Enligt SL körde endast drygt 20 procent av pendeltågen under måndagen och läget väntas bli ungefär likadant under tisdagen.
– Har man möjlighet att jobba hemifrån är det en bra idé. Annars rekommenderar vi att man följer trafikläget noga, säger Henrik Palmér.
Ersättningsbussar har satts in mellan knutpunkter på pendeltågen och tunnelbanan.
Det kan bli trångt i övriga kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan, när pendlarna söker sig dit i stället.
MTR: Då vänder det
Strejken ska pågå till och med onsdag klockan 23.59. Efter det är MTR:s målsättning att 85 procent av pendeltågen ska kunna vara i trafik.
– Tanken var att vi skulle minska reduceringen den här veckan. Nu utgår vi från att det kommer ske på torsdag, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.
Därför strejkar lokförarna
Nu har de fått nog. Lokförare som kör pendeltåget vill att politikerna, SL och arbetsgivaren ska lyssna. De vill inte köra utan tågvärd, punkt. Nu har de gått ut i vild strejk.
Sedan 03.00 på måndagsmorgonen har lokförare från MTR gått ut i en vild strejk. Anledningen är avvecklingen av tågvärdarna.
Utanför centralstationen i Stockholms City har flera av förarna samlats. De pratar med media, förbipasserande och utbyter erfarenheter medan de håller sig varma med kaffe och mackor.
Chris Hager är en av de som slutit upp. Han har arbetat som lokförare i fyra år och förstår inte hur arbetsgivaren, politikerna och SL tänker. När tågvärdarna försvinner innebär det att lokförarna blir helt ensamma på tågen, med allt vad det innebär.
Under måndagsmorgonen samlades flera av de strejkande förarna utanför centralstationen i city.
Klara B Orreteg
Måste lyssna
– Vi har fått nog nu. Vi har försökt prata med politikerna, arbetsgivaren och SL, utan resultat. Nu hoppas vi att de ska lyssna.
MTR menar att kamerorna man sätter upp på tågen och värdarna som finns på plattformarna kommer väga upp för tågvärdarna som försvinner.
En kollega till Chris, som vill vara anonym, ansluter till samtalet. Han undrar vad som händer om en olycka inträffar mellan två stationer. På flera håll längs med banan kör tåget över fält och genom skog. Skulle en olycka inträffa där skulle MTR behöva skicka en bil med hjälppersonal, som inte kan komma fram hela vägen till tåget utan skulle behöva gå igenom skogen för att nå fram. Under tiden skulle lokföraren vara ensam med alla passagerare. Ett obehagligt scenario, menar han.
Chris Hager har kört pendel i fyra år och vill inte vara utan tågvärdarna.
Klara B Orreteg
Pågår i tre dagar
Lokföraren Klara Pettersson har stått vid centralen sedan strejken drog igång vid tre på måndagsmorgonen. Hon har kört pendeltåg i tolv år, och inte heller hon vill köra utan tågvärdar.
– Jag har kört mycket godståg, så jag vet vad ensamkörning innebär. Men på ett godståg har du inga resenärer. Jag kan inte ta hand om både trafik och resenärer samtidigt.
Strejken ska pågå i tre dagar och under tiden förväntas trafiken få stor påverkan med inställda avgångar och försenade tåg.
Nu hoppas vi att de ska lyssna.