JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Stor skillnad i trygghet mellan områden i Tyresö

Fornuddenbon Roger Karlsson går promenader med Harley flera gånger per dag och har aldrig känt sig otrygg. "Jag mig mycket trygg här", säger han.

Fornuddenbon Roger Karlsson går promenader med Harley flera gånger per dag och har aldrig känt sig otrygg. "Jag mig mycket trygg här", säger han.

Sandra Samppala

20250102093707
20241219143755
2025-01-02
09:37

Hur trygga Tyresöborna upplever sig vara skiljer sig stort mellan områden. Klyftan har ökat på ett år.

Roger Karlsson är ute med sin hund Harley i Fornuddsparken. De tar flera promenader varje dag, också i mörket.

– Jag har inte en enda gång känt mig orolig, säger han.

Han har bott i området sedan 1978.

– Jag har trivts så bra. Jag har aldrig haft en tanke på att flytta. Jag har alltid känt mig tryggt och inte upplevt buserier, vandaliseringar eller hört glåpord.

Fyra av tio otrygga i Ringen

Fornudden är det område i Tyresö där flest känner sig trygga. Det visar den senaste trygghetsundersökningen. 5 procent har svarat att de känner sig otrygga i området, en stor förbättring sedan 2023. I andra änden finns Granängsringen med 43 procent. Där har otryggheten ökat två undersökningar i rad.

Spannet mellan det område i botten och det i toppen har också ökat sedan i fjol.

– Det är väldigt besvärligt att otryggheten ökar i Granängsringen och att skillnaderna har blivit större beroende på var i Tyresö man bor. Alla Tyresöbor har rätt att känna sig trygga i sitt område och i kommunen. Det är en fråga som vi jobbar intensivt med, säger Anita Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Men det finns ingen snabb lösning, konstaterar hon.

Anita Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Anita Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Pekka Pääkkö

– För att vända en sådan här utveckling krävs det många aktörer och en samverkan och åtgärder på kort och lång sikt. Och det gör det. Men jag är ledsen för att arbetet inte har gett en snabbare utdelning i Granängsringen.

Hon lyfter upp åtgärder som kommunala ordningsvakter, fältassistenter och kameraövervakning vid skolor. Men också samverkansformen SSPF – ett samarbete mellan skola, socialen, polisen och fritid, som används för att tidigt hitta unga i riskzonen för kriminalitet. Ungefär 30 unga omfattas av arbetssättet nu ett år efter starten. Kommunen har nyss börjat med arbetsformen SIG, sociala insatsgrupper, som stöttar unga som till exempel begått brott.

Alla Tyresöbor har rätt att känna sig trygga i sitt område och i kommunen.

– Vi i styret ser också att det är viktigt att fortsätta med Ett tryggare Granängsringen.

Kommunen startade initiativet 2019 för att tillsammans med polis, Tyresö bostäder, föreningar och näringslivet öka tryggheten i området.

Grönt ljus för nya bostäder

Planerna på ett torg och nya bostäder i Granängsringen, som fullmäktige röstade igenom förra veckan, ser Anita Mattsson som positivt.

– Vi kommer ett steg närmare att bygga den trivsamma platsen som vi vill ha, för att öka tryggheten och skapa fler bostäder.

Isa Strandberg, brottsförebyggande strateg, ser undersökningen som en av många pusselbitar för att skapa en lägesbild och se vilka åtgärder som behövs.

Isa Strandberg, brottsförebyggande strateg i Tyresö kommun.

Isa Strandberg, brottsförebyggande strateg i Tyresö kommun.

Tyresö kommun

– Vad otrygghet är betyder olika för olika personer och det krävs olika typer av arbete för att komma åt det.

Hon lyfter upp allaktivitetslokalen G60, som öppnade sent 2023, som en viktig del i trygghetsarbetet i just Granängsringen.

– Vi har intensifierat trygghetsarbetet senaste året i takt med att lokalen har börjat nyttjats ordentligt. Jag tror att den är ett viktigt verktyg för att nå fler personer och i samverkan kunna göra de stärkande och främjande faktorer som är viktiga.

Anita Mattson tror att kommunen är inne på rätt spår i trygghetsarbetet.

– Men vi måste självklart titta på om vi kan göra mer. Vi måste orka hålla i arbetet och aldrig ge upp även om det inte går så snabbt som vi hade önskat.

En femtedel otrygga

Drygt 1 500 Tyresöbor svarade på trygghetsundersökningen från polisen och kommunen.

En av frågorna var: "Om du går ut ensam sent en kväll i området där du bor, känner du dig trygg eller otrygg eller går du i stort sett aldrig ut ensam på kvällarna?"

I andelen ingår svaren från alla som inte uppgett att de känner sig trygga.

2024: 21 procent

2023: 22 procent

2021: 20 procent

2020: 22 procent

21 procent år 2024 är i linje med hela polisregion Stockholm.

Källa: Trygghetsundersökningen

Tryggast i Fornudden

Andelen i olika områden som svarat att de inte känner sig trygga.

Fornudden-Drevviken: 5

Västra Trollbäcken: 8

Hanviken-Skälsätra: 9

Raksta-Brevik: 12

Tyresö Strand: 14

Fårdala: 17

Krusboda: 18

Öringe-Kolardamma: 20

Lindalen: 23

Sikvägen: 28

Västra Farmarstigen: 28

Tyresö centrum: 30

Östra Farmarstigen: 31

Granängsringen-Nyboda: 43

Källa: Trygghetsundersökningen

SandraSamppala
08-550 550 89

Senaste nyheterna

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Privat

Exotiska fåglar rymde på T-centralen – nu tackar ägaren för all hjälp

Nyheter

Fåglarna kunde fångas in ✔ Ägaren tackar SL ✔ "Alla hjälptes åt"

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77