Gibraltargatan är ett av områden som dramatiskt kan ändra skepnad i framtiden. Det är Chalmers som vill expandera och i detaljplanen som kan bli antagen planeras bland annat för bostäder, både student- och forskarbostäder och vanliga lägenheter.
Husen kan bli upp till sju våningar höga.
– Det motsvarar ungefär husen som ligger på andra sidan vägen, säger Frida Kjäll, handläggare på stadsbyggnadskontoret.
Bilar måste bort
När kommunen tittar på möjliga platser att bygga på finns vissa kriterier som är viktiga. Bland annat handlar det om att försöka bygga där det finns fungerande service och infrastruktur. Därför finns byggplaner för platser som parkeringshuset vid Lorensbergsteatern, Fixfabriksområdet i Majorna och Skanstorget.
– Det är avgörande att vi förtätar Göteborg. Vårt mål är ju också att knyta ihop stadsdelar som Frölunda med centrala stan genom förtätning, säger Ulf Kamne (MP), byggnadsnämndens ordförande.
En förtätning av Göteborg innebär också förändringar när det kommer till biltrafik, menar han. Vid Chalmers jobbar man just nu för att hitta lösningar för de 160 boendeparkeringar som skulle försvinna om bygget blir av, men målet är att stadsbilden ska innehålla färre bilar i framtiden, säger Ulf Kamne.
Han tar Djurgårdsplatsen i Majorna som exempel, där företaget JM är intresserade av att bygga bostäder med tillhörande torg.
– Det var ju så man byggde städer innan biltrafiken och vi vill se en återgång till det. De mest attraktiva delarna i Göteborg är ju områden som Majorna, Vasa och Linné och en av anledningarna är nog att man inte behöver bil i samma utsträckning där, säger han.