Sara Aldén står på två ben i sin utbildning. Dels en master på Musikhögskolan i Göteborg. Dels en i genusvetenskap på universiteten. Allt görs just nu. Samtidigt. För att spetsa till det ytterligare albumdebuterar hon med musik som är något av ett trots mot jazzens norm och form – och kärlek till genren.

– Jag tycker sällan att de versioner från den amerikanska sångboken som görs är något annat än kopior, säger hon som ändå valt att utmana den amerikanska sångboken.

– När jag har gjort dem är det med utgångspunkt från vem jag är och med mitt band.

Det har inneburit versioner med Sara Aldéns faiblesse för improvisation och med hennes röst i centrum till arrangemang som är både avskalade och inkännande för vad som händer i musiken.

Hon erkänner att hon har en bråkig relation till materialet.

– Men när August Björn (piano) och Daniel Andersson (kontrabas) började spela ihop bestämde vi oss från början att musikens förflutna inte skulle äga oss. Vi ville spela förutsättningslöst ihop och göra låtar som vi hade gett upp.

Hon förklarar att det finns mycket "do and don't" inom jazzen. Något hon vill bryta med och påverka i en friare riktning.

– När man gör det möte man mycket motstånd. Men som kvinna och sångerska vill jag stå fri mot koderna. För mig är det här en kärleksförklaring till det nya rummet i jazzen, säger hon om solodebuten "A room of one's own".