Två breda ränder av röd asfalt ligger längs gatan för att markera förändringen. Ränderna är nästan svarta men det är sagt att de kommer att bli ljusare med tiden.
Under den kylslagna tisdagseftermiddagen klipper trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) och trafikdirektör Gunilla Glantz bandet till Stockholms första cykelgata – Surbrunnsgatan.
I ett tält delar personer personer i gula varselvästar ut bullar och kaffe – till flera ungdomars förtjusning.
– Det är stans första cykelgata men det finns gott om dem i bland annat Nederländerna. Där finns ett talesätt om att bilen är en gäst. Det här säkerställer tryggheten för cyklister, säger Lars Strömgren (MP).
– Nu har vi ytterligare ett verktyg i lådan för att få folk att ta sig fram, säger Gunilla Glantz.
2020 gjorde regeringen det möjligt för kommuner att reglera gator som cykelgator. Detta för att främja cykling och på sikt få fler att börja cykla.
Emil Salmaso
16 miljoner kronor
Fordon som kör in på Surbrunnsgatan har väjningsplikt mot cyklister, även när de kör in på gatan, de får inte köra om och måste anpassa hastigheten efter dem, upp till max 30 kilometer i timmen.
– Jag tror inte att förarna kör oförsiktigt, men det här ger cyklister mod att lita på dem, säger Lars Strömgren.
Han hinner inte avsluta meningen. Kickan Wahlberg kommer fram och avbryter:
– Det här är katastrof, tycker jag. Cyklister missköter sig, de har inga lysen och syns knappt, jag sa till två bara i går. Det är dumt att stänga av gator, vi kommer knappt åt vårt garage på Tulegatan längre!
Framför allt vänder hon sig mot att cykelgatan beräknades kosta 23 miljoner kronor att anlägga. Stadens nya uppskattning är att kostnaden kommer att landa på omkring 16 miljoner kronor, men det är fortfarande lite jobb kvar och den slutgiltiga kostnaden är inte helt klar
– Det är redan så mycket bilskatter!
Strömgren nickar och börjar svara något om att det är lag på att ha lyse på cykeln när han får en mikrofon inkörd under hakan som en förfrågan om en intervju.
Mats Jungar invigde själv cykelgatan på tisdagseftermiddagen. Han cyklar 2 mil till jobbet varje dag, året runt.
Malin Lövkvist
Stockholms smalaste cykelbana
På vissa delar har gatan bara haft en 40 centimeter smal cykelbana – som gått mitt i trottoaren – vilket varit en av stans smalaste. Banan har breddats till drygt två meter.
Som en del av omdaningen går gångbanorna över bilvägen i korsningarna Surbrunnsgatan/Hagagatan och Döbelnsgatan/Tulegatan. I större korsningar som vid Sveavägen, kan inte cyklar eller fotgängare ges företräde av säkerhetsskäl.
– Det är jättepositivt! Det går åt rätt håll men för långsamt, säger Mats Jungar som kommit hit för att inviga cykelgatan. Han bor i Högdalen och cyklar till jobbet i Kista varje dag, året runt.
Han får några kex och en klapp på axeln av en man som spelar musik från sin specialbyggda cykel.
– Vi måste förhandla om gatuutrymmet för att få fler att cykla. Det måste bli mer attraktivt!
Cyklar styr och ställer på Surbrunnsgatan nu.
Mitt i
Fler cykelgator
15 p-platser har tagits bort för att ge plats åt cykelgatan, medan lastplatser för transporter förlängts.
Staden ska utvärdera det hela till våren och se om det går att göra om fler gator i framtiden.
– Det här är ett sätt att inte göra om hela gatan men ändå visa bilister att de måste förhålla sig till cyklisterna. Är man stor och stark måste man vara snäll, säger Lars Strömgren (MP).
Kickan Wahlberg bor i Vasastan och tycker inte att cykelgatan på Surbrunnsgatan är en bra satsning.
Malin Lövkvist