En paketlösning som inkluderar hela 14 busslinjer och en nettominskning av avgångar. Det är kontentan av förslaget på trafikförändringar i SL-trafiken i Ekerö som nu går ut på remiss.

Förslaget skulle innebära att buss 176 och 177 som går till Mörby centrum från Stenhamra respektive Skärvik går varje kvart under vardagarna mellan 6 och 19, i stället för med 20 minuters trafik som nu.

Från Solbacka innebär det åtta fler turer.

Minskad turtäthet

Men samtidigt föreslås linje 301, som nu går till Skärvik, sluta redan vid Ekebyhov, vilket på vardagar innebär ett nettominus på sex turer på sträckan Träkvista till Skärvik.

Men de största minskningarna sker i ytterkanterna av bussrutterna.

På Färingsö föreslås turerna på linje 316 dras ner till 30-minuterstrafik från Solbacka och 60-minuterstrafik från Färjestadsvägen, vilket innebär tio färre turer.

– Denna delsträcka har ett väldigt lågt resande förutom på skolturerna som blir kvar, säger Torbjörn Granrot, presskommunikatör på SL.

Torbjörn Granrot, presskommunikatör på SL.

Torbjörn Granrot, presskommunikatör på SL.

Pressbild

Även Ilända uppe på norra Färingsö drabbas hårt i remissförslaget.

Linje 318 föreslås kortas så att den mellan klockan 6 och 10 och klockan 14 och 20 bara går till Kungsbergasvängen.

Turtätheten ska också klippas med en tur under morgonen och två turer under eftermiddagen.

Minus 17 avgångar

Till Ilända handlar det om 17 färre avgångar.

– Resandet här är mycket lågt. De flesta turerna har mellan 0,1 och 0,9 resenärer fram till Kungsbergasvängen. En tur har i snitt tre resenärer, säger Torbjörn Granrot.

Linje 318 kommer enligt förslaget kortas så att den bara går till Kungsbergasvängen mellan klockan 6 och 10 och klockan 14 och 20.

Linje 318 kommer enligt förslaget kortas så att den bara går till Kungsbergasvängen mellan klockan 6 och 10 och klockan 14 och 20.

Lisa Halldén

På linje 309 föreslås turtätheten klippas till entimmestrafik och sträckan mellan Nyckelby och Skytteholm dras in på vardagar. Detta beror på i stort sett inga resenärer, menar Torbjörn Granrot.

– I dag kör vi alltså med tomma bussar fram och tillbaka mellan Nyckelby och Skytteholm.

Färre turer till Älvnäs

Linje 305 mellan Ekebyhov och Älvnäs föreslås få två turer färre och på linje 311 föreslås fem turer dras in, tre på morgonen och två på eftermiddagen.

Dessutom skulle turtätheten minskas på linje 302 till Knalleborg, till varje kvart i stället för i tio-minuterstrafik, vilket innebär elva färre turer om dagen.

På remiss

Nu ska förslagen ut på remiss. Resenärerna själva är inte remissinstans men genom kommunen finns det utrymme att påverka, menar Torbjörn Granrot.

– Det är politikerna i trafiknämnden i regionen som fattar beslutet, men är man engagerad i någon linje så tycker jag att man ska kontakta politikerna i kommunen och berätta hur man påverkas, säger han.