Allt började med att klass 6A på Böskolan skickade in en video till en tävling som IT företaget Consid höll. I videon visade de upp hur de föreställde sig en framtid utan programmerare kontra en framtid med kunniga kodskrivare. De vann tävlingen och priset var en dag där IT företaget besökte skolan och lärde dem mer om koder och vad man kan göra med dem.

– Det finns en stor kompetensbrist inom IT branschen och vi tycker att det är viktigt att tidigt introducera ungdomar för programmering, säger Beatrice Carpvik, varumärkesansvarig på Consid.

Programmering som slöjd

Digitaliseringen av vår vardag har gått otroligt fort men bland grundskoleämnena var det längesedan det skedde någon större uppdatering. Morris Nilsson och Holger Knight skulle gärna se att programmering blev det nya slöjdämnet.

– Jag skulle absolut vilja ha programmering i skolan, det skulle vara mycket roligare än att stå och hamra, säger Morris Nilsson.

David Berg Markland ansvarar för krusen där eleverna får testa på att bygga datorer och han menar att IT och programmering redan borde vara skolämnen.

– Det är skolan som har varit seg och digitaliseringen som har gått väldigt fort. I dag är det viktigare än någonsin att få en grundkunskap om det digitala, menar David Berg Markland.

Väcka intresset

Under dagen har eleverna bland annat fått testa på att styra en robot, göra en mobil-app och hacka en hemsida.

– För att man i tidig ålder ska få upp ögonen för kodning är det viktigt att man konkret kan se vad programmering gör för oss och att det kan vara roligt, säger Beatrice Carpvik.

Kommer ni att testa skruva isär era datorer när ni kommer hem?

– Nej, jag är lite rädd att den ska gå sönder, det krävs inte så mycket för att något ska gå fel, säger Morris.