Michaela Fagerlind, 37, promenerar med hunden Elton förbi Stavsborgs bollplan. Hon är positiv till nya kommunikationer men omfamnar inte förslaget om tunnelbana till Älta. 

– Jag känner inte att det behövs. Det funkar bra som det gör nu. Vi har många busslinjer åt olika håll och de går väldigt tätt. Jag tror inte att tunnelbanan skulle göra det enklare för mig att ta mig till jobbet. Jag jobbar på Djurgården och tar buss till Henriksdal och båt därifrån.

Förläng gröna linjen från Skarpnäck till Älta och Tyresö. Eller bygg ut Roslagsbanan i en tunnel från den kommande stationen i Stockholm city via Stockholm södra, Gullmarsplan, Sköndal, Älta och Tyresö. De förslagen presenterade Region Stockholms trafikförvaltning och förvaltning för utbyggnad tunnelbana förra fredagen.

”Jag känner inte att det behövs”, säger Michaela Fagerlind, 37, om förslagen att dra tunnelbanan eller Roslagsbanan till Älta.

”Jag känner inte att det behövs”, säger Michaela Fagerlind, 37, om förslagen att dra tunnelbanan eller Roslagsbanan till Älta.

Johan Kristensen

”Katastrof med bussarna”

Utredningen visar att alternativet att bygga ut Roslagsbanan blir dyrast men också sparar mest i restid. Resor från Tyresö och Älta beräknas gå tio minuter snabbare – nästan dubbelt så snabbt – med Roslagsbanan som med tunnelbanan.

De kortade restiderna beräknas på 60 år spara 12,5 miljarder kronor med Roslagsbaneförslaget och 6,2 miljarder kronor med tunnelbaneförslaget.

En man med stora hörlurar fläktar förbi Stavsborgsskolan mot Älta centrum. Där bygger Wallenstam ett tusental nya lägenheter och vid det nya torget föreslås en tunnelbaneuppgång ordnas 2060. 

– Varför inte? Som det ser ut nu är det katastrof med bussarna – både in till Slussen och Gullmarsplan. Speciellt när man bygger en massa och vill att folk ska åka kollektivt. Det fanns ju planer redan när de byggde Stensöområdet att dra tunnelbanan vidare från Skarpnäck mot Tyresö – det är väl bara att fortsätta, säger han.

”De som flyttar in i nya Älta centrum blir glada”‚ säger Ingrid Övrebö, 90, som bor intill Ältas nya centrumbygge.

”De som flyttar in i nya Älta centrum blir glada”‚ säger Ingrid Övrebö, 90, som bor intill Ältas nya centrumbygge.

Johan Kristensen

Men utbyggnaden – både av tunnelbanan och Roslagsbanan – är komplicerad med omfattande arbeten under jord i känsliga områden som Flatens naturreservat, Riddarfjärden och Stockholms innerstad, enligt utredarna.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är glad över förslagen.

– Vi behöver hitta sätt att göra resor mellan centrala Stockholm och Tyresö snabbare och det kommer också behövas kollektivtrafik som kan föra fram fler resenärer, där är spårbunden trafik överlägsen buss.

Men han tror inte att det blir aktuellt att både bygga ut gröna linjen och Roslagsbanan.

– De två förslagen fyller i stort sett samma funktion.

Bland andra förslag finns utbyggnad av tunnelbana från Sickla till Gärdet eller spårväg från Sickla udde till Ropsten. Anton Fendert hoppas att nya spårdragningar stoppar motorvägstunneln Östlig förbindelse. 

– Det vi behöver är att minska våra utsläpp och öka andelen resor med kollektivtrafik.

”Det vi behöver är att minska våra utsläpp och öka andelen resor med kollektivtrafik”, skriver trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

”Det vi behöver är att minska våra utsläpp och öka andelen resor med kollektivtrafik”, skriver trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

”Orealistiskt”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) som själv bor i Älta blir provocerad av Region Stockholms förslag.

– Ärligt talat, det är jättebra med mer kollektivtrafik men det hela verkar ändå världsfrånvänt. Miljöpartiet håller på att dra ned på buss efter buss i Nacka, de har skapat en dålig bytespunkt vid Slussen och de har svårt att få ihop ekonomin med den tunnelbana som byggs nu. Att i det läget prata om nya spårprojekt för tiotals miljarder är helt enkelt orealistiskt. Hur tänker (MP) betala det här kalaset, när de inte ens har råd med dagens bussar?

”Orealistiskt”, skriver kommunalrådet Mats Gerdau (M) om förslagen att dra tunnelbanan och Roslagsbanan till Älta.

”Orealistiskt”, skriver kommunalrådet Mats Gerdau (M) om förslagen att dra tunnelbanan och Roslagsbanan till Älta.

Johan Kristensen

Ingrid Övrebö, 90, bor intill Ältas nya centrumbygge. Hon tycker att bussarna både mot Gullmarsplan och Slussen fungerar bra men är positiv till tunnelbanan.

– Det ligger långt bort i tiden, då är inte jag med längre. Men det kan de väl få göra. De bygger ju väldans mycket och då räcker inte det centrum som är nu till. De som flyttar in där blir glada.

Farzad Jalili, 30, bor vid Stavsborgsskolan och väntar på bussen vid Almvägen för att åka mot Slussen. Han är positiv till tunnelbana till Älta.

– Jättebra! Grymt! Jag har åkt Roslagsbanan tidigare också när jag bodde i Täby. Det hade varit underbart att få den hit.