Sedan mars i fjol har Haninge kommun testat den nya e-tjänsten på infartsparkeringen i Vega. Tjänsten innebär att parkeringen är gratis för dem med periodkort på SL, och att parkeringen inte är tillgänglig för dem utan.

Nu har kommunen beslutat att göra tjänsten permanent i Vega och att utöka den till infartsparkeringarna i Handen och Västerhaninge i vår.

Enligt beslutet har responsen på testet varit överväldigande positiv.

Kent Björk är i Västerhaninge för att hämta sin dottern från skolan. Han tycker att de nya reglerna är bra.

– Det är så dyrt att parkera överallt och missar man tiden så är det höga parkeringsböter. Man måste ge en morot för att man både ska ha råd och vilja åka kommunalt.

Kent Björk tror att det kan vara en morot för fler att åka kommunalt om man kopplar parkeringen till SL-kortet.

Kent Björk tror att det kan vara en morot för fler att åka kommunalt om man kopplar parkeringen till SL-kortet.

Anna Ludvigsson

Ingen möjlighet för engångsbiljetter

Enligt underlaget till beslutet, som togs av stadsbyggnadsnämnden, har 20 000 parkeringar startats i e-tjänsten sedan testen i Vega inleddes.

– Om man inte har SL-kort då? säger Annica Selin om beskedet att de ska införas även i Västerhaninge.

Hon ser att det kan bli ännu svårare för Västerhaningeborna i och med beskedet kring varsel av bussförare hos Nobina som kan komma att påverka busstrafiken i Haninge i sommar.

Annica Selin tycker inte att infartsparkeringarna ska vara knutna till SL-kort. "Vi råkar ju ha en och annan bil i kommunen", säger hon.

Annica Selin tycker inte att infartsparkeringarna ska vara knutna till SL-kort. "Vi råkar ju ha en och annan bil i kommunen", säger hon.

Anna Ludvigsson

Man måste ge en morot för att man både ska ha råd och vilja åka kommunalt.

Det är vansinnigt dumt.

– Jag är pensionär och har inte periodkort. Men jag åker lite då och då med pendeln och då tar jag bilen till pendlarparkeringen. Då kanske jag står hela dagen för att jag ska in till stan. Det är jättedumt att de knyter det till SL-kort. Jag tycker det är upprörande.

Kent Björk tror dock att det kan bra att det är knutet till periodkort.

– Har man periodkort så kanske det lockar mer att vara lite trogen. Man kanske tappar några, men jag tror att man tjänar på det.

Kommunen har fått synpunkter om att tjänsten även ska vara tillgänglig för andra biljettyper. Men enligt dem finns inte den funktionen i dag. Förvaltningen ska därför fortsätta dialogen med SL om att få till det framöver.

Kvällstid och helger mot betalning

David Skarp åker tjänstebil till och från jobbet så han påverkas inte personligen av de nya reglerna.

– Det är klart att det gör det svårare – för det blir mindre tillgängligt. Jag har inget SL-kort. Men det kanske är så att parkeringarna används av de som inte pendlar.

David Skarp från Västerhaninge tycker reglerna gör parkeringen mer otillgänglig.

David Skarp från Västerhaninge tycker reglerna gör parkeringen mer otillgänglig.

Anna Ludvigsson

Infartsparkeringarna i Vega station och Västerhaninge ska öppnas upp för parkering utan krav om SL-kort mot parkeringsavgift på kvällar och helger, eftersom de används i mindre utsträckning då.

Kostnaden för att utöka pendlarparkeringen till Västerhaninge och Handen blir mellan 5000 och 10 000 kronor per parkering för inköp av stolpar och vägmärken samt montering.

Infartsparkeringen i Västerhaninge

Infartsparkeringen i Västerhaninge

Anna Ludvigsson