Region Stockholm behöver 700 miljoner extra för att kunna köpa de nya X25-tågen till Saltsjöbanan, 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Mitt i kunde nyligen avslöja att den hemliga uppgiften publicerats på regionens hemsida.
Det ledde till att upphandlingen av ny depå i Neglinge och förstärkt el för närmare en miljard kronor som krävs för de nya tågen pausades.
Läckte igen
På måndagseftermiddagen mejlade regionstyrelsens nämndsekreterare regionstyrelsen och tjänstemän att misstaget skett igen, vilket Slöseriombudsmannen var först med att uppmärksamma.
”I protokollsutdraget som expedierats till regionstyrelsen utan sekretess fanns förslaget till beslut bilagt och inte maskat. Denna information har därför funnits publicerad till regionstyrelsens sammanträde fram till i förmiddags”‚ skriver nämndsekreteraren.
Trafikförvaltnings projektledare slog larm om fadäsen och uppgifterna togs bort.
Den utökade budgeten skulle hållas hemliga för att företag som kan leverera tågen inte skulle anpassa sina bud. Nämndsekreteraren konstaterar nu att uppgifterna publicerats vid två olika tillfällen på regionens hemsida.
”Den aktuella informationen har tidigare felaktigt publicerats inför trafiknämndens behandling av ärendet i ett annat dokument, informationen var då publicerad under ca två timmar, vilket har uppmärksammats i media. Det nya felaktiga handhavandet har medfört publicering av innehåll som enligt trafikförvaltningen utgör en mindre delmängd av samma information som vid det tidigare tillfället”, skriver nämndsekreteraren.
Chefen ska svara på frågor
Trafikförvaltnignens högsta chef, tillförordnade förvaltningschef Erik Norling, och chefsjurist Daniel Angermann kommer till regionstyrelsens möte på tisdagen för att svara på frågor om läckan.
Nämndsekreteraren hänvisar frågor till SL:s presstjänst.