JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Tid och pengar i potten när Ekerövägens nota ska betalas

Det är företaget Copasa som bygger Drottningholmsbron och ett konsortium mellan spanska Comsa och turkiska Yapi som bygger Tappströmsbron.

Det är företaget Copasa som bygger Drottningholmsbron och ett konsortium mellan spanska Comsa och turkiska Yapi som bygger Tappströmsbron.

Mikael Andersson

20231028063024
20231027104235
2023-10-28
06:30

För några veckor sedan stod det klart att breddningen av Ekerövägen kommer bli klar senare och kosta mer än först beräknat.

Notan kommer alltså både i pengar och i tid. Men vem är det som betalar?

När det klubbades att pengarna från trängselskatten skulle finansiera byggandet av E4 Förbifart Stockholm så kunde Ekerövägen ta rygg på det beslutet.

Trots att det bara var på sträckan mellan Tillflykten och Edeby vägplanerna överlappade varandra blev hela vägen från Tappström till Nockeby finansierad av statliga pengar.

Halv miljard extra

Nu står det klart att vägen blir nästan en halv miljard kronor dyrare. Ekerövägens budget har nu klättrat till 1,9 miljarder kronor och budgeten för de två broarna har räknats upp med cirka 350 miljoner kronor för Drottningholmsbron och cirka 150 miljoner för Tappströmsbron.

Så vem betalar nu?

"Projekt Ekerövägen finansieras till största delen av trängselskatt, vilket även gäller den här kostnadsökningen. Men vi kommer att ha dialog med berörda parter om de här nya förutsättningarna för att säkerställa projektets fortsatta finansiering", skriver Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Daniel Cannervik, presskommunikatör Trafikverket

Daniel Cannervik, presskommunikatör Trafikverket

Trafikverket

Förhandlingar alltså. För när det gäller Tappströmsbron så beror de ökade kostnaderna på att testerna av nya bron inte fungerar enligt Trafikverkets beställda krav. Och har entreprenören inte levererat vad de åtagit sig så kan de extrakostnaderna falla på dem.

"Entreprenören får stå för de merkostnader som direkt beror på fel i entreprenaden. Övriga merkostnader står Trafikverket för", skriver Daniel Cannervik i sitt mejl.

"Förhandlingar pågår"

Men exakt vad det innebär i kronor och ören kan han inte säga.

"Det pågår förhandlingar om det och vi kan i dag inte ange några belopp av förhandlingstekniska skäl", skriver han.

Tappströmsbron, och den nya rondellen som ska ansluta till den, ingår i sträckan som går strax söder om Lindö tunnel med en kontraktsumma på 342 miljoner kronor, innan budgetuppräkningen. Det finns ingen enskild budget för enbart bron.

Tappströmsbron, och den nya rondellen som ska ansluta till den, ingår i sträckan som går strax söder om Lindö tunnel med en kontraktsumma på 342 miljoner kronor, innan budgetuppräkningen. Det finns ingen enskild budget för enbart bron.

Mikael Andersson

Ekerövägen kostar i tid också. Från att från början ha beräknats att vara helt klar under 2023 så är målet nu framflyttat. Sträckan från Tappström fram till Nockebybrons västra fäste är försenat totalt tre år – Tappströmsbron beräknas vara klar hösten 2024 och Drottningholmsbron först hösten 2026.

Bygget på Nockebybron kommer inte börja förrän Förbifartens tunnlar är öppna 2030.

Den framflyttande milstolpen kostar inte bara företagen och Trafikverket, utan betalas också i termer av minskade samhällsekonomiska vinster.

När dessa vinster ska ställas mot kostnader finns det en välutvecklad vetenskaplig metodik, berättar Anders Ljungberg, utredare på Trafikanalys, en myndighet som ger kunskapsanalys till beslutsfattare inom transportpolitiken.

Att trafiken påverkas, det blir en kostnad på bygget.

– Trafikverket är duktiga på detta och fångar väldigt mycket. Men det är svårt att göra kalkyler när man inte har all kunskap. Och det tas inte alltid höjd för. Det är mänskligt, men det behöver hanteras, säger han.

Optimism får konsekvenser

När Trafikverket inte tar höjd för den kostnadsökning som kan ske under tiden projektet pågår, då är det en optimism som får konsekvenser, menar Anders Ljungberg. 

– Om kostnaderna sticker iväg så spelar det ingen roll vilken samhällsekonomisk analys som gjorts innan projektet startade för den stämmer ändå inte. 

Drottningholmsbron ingår i sträckan från Edeby fram till Nockeby, med en kontraktsumma på 341 miljoner kronor, innan budgetuppräkningen. Det finns ingen enskild budget för enbart bron.

Drottningholmsbron ingår i sträckan från Edeby fram till Nockeby, med en kontraktsumma på 341 miljoner kronor, innan budgetuppräkningen. Det finns ingen enskild budget för enbart bron.

Mikael Andersson

Ett försenat arbete innebär också en längre tid med trafikstörningar. 

– Att trafiken påverkas, det blir en kostnad på bygget, säger Anders Ljungberg. 

Prislapp på köer

En exakt samhällsekonomisk prislapp på Ekeröbornas tid i köer skulle gå att räkna ut, men det är många variabler som måste vägas in. 

– Vi behöver till exempel veta hur många som köar och vad de hade gjort om de inte satt i köer. Och sen behöver vi veta vilka alternativ som finns. Skulle de kunna åka vid en annan tidpunkt? Och kan de samåka eller måste de sitta en och en i bilarna? 

Men, menar Anders Ljungberg, även när alla faktorer kring kostnaderna i pengar och tid vägts in, kan vi ändå inte avgöra om breddningen av Ekerövägen är den mest samhällsekonomiskt lönsamma investeringen.

När vinster vägs mot kostnader behöver nämligen också det som inte görs läggas i vågskålen, menar han. 

– Vi har begränsade resurser, så om vi bygger det här, vad är det då vi inte kommer kunna göra? Den frågan vill ingen ställa. Vi måste synligöra vad vi inte får, när vi får en ny väg, i stället för att formulera det som att vi blir bjudna på vägen.

Budgeten

I planbeskrivningen från 2016 står det att breddningen av Ekerövägen skulle kosta 1001 miljoner kronor.

Från planbeskrivning till den nuvarande budgeten är glappet 0,9 miljarder skillnad, alltså cirka 400 miljoner kronor mer än den budgetuppräkningen som nyligen tillkännagavs.

"Vi inte har haft någon ekonomisk avvikelse för Ekerövägen tidigare, vi har enbart flyttat datum för färdigställande. Men mycket riktigt har kostnaden trots det förändrats", skriver Trafikverkets kommunikatör Daniel Cannervik i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Glappet beror till största delen på att prisutvecklingen över tid påverkar slutkostnadsprognosen. Planbeskrivningen bygger nämligen på 2013 års prisnivå, där 1,0 miljard motsvaras av drygt 1,3 miljarder i dag.

Dessutom beror en del av glappet på att bygget från början ingick i ett annat verksamhetsområde och de investeringar som gjordes där inte fanns med i prognosen förrän den första budgeten antogs 2019.

Källa: Trafikverket

Tog rygg på Förbifarten

2007 kom staten, kommuner och regionen överens om att pengarna från trängselskatten skulle finansiera byggandet av E4 Förbifart Stockholm. Ekerövägens breddning bekostas från samma pengapott. Varför det blev så och att Ekerö kommun inte medfinansierade någon del av vägen är svårt att få svar på.

I ett rapport från 2012 har Statens väg- och transportforskningsinstitut, Vti, tittat på medfinansiering och jämfört olika projekt, bland annat Förbifarten. Men det tillgängliga underlaget har inte räckt för att avgöra om det i förhandlingarna funnits enhetliga krav på viss andel medfinansiering för en viss typ av åtgärd. Avtalen är svåra att tolka.

"I synnerhet tycks det som om avtalen i första hand utformats för att de parter som skriver på ska vara överens, inte att utanförstående ska kunna tränga in i enskildheter i överenskommelserna", skriver Vti i sin rapport.

Källa: Statens väg- och transportforskningsinstitut,Vti

Andra projekt i Stockholm

Citybanan – Trafikverket bekostade de två nya spåren men Region Stockholm och Stockholms stad betalade 80 procent av kostnaden för de stationer som byggdes.

Överdäckningen av E18 mellan Hjulsta trafikplats och Kista trafikplats – Stockholms stad ville att 600 meter av den nya vägen skulle däckas över för att ge plats för bostäder. Trafikverket bekostade vägen, men staden fick stå för kostnaden av överdäckningen.

Norra länken – en ny tunnel mellan Uppsalavägen i väster och Lidingövägen vid Värtahamnen i öster. Stockholm stad stod för cirka 33 procent av kostnaden av vägen, och för hela kostnaden för att ansluta den nya vägen till Värtahamnen.

Källa: Statens väg- och transportforskningsinstitut,Vti

LisaHalldén
08-550 550 29

Senaste nyheterna

Arkivbild från en tidigare ljusceremoni vid Tempeludden vid Riddersvik.

Arkivbild från en tidigare ljusceremoni vid Tempeludden vid Riddersvik.

Leo Wezelius

Sista ljusceremonin i västerort ser ut att ha varit

Nyheter

Hade premiär under pandemin ✔️ Flera hundra kom första åren ✔️ "Tror tyvärr inte på fler gånger"

Vinnaren Tony Samuelsson vid prisgalan på Dramaten.

Vinnaren Tony Samuelsson vid prisgalan på Dramaten.

Andreas Sundbom

August-Tony kommer hem till Farsta

Nyheter

Vann Augustpriset – berättar om boken på sin gamla hemmaplan ✔ Då besöker Tony Samuelsson Fanfaren

Mathilda Bak kom till Haninge Anchors i början av säsongen.

Mathilda Bak kom till Haninge Anchors i början av säsongen.

Idrottsfoto

Anchors målvakt uttagen till OS

Nyheter

Mathilda Bak, 15, är med i den svenska truppen till ungdoms-OS i Georgien ✔ "Jag känner mig stolt"

En gripen efter explosion vid Tarantella

Restaurang Tarantella i Bredäng sprängdes den 11 januari. Nu är en misstänkt anhållen.

Restaurang Tarantella i Bredäng sprängdes den 11 januari. Nu är en misstänkt anhållen.

Anton Kyhlbäck

20250120164831
20250120165032
2025-01-20
16:48
2025-01-20 16:50

En person är gripen misstänk för grov allmänfarlig ödeläggelse efter explosionen vid restaurang Tarantella i Bredäng.

Det var vid 3-tiden på natten den 11 januari som många väcktes av att något exploderade vid restaurang Tarantella i Bredängs centrum. Stora delar restaurangen totalförstördes.

På måndagseftermiddagen bekräftar åklagare Karin Hammar att en person är gripen för dådet.

– Personen greps i dag. Det är en person som är över 18, säger hon.

Den misstänkta är anhållen för grov allmänfarlig ödeläggelse.

Är den gripne känd av polisen sedan tidigare?

– Det kan jag inte svara på.

Vet man något om motivet?

– Inte än, det utreds. Förundersökningen är fortfarande i ett tidigt skede, säger Karin Hammar.

Explosivt föremål i bostadshus

Bara några dagar tidigare, den 8 januari, var nationella bombskyddet på plats i Bredäng efter att ett explosivt föremål hade hittats i allmänna utrymmen i ett bostadshus på Vita Liljans väg i Bredäng.

Åklagaren kan ännu inte svara på om det finns någon koppling mellan händelserna.