JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

T-banan på intåg till Årsta, Östberga och Älvsjö

Arhe Hamednaca tycker att det räcker med busstrafik till Östberga men är samtidigt positiv till tunnelbaneutbyggnaden.

Arhe Hamednaca tycker att det räcker med busstrafik till Östberga men är samtidigt positiv till tunnelbaneutbyggnaden.

Johanna Wallén

20230120053010
20230118164500
2023-01-20
05:30

2034 kan man, om allt går enligt plan, ta tuben från Älvsjö till Fridhemsplan på tio minuter. Risk för stök tror vissa – medan andra jublar.

I regnet vid Östberga torg springer en kvinna efter bussen – men den lämnar hållplatsen innan hon hinner dit.

I övrigt är det inte så mycket action den grå, något dimmiga fredagsförmiddag som Mitt i besöker platsen. Här någonstans ska en ny tunnelbanestation byggas för den nya linjesträckningen Fridhemsplan-Älvsjö.

Om man ska ta sig kollektivt mellan Älvsjö och Östberga i dag är det pendel och buss som gäller. När nya tunnelbanan är på plats kommer det att ta 10 minuter mellan ändstationerna Fridhemsplan och Älvsjö.

Om man ska ta sig kollektivt mellan Älvsjö och Östberga i dag är det pendel och buss som gäller. När nya tunnelbanan är på plats kommer det att ta 10 minuter mellan ändstationerna Fridhemsplan och Älvsjö.

Johanna Wallén

Arhe Hamednaca har bott i Östberga sedan 1985, och har jobbat som spärrvakt i tunnelbanan. Tidigare, när barnen var små, ville han inte bo nära en tunnelbanestation.

ANNONS

– Det drar till sig stök. Våld och alkohol. I dag bryr jag mig inte lika mycket, det är bra med mer kommunikationer men samtidigt tycker jag att det fungerar bra som det är. Jag är tacksam för bussarna, personligen behöver jag inget mer. Men jag tror att många är glada över att Östberga får tunnelbana, säger Arhe Hamednaca.

Helen Gebru bor i Svedmyra och jobbar i Östberga. Hon ser fram emot utbyggnaden.

– Det finns ingen bra buss för mig att ta, jag brukar promenera hit men det tar ett tag, säger Helen Gebru.

Helen Gebru jobbar i Östberga och ser fram emot att området ska få tunnelbana.

Helen Gebru jobbar i Östberga och ser fram emot att området ska få tunnelbana.

Johanna Wallén

Amer Saed och Ako Marouf har haft Östberga livs i över fyra år. Båda är positiva till att området får spårförbindelse.

– Jag tror att det kommer leda till mer rörelse i området, och förhoppningsvis byggs det ett ordentligt centrum där folk kan samlas, säger Ako Marouf.

Stora effekter

Helena Bohman är nationalekonom med inriktning mot urban och regional ekonomi, och knuten till K2 som är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Hon säger att den utbyggda tunnelbanelinjen med största sannolikhet kommer att ha stora effekter på områdena, i synnerhet i Östberga som i dag inte har någon spårförbindelse.

– Vi har sett att folk är beredda att betala för närhet till tunnelbanan. Jag skulle bli förvånad om det inte leder till högre fastighetspriser och ökad inflyttning, säger Helena Bohman

– Samtidigt gör konjunkturen att allt är knivigt att förutspå.

Till Älvsjö planeras även Spårväg Syd, en spårbunden snabbförbindelse från Huddinge.

Till Älvsjö planeras även Spårväg Syd, en spårbunden snabbförbindelse från Huddinge.

Johanna Wallén

Jag är tacksam för bussarna, personligen behöver jag inget mer.

Årsta har i dag pendel och tvärbana. Älvsjö har pendel och förutom tunnelbana är Spårväg syd, med snabb förbindelse till bland annat Fruängen och Skärholmen, på gång.

– I Älvsjö kommer förändringen i tillgänglighet att bli marginell. Men att bo i Östberga kan med den nya linjens tillkomst bli intressant för folk som inte alls tänkt på det som en möjlighet tidigare. Samtidigt kan området dra nytta av närheten till Älvsjö, som blir en stark nod, och möjligheten att snabbt komma in till Centralen, säger Helena Bohman och fortsätter:

– Många kontor ligger centralt och det är värdefullt för många att kunna ta sig dit relativt obehindrat. En 15 minuters resväg till jobbet är de flesta beredda att ta.

"Det blir stökigt"

På Älvsjö torg, vid pendeltågsstationen, möter vi Jane Andersen som bott länge i området. Hon tycker att det räcker med pendeltåg och bussar.

Jane Andersen tror att tunnelbanan kommer att föra med sig stök.

Jane Andersen tror att tunnelbanan kommer att föra med sig stök.

Johanna Wallén

– Tunnelbanan kommer att dra till sig mer bus – det blir stökigt. Här finns redan så himla bra kommunikationer, till Fridhemsplan, Skärholmen, Huddinge. Naturligtvis kommer det också att påverka hur man ska dra spåren, ska det ske rakt genom villaområden?

89-åriga Anja, Älvsjöbo sedan länge, är av en annan åsikt.

– Pendeln funkar bra men tunnelbana vill väl alla ha. Jag åker in till stan när jag ska köpa kläder, till exempel, säger hon.

Älvsjöbon Anja, 89, välkomnar tunnelbanan. "Det är så enkelt och bra sätt att ta sig fram på" säger hon.

Älvsjöbon Anja, 89, välkomnar tunnelbanan. "Det är så enkelt och bra sätt att ta sig fram på" säger hon.

Johanna Wallén

"Stort bygge med flera grenar"

I en attitydundersökning om nya tunnelbanesträckningen som regionen lät göra under förra året var det över hälften av de tillfrågade som svarade att de kände till utbyggnaden.

– Det var högre när vi började mäta inför de utbyggnader som är igång nu. Men då var det första gången tunnelbanan skulle byggas ut på många år, det här är en del av något större som redan pågår, säger Emma Sahlman, pressansvarig på regionen.

Det kan kännas långt till 2034 men redan i vår kan man tycka till om var arbetstunnlar och depåer ska placeras under byggtiden. Datum är inte satta än men senare under året planeras ytterligare ett samråd.

Fridhemsplan–Älvsjö

Cirka 8 kilometer i tunnel under jord.

 Linjen blir fristående.

Stationer blir Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Vid stationerna skapas bytespunkter och olika trafikslag knyts samman. Tunnelbanelinjen ligger djupt och ska nås med hissar i stället för rulltrappor. Det blir bara korta tåg på linjen, eftersom perrongerna bara byggs 70 meter långa, i stället för 140 meter som vid andra t-banestationer. I stället ska det bli täta turer.

Färg på linjen är inte beslutat. 

Restiden ska bli cirka 10 minuter mellan ändstationerna. 

En förutsättning för tunnelbanebygget är den så kallade Sverigeförhandlingen. I den har Stockholms stad åtagit sig att bygga cirka 48 000 bostäder i områden som kan dra nytta av tunnelbanan på olika sätt. Regionen bygger ut tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor.

Fakta: Region Stockholm

Tidsplan

2023

Provborrningar. Utredningsarbetet fortsätter under mark.

Samråd. Ett på våren om placering av arbetstunnlar, ett på hösten om järnvägsplanen och byggets konsekvenser.

2024

Eventuellt samråd.

Järnvägsplanen blir färdig.

2025

Granskning av järnvägsplan. De färdiga förslagen på sträckning och stationer i järnvägsplanen ställs ut för granskning tillsammans med miljökonsekvensbeskrivningen. Sista tillfället för allmänheten att lämna synpunkter.

Trafikverket fastställer järnvägsplanen. Mark- och miljödomstolen beslutar om villkor för utbyggnaden enligt miljöbalken.

Byggstart. Byggtiden beräknas bli 9 år, och om den håller kan nya linjen tas i bruk 2034.

Källa: Region Stockholm

MimmiEpstein
08-550 550 91
ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

I Sundbyberg blev en person av med en halv miljon efter att ha lurats av bedragare, enligt en polisanmälan.

I Sundbyberg blev en person av med en halv miljon efter att ha lurats av bedragare, enligt en polisanmälan.

Mostphotos

Kommunen varnar för falska bibliotekarier

Nyheter

Bedragarnas nya metod – låtsats jobba på bibliotek ✔ Försöker komma åt person- och bankuppgifter

Buttericks på Drottninggatan öppnade redan 1903.

Buttericks på Drottninggatan öppnade redan 1903.

Mostphotos

Butikskedjan Buttericks ansöker om konkurs

Nyheter

Ansökte om rekonstruktion – Skatteverket motsatte sig ✔ Vd:n: Hoppas varumärket kan leva vidare

Det har exploderat vid ett radhus i Norsborg. Bilden är en genrebild.

Det har exploderat vid ett radhus i Norsborg. Bilden är en genrebild.

Åsa Sommarström

JUST NU: Explosion vid radhus söder om Stockholm

Nyheter

Smäll vid radhusdörr ✔ Gärningsmän jagas

ANNONS

Buttericks ansöker om konkurs

Buttericks på Drottninggatan öppnade redan 1903.

Buttericks på Drottninggatan öppnade redan 1903.

Mostphotos

20250122071703
20250122071657
2025-01-22
07:17

Butikskedjan Buttericks ansöker om konkurs, det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Buttericks första butik öppnade på Drottninggatan i Stockholm redan 1903. I går, den 21 januari, lämnade styrelsen in en konkursansökan för Butterick’s Leco AB vid Stockholms tingsrätt. 

I december ansökte bolaget om en rekonstruktion, något som Skatteverket har motsatt sig.

– Vi hade velat fortsätta ta ansvar för verksamheten, jobben och skulderna men utan myndighetens stöd så återstår bara konkurs. Vi hoppas att det finns förutsättningar att hitta en köpare av verksamheten så att varumärket kan leva vidare och medarbetare kan behålla sina jobb, säger vd Therese Carlsson i pressmeddelandet.

ANNONS

Butikerna, som säljer festtillbehör, ska hålla öppet tills vidare och bolaget hoppas nu att ”verksamheten ska kunna fortsätta i nya former genom en försäljning.”

MathildaNilsson
08-550 550 27
ANNONS
ANNONS