JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

En bro får inte äventyra kollektivtrafiken

Efter att Slussen börjat byggas om och Saltsjöbanan stängts av till Slussen och ersatts med bussar har restiderna för pendlare mer an fördubblats, rapporterar SVT.

Efter att Slussen börjat byggas om och Saltsjöbanan stängts av till Slussen och ersatts med bussar har restiderna för pendlare mer an fördubblats, rapporterar SVT.

Unknown

20230908121308
20230908121002
2023-09-08
12:13

Nu är det dags för styret i regionen och staden att kliva fram och presentera en lösning, som gör att stockholmarna kan känna sig trygga, skriver länets liberaler.

SL har meddelat att man kommer att stänga av tunnelbanetrafiken när Stockholms stad påbörjar byggandet av gång- och cykelbron mellan Gamla stan och Slussen, som är en del av Slussenprojektet. Varje dag som stilleståndet fortgår riskeras nya Slussen både att försenas och fördyras ännu mer. 

Stockholm behöver fler gång- och cykelbanor, inte färre och att bygga den på ett sätt som är säkert för tunnelbanetrafiken vore att föredra. Men om det inte är möjligt så kan vi inte låta en gång- och cykelbro äventyra kollektivtrafiken i Stockholm och låta Slussens fördyring fortgå. Då måste man gå tillbaka till ritbordet och hitta en lösning utan den planerade bron.

Stundande katastrof

I tisdags skulle Stockholms stad dra i gång byggandet av den planerade gång- och cykelbron, vilket har resulterat i ett besked från SL att man då tvingas stänga tunnelbanetrafiken över Söderströmsbron eftersom man inte kan garantera dess säkerhet. Bron trafikeras idag av 45 000 resenärer i timmen. En avstängning skulle innebära en katastrof för Stockholms kollektivtrafik. 

Söderströmsbron vilar på pålar i marken som inte når berggrunden och är därför känslig för ingrepp. Den nya gång- och cykelbron ska grundläggas eller fästas via pålning ner till berggrunden i omedelbar närhet till och delvis diagonalt under Söderströmsbron. Regionens konsekvensanalyser visar att bara små rörelser i bron kan leda till omfattande konsekvenser – dvs. bron kan skadas och skulle därmed riskera hela Stockholms tunnelbanetrafik. Det är en risk som vi under inga omständigheter kan ta! 

Radioskugga hos Socialdemokraterna

Förberedelserna för den här typen av projekt är omfattande och diskussionerna kring detta har pågått under lång tid. Det ska inte behöva gå så långt att en förvaltning skickar ett öppet brev till en annan, som ett sista sätt att dra i nödbromsen. Det är svårt att se detta som någon annat än otroligt dålig politisk styrning. Trots detta verkar radioskugga ha fallit över Socialdemokraterna som inte säger så mycket som flaskhals, trots att haveriet är ett faktum. 

Söderströmsbron förbinder den södra delen av Stockholmsregionen med den norra och ett stopp över Söderströmsbron skulle påverka hela tunnelbanenätet. Vi kan inte hamna i ett läge där vi skär regionens kollektivtrafik itu. Människor som förlitar sig på kollektivtrafiken för att få sin vardag att gå ihop måste kunna lita på att tunnelbanan kommer att gå som vanligt.  

Byggstart för bron var den 28 juli och det datumet sköts fram till den 4 september och nu är det senaste beskedet att man ska dra i gång nästa vecka. Medan diskussionerna pågår, står entreprenörer redo för att påla bron. Varje dag som bygget står stilla tickar kostnader i miljonklassen i väg för Stockholms skattebetalare. 

Kan kosta en miljard

Dessvärre är det inte bara för Slussenprojektet som kostnaderna kommer att öka utan detta debacle skulle enligt Stockholms handelskammare innebära en samhällsekonomisk kostnad på över en miljard kronor. 

Vi befinner oss i en ohållbar situation, som sedan lång till tillbaka har krävt att politiken agerar och tar tag i situationen. Trots det lyser den politiska ledningen just nu med sin frånvaro. Nu är det dags för styret i regionen och staden att kliva fram och presentera en lösning, som gör att stockholmarna kan känna sig trygga med att de kommer att ha en kollektivtrafik som gör det möjligt att få vardagen att gå ihop! 

Senaste nyheterna

Sam Centerwall och Wilma Holmberg visar bidraget.

Sam Centerwall och Wilma Holmberg visar bidraget.

Tintin Bokesten

De hoppas på vinst med fågelholken

Nyheter

"Talgoxen var cool" ✔ Stack ut bland 750 bidrag ✔ Håller inte tummarna

"Allting har blivit dyrare! Till exempel kaffe och mjölk. Jag handlar ändå det vanliga och sen när jag ser totalsumman undrar jag – vad har jag köpt egentligen?! Som var så dyrt! Det är nog värre för barnfamiljer. Det gäller att ta hand om allt man köper och inte slänga någon mat, säger Sirkka Liisa Pasztor, här med Leif Andersson. "Jag har börjat titta mer på extrapriser, men vi klarar oss än så länge." säger han.

"Allting har blivit dyrare! Till exempel kaffe och mjölk. Jag handlar ändå det vanliga och sen när jag ser totalsumman undrar jag – vad har jag köpt egentligen?! Som var så dyrt! Det är nog värre för barnfamiljer. Det gäller att ta hand om allt man köper och inte slänga någon mat, säger Sirkka Liisa Pasztor, här med Leif Andersson. "Jag har börjat titta mer på extrapriser, men vi klarar oss än så länge." säger han.

Eva Tonström

Tyresöborna rasar mot matpriserna

Nyheter

"Man tittar i sin matkasse och frågar sig: Vad har jag handlat?"

Mostphotos/Andrey popov

Mörby mest utsatt för cykelstölder

Nyheter

Antalet cykelstölder har minskat under sex år

Renoveringsboom: "Kan bli svårt att hitta hantverkare"

Snickaren Christoffer Windlert behöver inte gå sysslolös. Sedan regeringen gick ut med att rotavdraget ska höjas har företaget där han jobbar full fart på orderingången.

Snickaren Christoffer Windlert behöver inte gå sysslolös. Sedan regeringen gick ut med att rotavdraget ska höjas har företaget där han jobbar full fart på orderingången.

Petter Beckman

20250406071524
20250406075938
2025-04-06
07:15
2025-04-06 07:59

Ordertelefonerna går varma hos länets byggföretag efter regeringens besked om höjt rotavdrag. För den som vill få uteplatsen fixad innan semestern kan det bli tajt. Boka nu, är byggarnas råd.

Träspånet sprutar från snickaren Pontus Granströms sågklinga i den urblåsta fyrarummaren på Södermalm, där väggarna undan för undan byter skepnad.

För hans arbetsledare Karl Nyström på byggföretaget Dryft är det mer hektiskt än vanligt. Sedan den 21 mars, då regeringen meddelade att rotavdraget ska höjas till 50 procent, har orderingången ökat markant.

– Vi märkte av det direkt när rotbeskedet kom, en jättepeak i efterfrågan. Våren och sommaren har vi alltid högtryck, och det här läggs ovanpå det, säger han.

För den som vill ha arbeten utförda innan semestern gäller det att agera blixtsnabbt, menar flera branschföreträdare. Om det inte redan är för sent.

Sågspånen flyger när Pontuns Granström och Adam Schulzberg fixar nya väggar i lägenheten på Tavastgatan.

Sågspånen flyger när Pontuns Granström och Adam Schulzberg fixar nya väggar i lägenheten på Tavastgatan.

Petter Beckman

Har gått i konkurs

Eftersom hundratals byggföretag – särskilt i Stockholmsområdet – har gått i konkurs under det senaste årets konjukturdipp, blir konkurrensen extra stor om de byggare som finns kvar.

Det är framförallt mindre renoverings- och byggprojekt som påverkas, eftersom taket för maximalt avdrag – 50 000 kronor – ligger kvar.

– Men om det är många familjer som exempelvis vill ha sina uteplatser fixade före sommaren kan det bli problem, säger Johan Deremar, nationalekonom på organisationen byggföretagarna.

Många kommer märka att det blir svårare att få in offerter.

Adam Schultzberg, Christoffer Windlert och Pontus Granström får den urblåsta fyrarummaren att byta skepnad.

Adam Schultzberg, Christoffer Windlert och Pontus Granström får den urblåsta fyrarummaren att byta skepnad.

Petter Beckman

Daniel Lindgren, medgrundare på byggföretaget Dryft, håller med om att det kan uppstå en flaskhals. Fortfarande finns det tillräcklig med ledig kapacitet hos byggföretagen i Stockholm, menar han.

– Problemet är att de som står med ledig kapacitet inte är vana att marknadsföra sig mot privata konsumenter. De har tidigare främst jobbat mot andra företag och har inte hunnit ställa om. Så för privatkunderna blir det svårt att hitta dem, säger Daniel Lindgren.

Hinner inte få hjälp

Samtidigt har de byggföretag som riktar sig mot privatpersoner redan orderböckerna fulla.

– Mycket går via kontakter och rekommendationer. För oss är det ganska mycket ett självspelande piano. Men generellt skulle vår bransch behöva bli bättre på att göra sig tillgängliga, säger Daniel Lindgren.

Karl Nyström, byggledare på Dryft, märkte av ett rejält lyft i orderingången efter regeringens besked om rotavdraget.

Karl Nyström, byggledare på Dryft, märkte av ett rejält lyft i orderingången efter regeringens besked om rotavdraget.

Petter Beckman

Det är toppen att regeringen stimulerar efterfrågan, menar Karl Nyström i lägenheten på Södermalm.

– Men många kommer nog märka att det blir svårare att få in offerter. Och svårare att hitta någon som hinner hjälpa till med projekteringen. Alla byggare är inte rustade för att ha sådana kontakter i förväg. När nu trycket ökar blir det mer "vi kommer om vi har tid", säger han.

Höjt rotavdrag – men inte för alla

Finansdepartementet föreslog den 21 mars att rotavdraget (renovering, ombyggnad och tillbyggnad) ska höjas från 30 till 50 procent av arbetskostnaden.

Det höjda avdraget gäller den 12 maj till 31 december 2025, och enbart arbeten som betalas efter den 11 maj.

Högsta möjliga avdrag blir oförändrat 50 000 kronor. Renoveringsprojekt som redan tidigare fick maxavdrag påverkas därmed inte.

Förslaget syftar till att stötta byggbranschen. Det är nu ute på snabbremiss och är tänkt att spikas senare i vår.

Källa: Regeringskansliet

Stockholm hårdast drabbat

Under 2024 gick drygt 2 000 byggföretag i konkurs i Sverige, varav 803 i Stockholmsområdet.

Stockholm har därmed drabbats hårdast i hela landet av den vikande byggkonjunkturen.

Ett bidragande skäl till detta är att många stockholmare passade på att renovera sina hus och lägenheter under pandemin. Efter pandemin la folk i stället sina pengar på annat, exempelvis resor.

Till det kom den kraftiga kostnadschocken 2023 som gjorde att färre hade råd med renoveringar. Ombyggnad av småhus föll med runt 16 procent mellan 2021 och 2024.

Ett sätt att hitta byggföretag är att leta på sajten schysstabyggare.se.

Källa: Byggföretagen

PetterBeckman
08-550 550 77