JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Vårens picknick – en fest för Stockholms råttor

Råttspillning i ett hål under en rot.

Råttspillning i ett hål under en rot.

Johanna Wallén

20230513062803
20230516151640
2023-05-13
06:28
2023-05-16 15:16

Ju mer vi vistas ute, desto mer sopor blir det. Ett riktigt guldtillfälle för stadens råttor.

– Om alla var noga med att slänga sitt skräp skulle antalet råttor definitivt minska, säger skadedjurshandläggaren Richard West.

Nu, när solen börjar värma alla frusna vintersjälar och längtan efter utomhusliv blir större, ökar också antalet kvarlämnade sallader i parken och slängda mackor i buskarna.

Det blir en underbar buffé för Stockholms råttor.

– Råttor är intressanta, renliga och intelligenta djur. Men de är skadedjur. Deras hålor och gångar underminerar marken, de kan sätta igen avlopp och de kan sprida E. colibakterier, säger Richard West.

Han tittar in under en buske vid Observatorielunden.

– Där är hålorna som leder ner till deras boplatser. Men de här används inte nu, då hade det inte legat löv över.

Råttspillning i ett hål under en rot.

Råttspillning i ett hål under en rot.

Johanna Wallén

Inte dumma

Anledningen till att det inte bor råttor i just de här hålorna tror Richard West beror på stadens idoga arbete med skadedjursbekämpning. Man fyller igen hålrum som kan locka till sig råttor, och ställer ut gift på platser där problemen är som tydligast.

Men råttorna är smarta.

– De är opportunister och tar mat när de ser den. Och det finns gott om mat. Det betyder att giftet måste vara värt att ta sig in i fällorna för, det måste både lukta och smaka väldigt gott, berättar Richard West.

Hur vi som invånare tar hand om våra sopor blir också allt viktigare. Det menar Sven Jeppson på Ocab, ett av de företag som staden upphandlat för råttbekämpning.

– Vi ser framförallt att råttgift blir mer och mer restriktivt hållet från myndigheter. Det ställer högre krav på oss alla att hålla rengöringen och sophanteringen på ett bra sätt så att inte skadedjuren får lättare att hitta mat.

Hur många råttor som faktiskt finns i Stockholm är omöjligt att svara på. Däremot för staden statistik över antalet anmälda ärenden, alltså där någon via mail, telefon eller Tyck till har anmält att det finns råttor.

Här har råttorna bott, men idag står hålorna tomma.

Här har råttorna bott, men idag står hålorna tomma.

Johanna Wallén

Mest i Gamla Stan

Under 2021 toppade antalet anmälningar med 823 stycken, för att sedan sjunka tillbaka och landa på 562 under 2022. Hittills i år har det kommit in 164 anmälningar.

Det är också stor skillnad mellan stadsdelar, vilket dels beror på att det är mer råttor på vissa ställen, dels på att man i vissa områden är mer benägen att anmäla.

Sedan 2020 har det kommit in allra flest anmälningar gällande Maria/Gamla Stan, 265 stycken av totalt 2 230 stycken.

Brunråtta

Finns numera över hela jorden, utom i arktiska områden. Lever ofta nära bebyggelse. Brunråttan är allätare men huvudfödan består av vegetabilier som spannmål, frukt och grönsaker. Den är en duktig hoppare och simmare och har inga problem med att gnaga sig in i byggnader för att komma åt mat. Brunråttan reproducerar sig året runt och får 2–7 kullar med 6–15 ungar per år.

Källa: SLU Artdatabanken

KlaraB Orreteg
08-550 550 68

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51