Hur kan restiderna från Tyresö och Älta till centrala Stockholm kortas? Det har varit utgångspunkten när Region Stockholms trafikförvaltning och förvaltningen för utbyggnad tunnelbana har utrett olika spårförbindelser från Tyresö till City.

En förlängning av tunnelbanans gröna linje är ett av förslagen.

En förlängning av tunnelbanans gröna linje är ett av förslagen.

Region Stockholm

Utredningen visar att alternativet att bygga ut Roslagsbanan blir dyrast men också sparar mest i restid. Resor från Tyresö och Älta beräknas gå tio minuter snabbare – nästan dubbelt så snabbt – med Roslagsbanan som med tunnelbanan. 

”Känsliga området”

De kortade restiderna beräknas på 60 år spara 12,5 miljarder kronor mer Roslagsbaneförslaget och 6,2 miljarder kronor för tunnelbaneförslaget.

Men båda utbyggnaderna är komplicerade.

”Förslagen innebär omfattande anläggningsarbeten under jord, där känsliga området som exempelvis Flatens naturreservat passeras. Roslagsbaneförslaget innebär dessutom en komplicerad sträckning under Riddarfjärden och genom riksintresset Stockholms innerstad”, skriver utredarna.

En utbyggnad av Roslagsbanan är det andra förslaget.

En utbyggnad av Roslagsbanan är det andra förslaget.

Region Stockholm

”Behöver minska våra utsläpp”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är glad över förslagen.

”Vi behöver hitta sätt att göra resor mellan centrala Stockholm och Tyresö snabbare och det kommer också behövas kollektivtrafik som kan föra fram fler resenärer, där är spårbunden trafik överlägsen buss”, skriver han i ett mejl till Mitt i.

Men han tror inte att det blir aktuellt att både bygga ut gröna linjen och Roslagsbanan.

”De två förslagen fyller i stort sett samma funktion, så att bygga både tunnelbana och spårväg tror jag inte blir aktuellt”, skriver han.

Bland andra förslag av finns utbyggnad av tunnelbana från Sickla till Gärdet eller spårväg från Sickla udde till Ropsten. Anton Fendert hoppas att nya spårdragningar gör att motorvägstunneln Östlig förbindelse inte behövs.

”Det vi behöver är att minska våra utsläpp och öka andelen resor med kollektivtrafik. Att knyta samman Norra Djurgårdsstaden och Sickla som ju är två områden där det planeras mycket nya bostäder med kapacitetsstark kollektivtrafik tror jag är positivt om vi ska göra detta. Här kan även färdigställandet av blå linjen till Nacka ha en påverkan på resenärsflöden”‚ skriver han.

”Verkar världsfrånvänt”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) blir provocerad av förslagen.

”Ärligt talat, det är jättebra med mer kollektivtrafik men det hela verkar ändå världsfrånvänt. Miljöpartiet håller på att dra ned på buss efter buss i Nacka, de har skapat en dålig bytespunkt vid Slussen och de har svårt att få ihop ekonomin med den tunnelbana som byggs nu. Att i det läget prata om nya spårprojekt för tiotals miljarder är helt enkelt orealistiskt. Hur tänker (MP) betala det här kalaset, när de inte ens har råd med dagens bussar? För oss moderater är det viktigt att kollektivtrafiken fungerar här och nu, människor måste kunna ta sig till och från jobbet smidigt och enkelt för att vardagen ska fungera”, skriver han i ett mejl till Mitt i.

Fokuserar på expressbussar

Tyresös kommunalråd Anita Mattsson (S) vill inte svara på vad hon tycker om förslagen.

”Vad utredningen om spår till Tyresö än kommer fram till så lär det dröja länge. I nuläget fokuserar vi på att busstrafiken ska fungera så bra som möjligt. Vårt fokus ligger på att få expressbussar så snart som möjligt”, skriver hon i ett mejl till Mitt i.

Utredarna har utgått från att utbyggnaderna ska vara klara 2060 när de har gjort sina beräkningar.

Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar.