Den 25 september tillsatte regeringen och SD en utredning i syfte att totalt förbjuda mobiler.

"Mobiltelefonerna har blivit en ständigt närvarande del av ungas liv, vilket påverkar både deras fysiska och psykiska hälsa samt skolarbetet negativt”, skrev partiföreträdarna i debattartikeln i Expressen.

På en del håll har förbudet redan införts.

Vi sitter vid ett avlångt rundbord inne i ett konferensrum i expeditionen på Solhemsskolan i Spånga.

Tre av Spångas fyra kommunala skolrektorer sitter runt oss.

Regnet öser ner över skolgården.

I dag pågår utvecklingssamtal på den gamla sekelskiftesskolan och det är lektionsfritt.

Inspirerades av Bob Dylan

Mattias Nordh, rektor på Sundbyskolan, har med sig ett litet fodral i tyg med magnetlås som han slänger upp på bordet.

Mattias Nordh
 visar upp de så kallade Yondr-fodralen som eleverna på hans skola måste låsa in sina mobiler i under skoldagen.

Mattias Nordh
 visar upp de så kallade Yondr-fodralen som eleverna på hans skola måste låsa in sina mobiler i under skoldagen.

Stefan Källstigen

Liknande fodrar krävde Bob Dylan nyligen att hans fans skulle börja använda.

– Han ville att folk skulle njuta av konserten i stället. Sedan har ett företag från England utvecklat konceptet med påsen, berättar Mattias.

Låser in mobilerna i fodralen

Nu måste högstadieeleverna på Sundby låsa in mobiltelefonerna i fodralet varje morgon.

– De bär med sig det under dagen, först när de slutat får de låsa upp det mot en basenhet.

På Sundbyskolan använder man nu så kallade Yondr-fodral som eleverna måste låsa in sina mobiler i under skoldagen.

På Sundbyskolan använder man nu så kallade Yondr-fodral som eleverna måste låsa in sina mobiler i under skoldagen.

Stefan Källstigen

Mobilförbudet som införts i Spångas kommunala skolor från denna hösttermin gör att samtliga skolor i hela villaförorten nu plockat bort mobilerna.

Waldorfskolan Ellen Keyskolan förbjöd dem redan för åtta år sedan, Norrbyskolan och Kunskapsskolan har följt efter.

"Ger en tydlighet"

De kommunala skolorna ser till att mobilerna inte kommer in på skolan på olika sätt.

– Vi tycker det här ger en tydlighet om vad som gäller i Spånga, säger Solhemsskolans rektor Martin Hellstadius Rangborg.

Spångas kommunala rektorer Martin Hellstadius Rangborg, Mattias Nordh
 och 
Birger Sasse har infört mobilförbud på sina skolor.

Spångas kommunala rektorer Martin Hellstadius Rangborg, Mattias Nordh
 och 
Birger Sasse har infört mobilförbud på sina skolor.

Stefan Källstigen

Rektorerna hade en längre tid märkt hur nackdelarna med mobiltelefonerna blev allt fler.

– Vi har steg för steg närmat oss förbudet, säger Martin.

I ett av alla tomma klassrum denna dag stöter vi på Ilknur Budak och hennes 12-åriga son Emir.

– Det är bra att man inte har mobiler i skolan, det är lättare att koncentrera sig, berättar Emir.

Var har du din mobil?

– Hemma, lämnar den där innan jag cyklar hit. Men många andra har mobilen med sig och måste lämna in den varje dag.

Ett sätt för lärarna att samla in mobiltelefonerna är via en låda, men vem som ska ansvara för mobiltelefonerna under dagen om de försvinner är inte löst.

Ett sätt för lärarna att samla in mobiltelefonerna är via en låda, men vem som ska ansvara för mobiltelefonerna under dagen om de försvinner är inte löst.

Stefan Källstigen

Ilknur:

– Jag tycker bara det finns fördelar med att mobilerna är borta.

I skolans personalrum tar engelska- och SO-läraren Madeleine Levestam en paus framför sin bärbara dator.

– Vi vill att det ska vara fokus på lärandet. Mobiler, paddor och datorer finns hos de flesta ungdomar i dag. Men det har en väldigt negativ påverkan i skolan, det är skönt att vi får bort störningarna.

"Måste vara lite FBI"

Personalen måste ta förbudet på allvar.

Ingen elev får gömma undan sin mobil.

– Vi måste vara lite FBI, se till att alla lämnar in luren. En fråga som saknar lösning är vems ansvar det är om en mobiltelefon försvinner när det är vi som ska förvara dem, där är vi inte ända framme än, säger Madeleine Levestam.

Madeleine Levestam på Solhemsskolan säger att en grupp lärare på skolan kämpat för mobilförbud i flera år.

Madeleine Levestam på Solhemsskolan säger att en grupp lärare på skolan kämpat för mobilförbud i flera år.

Stefan Källstigen

Birger Sasse reagerade tidigare på när han såg elever gå runt ensamma med mobilerna på skolgårdarna.

– Vi behöver se varandra. Man måste kunna jobba med relationer, säger han.

Martin Hellstadius Rangborg poängterar att skolornas datorer i dag har en helt annan kapacitet än för fem–tio år sedan. Mobilerna är inget nödvändigt läromedel i skolan längre.

– Våra datorer hade för dålig prestanda förut.

Men om föräldrar akut behöver nå sitt barn?

– Då får man kontakta skolan, säger Mattias Nordh.

Martin Hellstadius Rangborg ser att mobbningen kan minska drastiskt.

– Eleverna kan inte längre kränka varandra på sociala medier under skoltid.

Rektorerna beslutar själva om lokala regler och ordningsföreskrifter på sina skolor, vilket möjliggjort att alla Spångas skolor nu infört förbudet.

Rektorerna beslutar själva om lokala regler och ordningsföreskrifter på sina skolor, vilket möjliggjort att alla Spångas skolor nu infört förbudet.

Stefan Källstigen

– Gängrekrytering går också via mobilerna och sociala medier, där stoppar vi en väg in nu.

Vad gör elever som tidigare bara satt med mobilen på rasterna?

– Spelar basket, spelar "King", sitter och snackar, spelar Fia med knuff, Fyra i rad, Yatzy, lirar pingis, fikar. Ja, massor, säger Mattias Nordh.

– Det är en stor skillnad. Eleverna pratar med varandra igen.

Men är detta rätta vägen att gå?

I Trelleborgs kommun infördes ”mobilfri skoltid” i hela grundskolan 2019, även utanför lektionstid.

Syftet var ökad trygghet och studiero, men kommunen backade från beslutet 2022.

Ingenting hade blivit bättre.

Anita Grigic Magnusson, doktor i tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet, har i sin avhandling undersökt hur mobilförbuden fungerat och ifrågasätter det.

Anita Grigic Magnusson ifrågasätter mobilförbudet.

Anita Grigic Magnusson ifrågasätter mobilförbudet.

Johan Wingborg

– Mina studier visar att det är svårt att upprätthålla ett förbud i den digitaliserade skolan där digitala verktyg är en nödvändig kompetens i undervisningen och för lärandet, säger hon.

– Mobilförbud är inte lösningen på skolans alla problem. Mobilen är ju redan helt integrerad i samhället i lärares och elevernas dagliga liv.

Grigic Magnusson menar att resultaten visar att mobilförbud inte hjälper.

– De flesta elever sköter ett förbud, men inte alla. Jag tror man behöver arbeta med att implementera ett förhållningssätt i stället.