Förslaget om mobilförbud i skolan gjordes offentligt på en presskonferens förra veckan med skolministern och utredaren Björn Hansson.

Tanken är att lärare ska samla in elevernas mobiler i början av dagen och förbudet ska gälla de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet, enligt utredningen.

Ungefär så jobbar man reda på flera skolor i Täby, men inte alla.

I en av sofforna i på Skolhagenskolan i Kykbyn sitter Tilde Pagmén, 15, Isabell Bergstrand, 14, Charlie Smedberg, 15, och Måns Sjöberg, 15.

Alla har de mobilerna på sig – något de får ha på rasterna, men inte på lektionerna.

Prata med elever på Skolhagenskolan om vad deras åsikter är om mobilförbud på skolan.
Isabell Bergstrand 14, Charlie Smedberg 15, Måns Sjöberg 15 och Tilde Pagmén 15.

Prata med elever på Skolhagenskolan om vad deras åsikter är om mobilförbud på skolan. Isabell Bergstrand 14, Charlie Smedberg 15, Måns Sjöberg 15 och Tilde Pagmén 15.

Martin Svensson

De jublar inte direkt åt förslaget om totalt förbud.

– Jag själv vill inte ha en mobilfri skola, säger Tilde Pagmén.

Hon tycker det fungerar bra som det är idag.

Något alla mer eller mindre håller med om. På rasterna kan de få ta en paus och spela spel, lyssna på musik eller skriva till vänner och familj berättar de.

I mobilen finns halva livet.

– Vi betalar med mobilen och har också alla våra scheman i den och matsedeln, säger Måns Sjöberg.

Umgås på ett annat sätt

De kan samtidigt förstå att det kan finnas fördelar med förbud.

– Det finns ju både för- och nackdelar. Det kanske kan göra att det blir mindre fusk på lektioner och att man sitter och umgås på ett annat sätt på rasterna, säger Tilde och fortsätter:

– Vissa skulle säker ha lättare att fokusera, men det gäller ju inte alla.

De kollar schemat, maten, betalar med den och spelar spel och pratar med vänner. Eleverna vill inte ha totalt förbud mot mobilerna i högstadieskolan.

De kollar schemat, maten, betalar med den och spelar spel och pratar med vänner. Eleverna vill inte ha totalt förbud mot mobilerna i högstadieskolan.

Martin Svensson

Mobiler förvinner inte med förbud

Hon tycker dock att de är bra på att umgås idag – med mobiler.

– Vi har ju vuxit upp med mobiler och vi har lärt oss att umgås samtidigt som vi sitter med dem, säger Charlie.

Mobilerna kommer inte försvinna bara för att man har ett förbud menar Tilde.

– Jag tror man måste lära sig hantera dem, säger hon.

– De är en stor del av våra liv, säger Isabell.

Charlie fyller i:

– Ja, de är en annan slags kommunikation.

Högre konsekration och bättre resultat

I dag är det skolorna själva som väljer hur mycket mobilerna får användas. Utredningen lyfter fram att eleverna kan få högre koncentration, må bättre, och löpa mindre risk för att utsättas för digitala kränkningar.

Blotta närvaron av mobiltelefoner har en negativ inverkan på elevers arbetsminne sade Lotta Edholm (L) på presskonferensen.

– Vi har ett historiskt kunskapstapp i skolan, sade hon.

Eleverna Mitt i pratar med tycker att de delar av förbudet som är tänkta att skapa trygghet är positiva. Men de trorsamtidigt att högstadieelever kan hantera mobilerna bättre, till skillnad från de yngre klasserna.

– I skolan är de bra på att se att vi gör det vi ska. Jag tror det är ett större problem för många hemma, säger Charlie.