Det gick inte riktigt som planerat när pendeltågen mellan Bålsta och Stockholm city samt på Södertäljegrenen ersattes med bussar i somras. På grund av återkommande förseningar, fulla bussar och ibland obefintlig A/C var det många resenärer som klagade.
"Det var en stor utmaning att flera olika underhållsarbeten pågick samtidigt vilket gjorde att bussarna inte räckte till. Dessutom var trafikinformationen på många ställen bristfällig vilket ju måste fungera när trafiken inte går som vanligt", skriver trafikregionråd Anton Fendert (MP) till Mitt i.
Anton Fendert (MP) vill se bättring i ersättningstrafiken till nästa sommar.
Pekka Pääkkö
Nobina har sagts upp
Efter sommaren har SL och tågoperatören SJ Stockholmståg utvärderat trafiken. Slutsatserna ska ligga till grund för en ny upphandling av ersättningstrafiken.
Redan innan sommaren fick nämligen bussoperatören Nobina veta att deras avtal sägs upp.
– De ville konkurrensutsätta och omförhandla för att de är i behov av att pressa priser och kostnaderna för tågersättningen, säger David Erixon, presschef på Nobina.
Han påpekar att det uppsagda avtalet inte har något med sommarens strul att göra. Men han medger att det blev struligt.
David Erixon, kommunikationschef på Nobina.
Johan Töpel
– Det enskilt största problemet är kapaciteten. När uppemot 1 500 människor ska av ett pendeltåg och ta sig till en bussterminal som redan innan dess hade full kapacitet, säger han och pekar ut Tumba och Flemingsberg.
"Behöver fungera bättre"
Tågavstängningar behövs för underhåll och för att bygga nytt. "Ett nödvändigt ont", enligt Anton Fendert.
"Jag kan inte redan nu säga exakt hur ersättningstrafiken kommer förändras till nästa sommar, men utvärderingen är ett viktigt underlag. Det behöver fungera bättre nästa sommar."
Vad priset i slutändan landar på får upphandlingen avgöra. Anton Fendert menar att man genom att konkurrensutsätta avtalet hoppas få bästa kvalitet för lägsta möjliga pris.