Tunnelbaneavtalet med Connecting Stockholm har överklagats av konkurrerande Keolis Alstom som ansåg att upphandlingen inte gått rätt till.

Men förvaltningsrätten tyckte inte att SL hade gjort något fel. I början av oktober valde Keolis att överklaga till högre instans – och fick avtalet stoppat.

Nu har SL tecknat ett så kallat nödavtal med vinnaren Connecting Stockholm, som börjar gälla från och med november nästa år, för att säkra tunnelbanetrafiken när den nuvarande operatören MTR lämnar.

Behöver förbereda sig

– Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal. Detta för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025, säger SL:s vd David Lagneholm.

Det temporära avtalet med Connecting Stockholm har i grunden samma innehåll och ekonomiska villkor som det nya tunnelbaneavtalet men kan som längst sträcka sig två år efter trafikstart, enligt SL.

Domstol stoppar avtal om tunnelbanan

Trafikföretaget Keolis driver sitt överklagande av SL:s tunnelbaneupphanding vidare till kammarrätten och har nu lyckats få avtalet med vinnaren Connecting Stockholm tillfälligt stoppat.

– Det innebär att vi inte får ingå avtal i upphandlingen innan något annat har bestämts. Enligt statistiken kan det ta cirka fem-sex månader, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

I januari 2024 utsåg Region Stockholms trafiknämnd det nybildade företaget Connecting Stockholm till vinnare i upphandlingen av tunnelbanan för de kommande elva åren.

Men den konkurrerande anbudsgivaren Keolis-Alstom, som lagt sig totalt 1,7 miljarder under det vinnande budet, överklagade till förvaltningsrätten och hävdade att beslutet tagits på fel grunder.

Keolis-Alstom blev aldrig inbjuden till förhandling med trafikförvaltningen och fick därmed inte samma chans som Connecting Stockholm att klargöra detaljerna kring hur man tänkte sköta vissa IT-frågor, hävdade man.

Men förvaltningsrätten avfärdade i september Keolis-Alstoms överklagande och ansåg inte att det fanns något som tydde på att Region Stockholm skulle ha handlat fel.

Vill ha ny granskning

Men Keolis-Alstom köper inte domstolens argumentation och skickade i fredags in ett överklagande till den högre instansen kammarrätten.

Till att börja med begärde man att kammarrätten omgående stoppar SL:s nära förestående kontraktsteckning med Connecting Stockholm, i väntan på att domstolen tar ställning till om det blir prövningstillstånd eller inte.

Denna begäran har nu också bifallits av domstolen, villet betyder att det kan minst fem-sex månader innan SL kan komma vidare.

I nästa steg vill Keolis-Alsom att hela upphandlingen ska granskas igen.

"Det finns anledning att betvivla riktigheten i Förvaltningsrättens bedömning av vad som krävs för domstolens utredningsskyldighet", skriver Keolis-Alstom i sitt överklagande.

Kan bli nödavtal

Man pekar också på att 80 procent av trafikförvaltningens bedömningar av anbuden har hemligstämplats, vilket gör det omöjligt att avgöra om beslutet varit riktigt eller inte.

Enligt urprungstanken skulle Connecting Stockholm ta över driften av tunnelbanan från den nuvarande operatören MTR i maj 2025, men den den planen har redan spruckit.

MTR har enligt nuvarande avtal möjlighet att driva tunnelbanan till och med november nästa år. Om rättsprocessen fortfarande inte är avgjord då kan det bli aktuellt med ett så kallat nödavtal.

– Om avtalet inte kan träda ikraft till november 2025 har vi möjlighet att som nödåtgärd göra en direkttilldelning. Hur ett sådant avtal i såna fall skulle utformas och med vem det skulle ingås kan vi självklart inte svara på idag, säger Claes Keisu på SL.

Avtal värt 40 miljarder

Tilldelning i upphandlingen av nytt tunnelbaneavtal skedde i januari 2024 då trafiknämnden beslutade att Connecting Stockholm skulle tilldelas uppdraget.

Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Det planerade avtalet sträcker sig över 11 år, har ett totalt värde om cirka 40 miljarder kronor och räknas som en av världens största trafikupphandlingar.

Källa: SL

Tunnelbanan i Stockholm ska tas över av Connecting Stockholm nästa år, hopppas SL. Men Keolis har lyckats tillfälligt blockera det nya avtalet.

Tunnelbanan i Stockholm ska tas över av Connecting Stockholm nästa år, hopppas SL. Men Keolis har lyckats tillfälligt blockera det nya avtalet.

Mostphotos

Tar SL till domstol – stoppar avtal om t-banan i sista stund

Värt 40 miljarder ✔ Keolis: Vi är billigare ✔ Kan tvinga fram nödavtal