Han är ett erkänt namn på den svenska musikscenen och har spelat med många stora namn som Sarah & Georg Riedel, Maia Hirasawa, Loney Dear och Miss Li.
Men här hemma i Väsby kanske inte lika många känner till jazzmusikern Thomas Backman – trots att han bott i kommunen i tio år.
– Jag trivs jättebra här. Det är en väldigt kulturell kommun med scenkonst, konserter och även en del jazz.
Han har en speciell stil. Eller ska vi kanske säga blandning av stilar?
– Jazzen tar avstamp i någon form av nutid och i min musik finns inslag av hip hop, orkestral pop, frijazz och bebop.
Jazzen utvecklas alltid
Han pekar på att från jazzens födelse har den alltid utvecklats och tagit avstamp i respektive tid. Från 1930-talets swing via bebop och fusion till standardlåtarna på 1950-talet av George Gershwin. Nu går jazzen in i en ny tid.
Nu går jazzen in i en ny tid.
– Man kan alltid utmana genren jazz. Jag lyssnar på rapparen Kendrick Lamar och Bon Iver, vilket avspeglar sig i mitt uttryck. Det blir en smältdegel av intryck och erfarenheter.
Och bra har det gått. Debutalbumet "Did You Have a Good Day, David?" från 2018 blev kritikerrosad och "When Light Is Put Away" blev belönat med Årets Jazz på Manifestgalan 2022 och kom på andra plats i kritikernas omröstning för den Gyllene Skivan i anrika Orkesterjournalen.
På senaste skivan "Nothing" blandar Thomas Backman freejazz, shoegaze, hiphop och orkesterpop. Han sägs vara "en stark 'outside the box'-röst på den samtida svenska jazzscenen".
– På den nya skivan har jag delvis nytt band och fler gästmusiker. När förra skivan var mer gitarrmalande och rockig så är den här mer orkestral och jazzig på sina håll. Det är delvis nytt sound, men men man känner igen det Backmanska uttrycket.
Vad kan publiken i Messingen förvänta sig?
– Förhoppningsvis blir man berörd och får uppleva något nytt. Det blir varierad musik, en del sorgliga och finstämda låtar, vissa mer aggressiva.