Om några månader börjar de fyra meter höga dubbeldäckarna rulla i Värmdö. Bussarna tar betydligt fler resenärer än en vanlig SL-buss, men i gengäld kommer bussarna gå glesare än i dag. 

Det är under rusningstid, klockan 06.30-08:30 och 14:30-17, som tabellen ändras från dagens fyra minuters-trafik till sex minuters-trafik.

– Generellt kan man säga att i dag är det 14 avgångar i maxtimmen under rusningen och från februari kommer det vara 10 avgångar i maxtimmen, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL. 

Intervallet för linje 474 förändras inte under övriga tider eller dagar. Det sker inte heller någon förändring i linjenätet, det vill säga inga hållplatser tillkommer eller tas bort. 

Den första dubbeldäckaren som ska gå i trafik på Värmdö har levererats från Tyskland till Södertälje, där den är nu.

Den första dubbeldäckaren som ska gå i trafik på Värmdö har levererats från Tyskland till Södertälje, där den är nu.

Eva Tonström

Bussbolaget Nobina AB, som tar över trafiken i Nacka och Värmdö nästa år, som har köpt in 19 nya dubbeldäckare, alltså tvåvåningsbussar. De ska köras mellan Hemmesta och Slussen, via Gustavsberg, från och med 9 februari.

Enligt Nobina används dubbeldäckare för komfort och kapacitet. Varför de sätts in på linje 474 och inte på någon av linjerna som kör längre, från de yttre delarna av Värmdö, har att göra med antalet resenärer.

– Att det landade på just 474 handlar om att det är en stomlinje och den linje som har både flest avgångar och resenärer. Samtidigt som det finns många som pendlar relativt långa sträckor där ökad komfort är en viktig faktor, inte minst för de som arbetspendlar varje dag, säger David Erixon, presschef på Nobina.

Den första dubbeldäckaren som ska gå i trafik på Värmdö har levererats från Tyskland till Södertälje, där den är nu.

Den första dubbeldäckaren som ska gå i trafik på Värmdö har levererats från Tyskland till Södertälje, där den är nu.

Nobina AB

Nobina utesluter inte att det här kan ändras och bli fler busslinjer med tiden.

– Vi vill förbättra och utveckla kollektivtrafiken tillsammans med SL så att fler både ska kunna och vilja resa kollektivt. Hur exakt det kommer se ut på Värmdö är för tidigt att säga, säger David Erixon. 

Den första dubbeldäckaren som ska gå i trafik på Värmdö har levererats från Tyskland till Södertälje, där den är nu.

Den första dubbeldäckaren som ska gå i trafik på Värmdö har levererats från Tyskland till Södertälje, där den är nu.

Nobina AB

Den första bussen levererades till ett garage i Södertälje den här veckan.

– Nu anländer bussarna till Sverige en efter en. Varje buss ska nu besiktigas och anpassas för SL-trafiken, med biljettmaskiner med mera, innan den kan börja rulla i trafik.