Det är 7-Eleven på Humlegårdsgatan på Östermalm som vill att kunder inte bara ska snabbhandla och försvinna utan istället hänga kvar inne i lokalen. Mer som på ett vanligt fik helt enkelt.
Det som man lockar med är bland annat trevligare inredning än vad man vanligtvis erbjuds, sköna soffor samt nybakade frallor och croissanter från en ”lokal bageriexpert”.
– Vi skapar en känsla så att man vill hänga kvar i butiken tack vare den fina atmosfären, säger Lorance Ljungqvist, kategorichef, Reitan Convenience i Sverige, i ett pressmeddelande.
Det tycks fungera. Några veckor efter lanseringen den 1 december ökade omsättningen på bullar och kakor med hela 40 procent, och kaffeförsäljningen steg 37 procent, uppger de.
MER PLATS. Mat och sötsaker får en mer framträdande plats i butikerna.
Press
Såväl inredning som många av de nya produkterna, till exempel bullar och sallader, kommer direkt från PBX, det miljövänliga butikskonceptet i Albano.
Målet är att det de nya, mysigare, 7-Elevenbutiker ska finnas på fler platser runt om i Stockholm nästa år.
Butiken utan cigg vill fortsätta förbättra världen
Cigg och palmolja ut – hållbara produkter in. För ett år sedan lanserades PBX, som satsar på att bli världens mest hållbara butik.
Från gatan ser det ut som en variant på Pressbyrån eller 7-Eleven. Men när man kliver in i butiken förstår man att det absolut inte ligger till på det sättet.
Allt, precis allt, som säljs har kvalitetssäkrat utifrån ett tufft hållbarhetsperspektiv.
Michael Toll
Till exempel:
✓ Inga cigaretter finns att köpa
✓ Plocksallad finns, men all mat som har för stor miljöpåverkan har tagits bort.
✓ Personalens uniformer är gjorda av material som klädföretag hade tänkt slänga.
✓ De smörgåsar, wraps och juicer som säljs är tillverkade på plats i butiken, med råvaror som annars skulle ha slängts men som man lyckats rädda.
– PBX startade med en visionär hållbarhetsstrategi. Vår ambition är att bli framtidens mest hållbara butik. Det speglar av sig i alla val vi gör, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.
När vi spanar runt bland hyllorna hittar vi både Coca-Cola, Red Bull och snus.
– Cigaretter är det absolut värsta, men samtidigt är vi ingen hälsokostbutik. Snuset vi säljer har låg styrka. Vill man köpa snus erbjuder vi i alla fall bra alternativ. Och med till exempel läsk, energidrycker och godis är vi noga med att inte ta in för stora förpackningar då det inte är klimatsmart.
DOLT. Bakom kassan finns en liten kyl med snus.
Michael Tol
Var är tanken med att skapa världens mest hållbara butik?
– Vi insåg att det skulle vara omöjligt att förändra 400 olika butiker på en och samma gång. Så vi valde att satsa på en butik och utifrån den sedan föra ut de varor som fungerar bäst till vanliga Pressbyrån- och 7-Elevenbutiker.
Ett år efter premiäröppningen har ett femtontal produkter letat sig in i andra butikers sortiment. Till nästa år ska den summan vara uppe i 30.
– Intresset har varit superstort både hos andra butiker, leverantörer och branschen i stort. Det här fungerar verkligen, säger Malin Eklund.
Menskydd erbjuds gratis.
Michael Toll
Mer om butiken
Drivs av Reitan Convenience Sweden AB som förutom att driva PBX är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven i Sverige.
Den första PBX-butiken finns i Albano i Stockholm Butiken har ett noga utvalt sortiment ”anpassat efter kundernas behov och planetens gränser”.
Förutom produkterna är även mycket inredningen gjord av återvunnet material.
Källa: Reitan Convenience