JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Stockholms öppna drogscener har blivit färre

Genrebild.

Genrebild.

Mostphotos

20240220113057
20240220161442
2024-02-20
11:30
2024-02-20 16:14

Antalet öppna drogscener i Stockholms län har minskat både till antal och yta under 2023. 

– Ett styrkebesked för den regionala samverkan som bedrivs, säger Mattias Andersson, regionpolischef i Stockholm.

En färsk kartläggning av drogscenerna i länet under 2023 visar positiva resultat. I dag finns 53 öppna drogscener i 8 av länets 26 kommuner. Det innebär att tio öppna drogscener har försvunnit under förra året.

Dessutom har den totala ytan för drogscener minskat, och inga nya har tillkommit på andra platser.

– Att den öppna droghandeln har pressats tillbaka på flera platser i länet är ett styrkebesked för den regionala samverkan som bedrivs. Droghandeln hänger inte sällan ihop med våldsbrott och det är genom det lokala arbete som polisen bedriver både enskilt och tillsammans med andra som vi når goda resultat, säger Mattias Andersson, regionpolischef i Stockholm.

Mattias Andersson, regionpolischef i Stockholm.

Mattias Andersson, regionpolischef i Stockholm.

Jonas Månsson

Rekordbeslag av narkotika

Tullverket har också lyckats väl i sitt arbete. Under 2023 beslagtogs totalt 11 ton narkotika i Sverige, en fördubbling jämfört med året innan. I Stockholm ökade antalet grova narkotikabeslag trefaldigt.

När flera aktörer kraftsamlar tillsammans så får det effekt.

– De största mängderna narkotika beslagtas i södra Sverige men en väldigt stor del av den narkotikan ska till Stockholmsområdet, säger Pål Stålfors, biträdande chef på Tullverkets kontrollenhet öst.

Förutom de betydande narkotikabeslagen är det lokala samarbetet avgörande för att bekämpa de öppna drogscenerna. Hög närvaro av trygga vuxna, aktiviteter på platserna och samarbete mellan olika aktörer verkar ha gett resultat.

Glädjebesked

I Stockholms stad har det gemensamma arbetet lett till att fem öppna drogscener försvunnit.

– Vi ser att när flera aktörer kraftsamlar tillsammans så får det effekt. Tillsammans kan vi öka tryggheten, men det kräver att vi bekämpar såväl brotten som brottens orsak. Det är med glädje jag konstaterar att vårt gemensamma arbete kring de öppna drogscenerna ger resultat, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

Öppna drogscener som försvunnit under 2023

Hallunda C/Norsborg C, Botkyrka

Ullerudsbacken/Brunskogsbacken, Farsta

Dalen, Enskede-Årsta-Vantör

Bagarmossens centrum, Skarpnäck

Grantorp/Visättra, Huddinge

Skogås C, Huddinge

Vårby C, Huddinge

Dragörgränd, Järva

Nordkapsgatan Husby, Järva

Fisksätra torg, Nacka

Källa: Polismyndigheten

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58
MathildaNilsson
08-550 550 27

Senaste nyheterna

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Privat

Exotiska fåglar rymde på T-centralen – nu tackar ägaren för all hjälp

Nyheter

Fåglarna kunde fångas in ✔ Ägaren tackar SL ✔ "Alla hjälptes åt"

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77