JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Sverige tog brons i kock-VM: "Känns jättebra"

Enskedebon Gustav Leonhardt kom på tredjeplats i den prestigefyllda tävlingen Bocuse d Ór.

Enskedebon Gustav Leonhardt kom på tredjeplats i den prestigefyllda tävlingen Bocuse d Ór.

Mimmi Epstein

20250128095025
20250128133901
2025-01-28
09:50
2025-01-28 13:39

Enskedebon och stjärnkocken Gustav Leonhardt och hans team tog brons i Bocuse d'Or 2025 som avgjordes på måndagen.

När Mitt i besökte träningsköket i Slakthusområdet tränade Enskedebon Gustav Leonhardt inför kock-EM där han sedan tog silver. Tolv timmar om dagen, sex dagar i veckan var det som gällde då. I går kväll tog han brons i kock-VM i Lyon. Frankrike tog guld, och Danmark, som var regerande mästare, knep andraplatsen i tävlingen.

– Det känns jättebra och jag är jättenöjd med vår insats. Hela teamet har varit fantastiska, säger Gustav Leonhardt när Mitt i når honom på tisdagseftermiddagen.

Han är trött men glad.

– Det blir en väldig urladdning efter en sån här ansträngning. Vi har inte lämnat något åt slumpen, säger Gustav Leonhardt.

Längtar du hem till Enskede?

– Ja! Jag längtar efter min hund och min fästmö. Och efter att få ta sovmorgon.

Kommer du att göra detta igen?

– Ja, och det vet min fästmö. Jag vill vinna en gång. Hon har stöttat mig i det här sedan vi träffades 2018. Till henne vill jag säga: tack och förlåt!

Hummerglacerad havsgös

Sveriges första tävlingsrätt bestod av hummerglacerad havsgös med kelpolja och den andra av kryddstekt och murkelfärserad rådjursadel och pepparglacerad ytterfilé.

Förutom Gustav Leonhardt består team Sweden av president Tommy Myllymäki, commis Noel Moglia och coach Peter Asp Jelksäter.

Bocuse d'Or samlar de främsta kockarna från 65 länder varav 24 tog sig till finalen.

Sveriges tävlingsrätter

Hummerglacerad havsgös med kelpolja, konfiterad rotselleri, kombu och citronverbena, trädgårdssallad, blekselleri och jalapeno, – sabayonne på hummer med ingefära och citrusblad.

Kryddstekt och murkelfärserad rådjursadel och pepparglacerad ytterfilé. Rådjurspaj med mörbakad bog, anklever, savojkål och grön chartreuse. Hö-rökt vinteräpple och röda vinbär, – grönpeppar- och ankleversås. Consommé på rådjur smaksatt med Oolong te, svampravioli och ”vinterskörd”.

Källa: Bocuse dÓr Sweden

MimmiEpstein
08-550 550 91

Senaste nyheterna

Åke Johansson från Treeline Consulting är byggledare för stadens räkning och tittar till hur arbetet fortlöper varje dag. Här på Flygledargatan där fjärrvärmerör till det nya bostadsområdet ska läggas ned.

Åke Johansson från Treeline Consulting är byggledare för stadens räkning och tittar till hur arbetet fortlöper varje dag. Här på Flygledargatan där fjärrvärmerör till det nya bostadsområdet ska läggas ned.

Anders Björklund

Här startar bygget av nya Skarpnäcksentrén

Nyheter

Över 900 bostäder i planerna ✔ Gamla Tyresövägen stängs av under tio månader

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Niklas Loman

SL försvarar kontroversiell reklam – "Stor tilltro"

Nyheter

Plastikkirurgi-reklam i blåsväder ✔ Inga problem, enligt SL ✔ Svarar på kritiken

Buss 4

Buss 4

Arkivbild

Trängseln blev för stor – SL sätter in (några) fler avgångar

Nyheter

Så många turer kommer tillbaka

SL ger plastikkirurgi plats i tunnelbanan – får kritik

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Akademiklinikens reklam i tunnelbanan.

Niklas Loman

20250213190642
20250213170634
2025-02-13
19:06

Trots de stora riskerna med plastikkirurgi har SL valt att låta reklamen för skönhetsoperationer pryda väggarna i tunnelbanan – en kampanj som väcker stark kritik.

”Ser du tuttar vart du än tittar?” ”Har du bara läppar på läpparna?” Har du nosat på en ny näsa?”.

Akademiklinikens reklamaffischer som pryder tunnelbanan har väckt starka reaktioner. Bland annat skriver Flora Wiström i Dagens ETC att reklamen får det att verka lika enkelt och smärtfritt att genomgå plastikkirurgi som att köpa en bok.

Akademikliniken svarar

Karl Lehmann, pressansvarig för Akademikliniken, skriver att annonserna består av färgglada illustrationer, och inte bilder på riktiga kroppar, för att man inte vill skapa ideal. Även budskapet är noga genomtänkt, menar han.

"I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till de som redan i dag överväger en förändring. Men det är inte vår kampanj som gett de en längtan till att göra en förändring. Den har funnits där långt tidigare," skriver han.

Att den drar blickar till sig ser man som något positivt – det betyder att man har skapat en kampanj som engagerar, fortsätter han.

SL: "Har stor tilltro"

SL har upphandlat Clear Channel för försäljning av reklam i tunnelbanan och det är de som gör en första bedömning huruvida reklamen följer Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam eller ej.

Clear Channel har inte heller bedömt att annonsen strider mot ICC:s riktlinjer eller lagkrav, och därför inte nekat publiceringen.

SL:s presskommunikatör Cajsa Sjöbeck försvarar beslutet att låta reklamen publiceras. 

"Vi, trafikförvaltningen, har stor tilltro till att våra upphandlade reklamentreprenörer gör rätt bedömningar och att reklam i kollektivtrafiken kritiseras av reklamombudsmannen är väldigt ovanligt. Samtidigt har vi förståelse för att vissa reklamkampanjer i kollektivtrafiken kan väcka reaktioner eller uppfattas som stötande," skriver hon.

Clear Channel svarar på kritiken

”Vår samlade bedömning är att annonsmaterialet från Akademikliniken inte strider mot dessa riktlinjer eller lagkrav. Därför har det inte funnits någon grund för oss att neka publicering."

”Vi har själva inte mottagit någon kritik kopplad till Akademiklinikens annonskampanj. Clear Channel granskar alla de annonser som publiceras på våra skyltar. Vi följer, i likhet med övriga aktörer i branschen, Internationella Handelskammarens (ICC) riktlinjer samt gällande lagstiftning."

Källa: Mitt i

MathildaNilsson
08-550 550 27