Hanna Gimséus, 35, sitter på tvärbanan en sommarkväll 2023, på väg hem från jobbet i Liljeholmen till Västerort där hon bor.
Det är halvtomt i vagnen när en extremt berusad man raglar ombord och slår sig ner mitt emot henne.
– Han försöker flörta och få min uppmärksamhet. När det inte funkar blir han otrevlig och börjar höja rösten, berättar Hanna som till vardags jobbar som grafiker på tidningen Mitt i.
De andra på sätena omkring skruvar på sig, ingen visar tecken på att vilja ingripa. Hanna sitter med telefonen i knäet och försöker hålla skärmen så att mannen inte ser.
Oerhört snabbt
Inom några sekunder har hon fått kontakt med en operatör i SL:s trygghetschatt.
– De svarar oerhört snabbt. Jag får beskriva mannens utseende och var i tåget jag sitter. Och redan på nästa station kommer det två väktare ombord som lyfter av honom.
Trygghetschatten som SL införde 2020 har på några år bidragit till en fördubbling av antalet kontakter med resenärer, berättar Alpay Aksoy, operativ samordnare på SL:s trygghetscentral.
Rasistiska påhopp
– Det är ganska tydligt att chatten behövdes. Tidigare har många väntat med att ringa tills de klivit av tåget. Det kan ju finnas en reell risk att du själv blir hotad. Med chatten blir det lättare att slå larm tidigt.
Alpay Aksoy, operativ samordnare på SL, konstaterar att appen behövdes. "Den gör det lättare att larma tidigt".
Johannes Äng
Många chattkontakter handlar om att en medpassagerare blir ofredad några säten bort. Hanna Gimséus har varit med om det också, en morgon på ett fullpackat pendeltåg drygt ett år tidigare.
– En man gick runt och skrek åt folk. Han valde ut en man med asiatiskt ursprung i sätet bredvid mig och började attackera honom med rasistiska påhopp.
Kniv under jackan
Att ringa trygghetscentralen var för farligt, kände Hanna. Mannen antydde att han hade en kniv under jackan.
– Men chatten var helt fantastisk. De svarade omedelbart och skickade ut väktare som tog hand om mannen.
När Mitt i frågar runt bland SL-resenärer står det klart att chatten är populär. Alpay Aksoy på SL tycker att ännu fler borde höra av sig.
– Vi har en unik samordning med tillgång till alla olika personalgrupper i kollektivtrafiken. Det går oftast väldigt snabbt att få hjälp till platsen, säger han.
Och den viktigaste faktorn är resenärerna själva, framhåller han.
"En jätteresurs"
– Vi har 840 000 resenärer därute varje dag. Det är väldigt många ögon och öron, en jätteresurs!
Hanna Gimséus minns hur hennes händer skakade efter händelsen på pendeltåget.
– Men jag känner mig ändå tryggare nu när jag själv har upplevt hur bra systemet fungerar. Synd bara att det inte fanns när jag var yngre.
Fotnot: Trygghetschatten hittar du i SL-appen, som du först laddar ner till din smartphone. Mer instruktion i faktaruta nertill.
Enkät: Har du behövt använda SL:s trygghetschatt?
Ibrahim Hosseini, Västertorp
- Jag visste inte att det fanns, så jag har aldrig tänkt på det. Men om jag såg ett bråk så skulle jag använda chatten. Det finns ju kameror, men det här behövs också.
Jessica Kollberg, Midsommarkransen
– För ett tag sen var jag på väg hem sent och såg en man antasta en annan tjej. Då gick jag fram och kollade läget. Mannen hoppade av på nästa station, men om det hade behövts hade jag använt chatten. Det känns nog bättre än att ringa medan någonting pågår.
Elliot Wendt, Tallkrogen
– Jag visste inte att den här appen fanns. Och jag ser inte så jättemycket som händer. Men för några veckor sedan kom några maskerade killar in i vagnen en bit bort och började slåss. Om jag hade varit närmare hade jag nog gått och satt mig längre bort.
Mina Akar, Norsborg, Donia Tairlbahre, Bagarmossen, och Mimouna Berrahmoune, Bagarmossen
Mimouna: En gång ganska nyligen klev en full man på tunnelbanan och skrek mot folk. Jag hade ett kort i väskan med adressen, så jag chattade med dem och sen gick jag av. En polis klev på precis då, så jag tror situationen löste sig. Det är mycket mer diskret att chatta än att prata högt i telefonen.