Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL förra måndagen stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar.
Ersättningsbussar fortsätter
SL har sedan undersökt och nu kommit fram till vad slitaget beror på.
– Vi har haft problem med torra spår, säger Natalie Nordenswan.
Ersättningsbussar fortsätter att köra i stället för tågen.
– Den här trafiklösningen kommer att gälla åtminstone till den 23 mars, säger Natalie Nordenwan.
Hälften av vagnarna har ju inte drabbats av hjulslitage. Kan ni börja köra med dem nu när spåren är smorda?
– Vi ser över olika upplägg och när vi har rätt antal vagnar för att kunna komma igång med tågtrafiken igen.
Återkommande problem
Det är inte första gången tågen stoppas på Saltsjöbanan. Den 10 september 2013 beslutade dåvarande operatören Arriva att ersätta alla tåg med bussar. Även då var anledningen onormalt hjulslitage.
Det återkommande problemet får flera personer som tidigare har arbetat på Saltsjöbanan att reagera.
Thomas Montgomery har arbetat inom kollektivtrafiken i hela sitt liv och på Saltsjöbanan 1973.
– Jag ser med förskräckelse på hur kollektivtrafiken fungerar i Nacka och Värmdö.
Saltsjöbanan stängdes av den 1 januari 2023 för att dubbelspår skulle byggas i Tattby och här i Fisksätra. Tågen började rulla igen den 15 december 2024.
Johan Kristensen
”Banan måste underhållas”
En annan person som har jobbat på Saltsjöbanan i flera år reagerar också. Han tycker att SL borde varit bättre förberett när tågtrafiken återupptogs i december efter närmare två år av bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby.
– Det här ska inte ske om allt är korrekt. När man har låtit en järnväg ligga i träda så här länge måste man tänka efter lite. Även om trafiken står still måste ju banan underhållas. Det är viktigt att banan är smord.
Han tycker att SL har mycket att förklara.
– Det har förekommit problem som har liknat det här. Men att det blir helt stopp är inte vanligt. SL har ju haft en nybyggnation i Fisksätra och Tattby. Det är en intressant fråga om de nya spåren ligger bakom det här.
Enligt SL beror problemet inte på de nya spåren.
– Nej, rälsen behöver smörjas. Slitaget beror på att banan inte har smorts ordentligt, säger Natalie Nordenwan.
Men SL framhåller att det kan vara svårt att smörja nya spår lagom mycket.
– Det är viktigt att få till en bra smörjbalans på nya spår. Det kan ta upp till några månader innan rätt smörjbalans har uppnåtts. Detta kräver noggrann uppföljning och intrimning.
Flera faktorer har bidragit till att spåren har blivit torra den här gången, enligt SL.
– Väder med temperaturväxlingar påverkade, infrastrukturproblem tillstötte som till exempel isbildning på kontaktledning. Detta medförde att spårtrafiken fick begränsas vilket då påverkade möjligheten att köra tåg i en sådan frekvens som hade kunnat skapa en god smörjbalans, säger Natalie Nordenswan.
Fungerar smörjsystemet som det ska?
– Vi har sedan ett ökat slitage uppmärksammats intensifierat smörjning av hjul och räls och kört provtåg. Smörjbalansen på banan har blivit bättre och smörjningen fungerar som den ska.
När kan tågtrafiken vara igång igen på Saltsjöbanan?
– Vi ser över olika upplägg för trafiken och kommer att köra igång när vi har rätt antal för att upprätthålla en hållbar trafiklösning till våra resenärer. Förhoppningen är inom de två närmsta veckorna.