ett regeringsförslag. Men Region Stockholm tycker att det blir alltför dyrt för många patienter.

Den högsta summa som patienter själva betalar för läkemedel, det så kallade högkostnadsskyddet, är i dag 2 900 kronor under en tolvmånadersperiod.

Nu föreslås taket höjas till 3 800 kronor, en höjning med 30 procent. Höjningen träder i kraft den 1 juli.

Men förslaget har fått kritik, inte minst från pensionärs- och patientorganistioner.

Risker

Även regionstyrelsen i Stockholm, som haft ärendet på remiss, sågar höjningen.

Risken finns att patienter med dålig ekonomi inte hämtar ut ordinerade läkemedel.

"Blir läkemedelskostnaderna för höga för den enskilde finns en risk för att man avstår från behandling – med ökad risk för komplikationer, en försämrad hälsa och behov av akut sjukvård" skriver de.

Även Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, den statlig myndighet som beslutar om vilka läkemedel som ska ingå i högkostnadsskyddet, anser att analysen av höjningens effekter är ofullständig.

"Nödvändigt"

Höjningen motiveras med att statens subvention av läkemedel skjutit i höjden. Kostnaden har ökat med 49 procent från 2012 till och med 2024, medan motsvarande ökning för patientens egenavgift har varit 17 procent, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

En åldrande befolkning och medicinska framsteg, som ger ökade möjligheter till behandling, gör att kostnaderna ökar allt snabbare, menar de. Under 2025 tillförs 6 141 miljoner kronor till läkemedelsförmånerna.

– Det är nödvändigt att öka kostnaderna i statens budget för läkemedel för att säkerställa att alla patienter får tillgång till de behandlingar de behöver. Men det kräver också att patienternas egenavgift behöver höjas för att klara en långsiktig finansiering, säger sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD).

Så funkar högkostnadsskyddet

Läkemedel upp till 1 450 kronor ingen rabatt. 1 juli: upp till 2 000 kronor.

Läkemedel 1450-2 768 kronor 50 procents rabatt. 1 juli: 2 001-3 586 kronor 25 procents rabatt.

Läkemedel 2 769-5 142 kronor 75 procents rabatt. 1 juli: 3 587-5 300 kronor 75 procents rabatt.

Den som kommer upp i 2 900 kronor på tolv månader får frikort resten av perioden. 1 juli: frikort efter 3 800 kronor.

Källa: ehälsomyndigheten

IngridJohansson
08-550 551 04