Sedan 2022 är det Transdev som trafikerar Roslagsbanan. Till skillnad från den lokala Sekoklubben ser de främst uppsidor med de nya tågen.
– De har teknisk utrustning som ersätter det tågvärdarna gjorde, säger Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev.
Han ser i dagsläget inget behov av att införa tågvärdar även på nya tågen.
– Vi har gjort riskanalyser av de nya fordonen, tillsammans med skyddsombud. Vår välgrundade bedömning är att de här tågen är väl så säkra som de äldre, säger han.
Han känner till fackets åsikter, men håller inte med om försämrad arbetsmiljö i nya tågen. De signaler han fått är de omvända.
– De medför en bättre arbetsmiljö för våra förare när det gäller bekvämlighet, ergonomi och säkerhet, säger Stefan Johansson.
Han poängterar att behovet av tågvärdar kvarstår på de äldre tågen och att den rollen även kommer behövas i framtiden där.
Kan du förstå oron från förare?
– Jag kan förstå att känslan av trygghet kan vara större med en tågvärd på plats. Men en tågvärd i sig är inte den person som ska göra ingripande. Det ska trygghetsteamen göra. Det gäller de nya tågen också. Det är samma som exemplevis tunnelbana och där det inte finns tågvärdar.