Sedan i söndags har restiden till jobbet skenat för många Nackabor. Ersättningsbussarna som sedan i december har kört parallellt med Saltsjöbanans tåg drogs då in. De som pendlar från Fisksätra och Saltsjöbaden måste därför först åka tåg och sedan byta till buss vid Saltsjö-Järla station.
Sedan i mars 2023 har Nacka kommun nämligen asfalterat banvallen och lett bilar och bussar mellan Järla station och Nacka station dit för att kunna bygga om Värmdövägen.
Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.
Johan Kristensen
Arbetet med Värmdövägen pågår till 2029 men kommunen letar efter sätt att kunna fortsätta arbetet utan att använda banvallen. Nu måste Nacka nämligen betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom rälsen är bortplockad.
2028 ska Saltsjöbanan gå till Slussen igen. Många Nackabor kräver nu att ersättningsbussarna ska fortsätta att köra hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen och Cityterminalen tills tågen kan rulla på hela Saltsjöbanan.
”Nacka har orsakat det här”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Pekka Pääkkö
”Ligger på Nackas ansvar”
Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) tycker också att SL och regionen skulle ha väntat med tågtrafiken tills det var möjligt att köra tågen hela vägen till Slussen eller åtminstone Henriksdal.
Anton Fendert håller med om att ersättningsbussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra hade förbättrat trafiksituationen men är tydlig med att Nacka kommun får vara beredd att betala mer än de 3 miljoner kronor kommunen betalar i nuläget. Ersättningsbussar på hela Saltsjöbanan skulle kosta 15 miljoner kronor i månaden.
Nacka slipper betala för bussarna mellan Henriksdal och Slussen. Bussar mellan Saltsjöbaden och Fisksätra och Saltsjö-Järla skulle kosta 10,5 miljoner kronor. Hur mycket kommunen skulle få betala är inte avgjort.
– Det återstår att se. Men det här ligger på Nackas ansvar. De har ju asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen. När kommunen har orsakat det här får kommunen också vara med och betala för ersättningstrafiken, säger Anton Fendert.
”Behöver hela gatan”
Nu måste pendlare gå över uppgrävda Värmdövägen, en hårt trafikerad cykelbanan och vänta på grön gubbe vid övergångsstället på Värmdövägen för att nå ersättningsbussarna som åker vidare mot Slussen och Cityterminalen. Anton Fendert lägger även här ansvaret på Nacka kommun.
– Nacka har ju grävt upp en del av gatan men det ska vara åtgärdat inom ett par veckor. Vi behöver hela gatan för att få till ett ännu smidigare byte.
Bilarna ska inte köra på Värmdövägen förbi hållplatsen?
– Det är kommunens ansvar. Vi vill hitta en så bra lösning som möjligt och det återstår att se hur länge Nacka behöver banvallen. Nacka har fram till nu varit nöjda med den här lösningen. Nu förstår jag det som att man utrycker en viss frustration precis som många resenärer. Vi har haft en bra dialog med Nacka hittills, jag hoppas att den kan fortsätta och att vi kan hitta en bättre lösning så snart som möjligt.
Hur viktigt är det att Saltsjöbanan fungerar?
– Frågan är jätteviktig för att vi ska få fler att se kollektivtrafiken som det mest attraktiva sätten att resa. Jag hoppas att vi kan kroka arm med politikerna i Nacka och deras partivänner i regionen och hitta bra lösningar framöver.