Hasselbacken ska ritas om rustas upp. Hit har Stockholmare och turister kommit för att käka, dansa och sova på hotell sedan slutet av 1700-talet. 100 år senare, kring tiden runt förra sekelskiftet var området runt Gröna Lund och Allmänna gränd stans självklara nöjescenter.

Ambitionen är att Djurgården ska återta sin plats på tronen. Spindeln i nätet är den forne Abbamedlemmen Björn Ulvaeus som sakta men säkert utvidgar sitt imperium runt Allmänna gränd tillsammans med partnern Conni Jonsson.

– Djurgården är Stockholms viktigaste destination och en kär plats för såväl stockholmare som internationella och inhemska besökare. Vi älskar Djurgården. Det var därför vi etablerade ABBA The Museum här och det är därför vi har förvärvat Cirkus och nu Hasselbacken. Vi vill bidra till att göra Djurgården till en av världens främsta destinationer för musik, kultur, mat och upplevelser, säger Björn Ulvaeus i en kommentar.

Gubbhylla, spa och paviljonger

Hasselbacken köptes redan 2019. Men nu läggs renoveringsplanerna som innefattar 80 nya rum, konferensanläggning och en musikscen, ut på samråd. Får Björn och Conni som de vill kan gästerna dessutom gå på spa, dricka drinkar på en så kallad gubbhyllla eller umgås i en tre paviljonger som ska byggas.

Tanken är att allt byggs i trä så att det smälter in i omgivningarna och ser ut som det gjorde förr i tiden

https://www.mitti.se/nyheter/abba-bjorn-bygger-ungdomshus-i-femte-hotorgskrapan/lmsjp!7150599/

Förslaget till renoveringen är inte helt fritt från kontroverser. Bland annat har folk haft synpunkter på att entrén ska ersättas med en ljusportal som ska synas redan från vattnet. Idén lirar med dock med tanken om att det ska ut som förr; det fanns faktiskt en ljusportal här redan på 1930-talet.

Och fanns det förr, då är det bra. Så kan man summera satsningen om man vill.

https://www.mitti.se/noje/abba-bjorn-oppnar-planboken/lmqfD!1784165/