Hösten har tagit sitt grepp om Stockholm om med den fylls spåren av fallande löv. Till många resenärers stora förtret. Roslagsbanan tillhör tillsammans med Saltsjöbanan och tunnelbanans gröna linje de trafikslag som är allra mest drabbade.

Att just de drabbas extra hårt beror enligt SL på att de i stor utsträckning körs ovan jord och där det är mycket växtlighet nära spårområdet. På Roslagsbanan är det några ställen som är extra utsatta.

"Kända ställen är från Bråvallavägen upp mot Djursholms Ekeby, strax söder om Lahäll till Näsbypark och sträckan Universitetet – Ålkistan", skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL i ett mejl till Mitt i.

Rensar och tvättar

Både inför och under hösten gör SL regelbundet åtgärder för att minska problemen, bland annat rensas det bort sly och träd nära spåren och SL tvättar rälsen från smuts och olja för att löv inte ska fastna där. Dessutom används en särskild fästmassa.

"För att motverka hala spår appliceras en gel/fästmassa på rälerna, gelen innehåller både sand och stålkulor. Sanden ökar friktionen mellan räls och hjul. Stålkulor för att gelen inte ska påverka spårledningen", skriver hon. 

Sophie Gunnarsson är presskommunikatör på SL.

Sophie Gunnarsson är presskommunikatör på SL.

Trafikförvaltningen

Lövhalkan gör även att lokförarna måste vidta extra försiktighetsåtgärder.

"Det finns bara ett svar och det är; sänk farten drastiskt vid kritiska ställen, där tågmöten sker eller vid stoppsignaler, skriver Sophie Gunnarsson.

Hösten påvekar SL:s spårtrafik extra mycket.

Hösten påvekar SL:s spårtrafik extra mycket.

Frida Lindström

Även om de inte kan påverka hur löven lägger sig uppmanar SL sina resenärer att vara extra medvetna så här års.

"Det resenären kan tänka på är att se sig om lite extra vid övergångar som saknar bommar eller andra signaler. Samt vara ute i god tid, då förseningar kan uppstå", skriver hon.

Är någon skillnad vad gäller lövhalka och de nya tågen?

– Nej, det är ingen skillnad, skriver Sophie Gunnarsson.