Idrottsförvaltningen byter bokningssystem i början av maj.
Mostphotos
Sedan slutet av mars har Stockholms stads idrottsförvaltning stängt ner sitt bokningssystem Interbook. Orsaken är att staden byter till ett nytt system, Idrottsportalen, som ska tas i bruk i början av maj.
Under övergångsperioden kan inte föreningar boka anläggningar eller ändra sina bokningar via systemet. Ärenden hanteras endast via e-post för föreningar som redan är kunder.
Nya kunder kan registrera sig och boka först när det nya systemet öppnar nästa månad.
Uttrycker frustration
En förening som Mitt i har varit i kontakt med uttrycker frustration över att bokningssystemet är nere under den evenemangstäta våren, men Jenny Tirén Berg, kommunikationsansvarig på idrottsförvaltningen, har inte hört några klagomål.
Jenny Tirén Berg, kommunikationchef på idrottsförvaltningen.
Stockholms stad
– De flesta föreningar är kunder sedan länge och har redan sina bokade tider.
Tar helt enkelt några veckor.
Varför har man inte sjösatt det nya systemet innan det gamla har stängts ner?
– All data måste migreras. Det ligger otroligt mycket uppgifter i bokningssystemet som måste läggas över, och det tar helt enkelt några veckor att göra.
Mer användarvänligt
Idrottsportalen, som lanseras i början av maj, kommer att vara mer användarvänligt och ge föreningar bättre möjligheter att söka och filtrera lediga tider.
Det blir första gången idrottsförvaltningen byter bokningssystem sedan 1992.
– Det gamla är helt enkelt för gammalt, säger Jenny Tirén Berg.