SL:s stora utredning om framtida spårtrafik har kommit ytterligare ett steg längre och 20 möjliga spårsträckningar har nu presenterats för partiernas gruppledare i Region Stockholm.
Förslagen inkluderar en tunnelbana från Skarpnäck till Tyresö, en spårväg mellan Solna och Danderyd och spår mellan Helenelund och Täby.
Men det förslag som är hetast just nu är SL:s idé om en tunnelbana mellan Ropsten och Sickla – alternativt en spårvägslösning på samma sträcka – som skulle ersätta det omstridda vägprojektet Östlig förbindelse.
Vad som borde prioriteras
– Med tunnelbanan skulle man kunna åka med femminuterstrafik, sex kilometer i tunnel och få en restid på sex minuter mellan ändstationerna, sa Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Anna Sehlin i regionfullmäktige under tisdagen.
Hon ser detta som exempel på vad regionen borde prioritera, snarare än att satsa tiotals miljarder på nya vägprojekt.
Regionens trafikförvaltning presenterade i måndags 20 möjliga sträckningar för framtida spårtrafik.
Region Stockholm
Regionens trafikförvaltning har tidigare i år klargjort att de inte ser en Östlig förbindelse med en vägtunnel som en hållbar lösning, främst för att utbyggd vägkapacitet skulle minska andelen kollektivt resande och motverka klimatmålen.
"En utsträckt hand"
Diskussionen om Östlig förbindelse fick nytt liv härom veckan när regeringen meddelade att man vill gå vidare och söka alternativa finansieringsformer för projektet och för att se om någon annan än Trafikverket kan bygga tunneln.
I regionfullmäktige utmanade oppositionsledaren Kristoffer Tamsons (M) de styrande partrierna C, S och MP att "ta regeringens utsträckta hand".
Men som Mitt i tidigare har berättat, vill mittenstyret i regionen inte gå in i sådana förhandlingar förrän regeringen ger besked om hur redan beslutade trafikprojekt, främst Spårväg syd, ska finansieras. MP och V är helt emot.
Här är förslagen för den norra länshalvan.
Region Stockholm
De förslag som SL:s spårutredning nu lägger fram är ännu på idéstadiet. Meningen är att politiker och trafikplanerare ska vaska fram de spårprojekt som ger störst nytta för länsinvånarna. Först på fredag denna vecka blir utredningens innehåll offentligt.
Först längre fram
De färdiga förslagen kommer att förverkligas först efter att den pågående utbyggnaden av tunnelbanan, med 18 nya stationer, blivit klar under början och mitten av 2030-talet.
– Det har gått från att handla om olika stråk till att bli konkreta linjedragningar. Det handlar om 20 förslag som nu presenteras utan inbördes rangordning. Sträckningarna har tagits fram utifrån de behov som identifierats tidigare, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i en intervju med Dagens Nyheter.
Tyresö skulle kunna få tunnelbana, en förlängning från Skarpnäck
Region Stockholm
Ett steg närmare spårtrafik till Tyresö
Den första delrapporten om fortsatt utbyggnad av spårtrafik i länet är klar. Tolv sträckor som ska utredas ytterligare har nu lämnats till politikerna i regionen och en av de prioriterade sträckorna är till Tyresö.
Frågan om spårtrafik till Tyresö har länge varit en omdebatterad fråga. Nu är Region Stockholms första delrapport om fortsatt utbyggnad av spårtrafik klar och ett förslag om att utreda tolv sträckor ytterligare är överlämnad till regionpolitikerna.
Med i förslaget finns sträckan mellan Tyresö och city.
– Vi har behövt avgränsa ganska kraftigt, från ett 50-tal behov till tolv stycken som vi tycker att man ska fortsätta fördjupa, säger Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.
Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.
Region Stockholm
Utredningen är ett samarbete mellan trafikförvaltningen och förvaltningen för utbyggd tunnelbana. De har bland annat tittat på restid, kapacitet samt stadsutvecklingsfrågor och sett att mellan Tyresö och city så finns det både en restids- och en kapacitetsbrist.
Öppna för olika lösningar
– Utbyggd spårtrafik skulle vara intressant för att avlasta busstrafiken. Gullmarsplan som bytespunkt är väldigt belastad, säger Jörgen Altin.
I slutet av året ska ett förslag om vad för typ av spårtrafik som skulle kunna gå till Tyresö presenteras. Kanske blir det utbyggd tunnelbana från gröna linjen.
Tom M Kronestedt
Vilken typ av spårtrafik som skulle kunna vara aktuellt, liksom var stationer eventuellt skulle placeras och vad det kommer kosta har man inte tagit ställning till än. Det är nästa steg i utredningsarbetet som ska presenteras i slutet av året, om politikerna ger grönt ljus.
Men exempel på lösningar som presenteras i rapporten är ett fristående spårsystem eller förlängd tunnelbana från Skarpnäck.
– Det är viktigt att inte låsa sig just nu utan att titta så brett som möjligt och vara öppen för olika lösningar, säger Jörgen Altin.
Arbetet med framtidens spårtrafik i Stockholm behöver ske i samarbete mellan staten, regionen och de berörda kommunerna, bland annat för att lösa finansiering och i relation med stadsbyggnadsutveckling. Sådana förhandlingar har inte påbörjats ännu.
Eller så blir det fristående spårsystem, som tvärbana, från Gullmarsplan/City?
Angie Gray
Det är en lång process med flera års planering och än är inget beslut om eventuell spårtrafik till Tyresö taget.
– Så fort en förhandling är klar så är vi redo att ta över och ser till att planen blir verklighet, säger Jörgen Altin.
Det är viktigt att inte låsa sig just nu utan att titta så brett som möjligt.
Därför görs utredningen
Nästa steg i framtidens spårutbyggnad ska påbörjas för att säkra fler stockholmares tillgång till en effektiv kollektivtrafik.
I utredningen har Region Stockholm granskat vilka platser som i dag har behov och i fall de behoven kan tillgodoses av exempelvis ökad turtäthet eller inköp av fordon.
De har även tagit i beaktning hur den förväntade befolkningsökningen ser ut i områdena i framtiden och var det planeras att byggas bostäder.
Kvar finns de tolv sträckor där investeringar i spårinfrastruktur bedöms vara en resurseffektiv åtgärd.
Region Stockholm
Ett steg närmare spårtrafik till Tyresö
Regeringen öppnar för privat byggande av Östlig förbindelse
Regeringen öppnar för nya sätt att finansera Östlig förbindelse mellan Nacka och Norra Djurgården och för att tunneln kan byggas och projekteras av privata aktörer. Det framgår av regeringens budget som presenteras i dag.
Förslaget att bygga en ny väg- och spårförbindelse i en tunnel mellan Nacka och Norra Djurgården har drivits av Moderaterna i ett antal år, men frågan har legat parkerad i brist på finansiering.
Nu förklarar regeringen sig vara villig att prova alternativa sätt att finansiera stora infrastrukturprojekt "under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande".
Man vill även testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket och klargör att man vill "utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm".
Moderaterna i Stockholms stad och i Region Stockholm ser beskedet som ett stort steg framåt.
Ger den ett snabbspår
– Signalen är tydlig. Nu är det inte en fråga om Östlig förbindelse ska byggas utan hur. Regeringen lyfter ut projektet från den ordinarie planeringen och ger det ett snabbspår, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stadshuset, räknar med att regeringen inom kort kommer att utse en särskild förhandlingsperson som ska hitta konkreta lösningar.
Christofer Fjellner (M) ser regeringens besked som ett stort steg framåt.
Angie Gray
Exakt hur regeringen tänker sig finansieringen är inte klart.
– Det nya är att regeringen säger sig vara beredd att pröva alternativa finansieringsmodeller. Det kan betyda allt möjligt, men nu får vi för första gången möjlighet att använda hela paletten, säger Christofer Fjellner.
Även Stockholms Handelskammare välkomnar regeringens besked.
"Kan få den fart som krävs
– Östlig förbindelse kommer att vara avgörande för att minska trängseln i innerstaden och förbättra tillgängligheten i hela regionen. Genom att möjliggöra nya finansieringsmodeller kan projektet få den fart som krävs, säger Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.
Östlig förbindelse skulle förbättra både kollektivtrafiken och arbetspendlingen, särskilt genom att knyta ihop Nacka och Värmdö med arbetsmarknaden norr om Stockholms innerstad, framhåller hon.
– För många arbetspendlare skulle Östlig förbindelse innebära kortare restider och betydligt smidigare resor, avslutar Daniella Waldfogel.
Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare.
Josefine Bäckström
En förutsättning för en hållbar finansering, menar både Fjellner och Tamsons, är att det går att få till en överenskommelser med Socialdemokraterna i regionen och staden, "ett handslag över blockgränsen som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".
– Därför har vi nu bjudit in Socialdemokraterna till överläggning. Jag tror att förutsättningarna att komma överens med S är väldigt goda, säger Christofer Fjellner.
Stadshuset: "Fullständigt galet"
Men Åsa Lindhagen (MP), klimat- och miljöborgarråd i Stockholm, ger ett annat besked.
– Fullständigt galet, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om regeringens besked.
Maurits Otterloo
– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse. Det är fullständigt galet att satsa på nya motorvägar när världen brinner och Europa översvämmas, säger hon.
Bygger man nya motorvägar genereras bara mer biltrafik, varav en hel del kommer att leta sig in i innerstaden, framhåller hon.
– Vi vill underlätta för folk att resa kollektivt och tycker att regeringen borde satsa pengarna på det istället. Men där lämnar regeringen walk over, säger Åsa Lindhagen.
Budgetförslaget
"Regeringen avser att pröva alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur, under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler projekt kan genomföras inom en viss tidsram än vad som annars hade varit fallet."
"Under kommande planperiod avser regeringen att testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket."
"Regeringen avser också att pröva förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer och att utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm."
Källa: Regeringen
Östlig förbindelse
Östlig förbindelse är Trafikverkets namn på den tänkta tunnel som skulle gå från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka och knyta samman Södra och Norra länken med varandra – och därmed fullborda en ringled runt Stockholm.
Inga aktuella kostnadsberäkningar finns, men 2016 uppskattades prislappen till drygt 19 miljarder kronor i 2014 års prisnivå.
Ursprunglingen diskuterades Östlig förbindelse som en ren vägtunnel, men de senaste två åren har flera aktörer argumenterat för att den även ska innehålla spårväg för kollektivtrafik.
Källa: Trafikverket/Mitt i
Östlig förbindelse
Mostphotos/Trafikverket
Öppnar för privat byggande av Östlig förbindelse
Östlig förbindelse sågas på nytt
Förslaget om att bygga en kombinerad väg- och spårtunnel mellan Nacka och Ropsten får tummen ner av regionens trafikplanerare. En östlig förbindelse för bara spårtrafik vore bättre, anser förvaltningen.
Drömmen om en biltunnel under Djurgården och Saltsjön fick nytt liv förra våren, när Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i Region Stockholm lanserade idén att lägga till en spårväg i samma projekt.
Det skulle betyda en ny spårvagnslinje mellan Sickla och Ropsten. Stockholm får en fullbordad ringled, inte bara för bilar utan även för spårtrafik. Det gör att "man får ut det mesta möjliga ur alla trafikslag" och bygger bort trängsel och köer, menar de tre partierna.
Försämrar för kollektivtrafiken
Men förslaget får tummen ner av trafikförvaltningen. Vägtunneln skulle öka bilresandet så mycket att framkomligheten totalt sett minskar i Stockholms vägnät. Det försämrar för kollektivtrafiken och kräver nya väginvesteringar för att motverka flaskhalsar, enligt förvaltningen.
Samtidigt visar tidigare analyser att det inte uppstår särskilt stora samordningsvinster av att bygga ut spår och vägar i tunnel samtidigt. En vägtunnel motverkar regionens mål om att öka andelen kollektivresor och att minska klimatpåverkan, summerar tjänstemännen.
I den pågående utredningen om framtida spårutbyggnad lyfts istället en östlig förbindelse med enbart spårväg eller tunnelbana under Saltsjön fram som något man vill studera vidare.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kallar slutsatserna för "trams":
– En östlig förbindelse skulle avlasta Stockholms innerstad med 50 000 bildar varje dag. Det skulle underlätta för både bussen och cykeln att ta sig fram, säger han.
Motverkar regionens mål om att öka andelen kollektivresor
Östlig förbindelse ökar biltrafiken, även om man kombinerar vägtunneln med en ny spårförbindelse under Saltsjön, menar trafikförvaltningen.
Mostphotos/Trafikverket