Närbuss 908 trafikerar Hässelby gård och Hässelby strand och används av de som har svårt att ta sig till butiker eller vården på andra sätt.

I augusti tog Keolis över driften från VR på en del närbusslinjer genom de nya upphandlingarna.

Vissa leveransproblem av bussar rapporterades tidigt och även problemen på 908:an började direkt.

Agneta Jansson och Yvonne Sundman tycker att SL och Keolis bemöter resenärerna nonchalant sedan Keolis tog över närbuss 901. "Det var aldrig några problem förut", säger Yvonne.

Agneta Jansson och Yvonne Sundman tycker att SL och Keolis bemöter resenärerna nonchalant sedan Keolis tog över närbuss 901. "Det var aldrig några problem förut", säger Yvonne.

Filip Magnusson

Besvikna Hässelby-resenärer

Yvonne Sundman och Agneta Jansson från Hässelby strand har tillsammans förgäves stått och väntat på bussen flera gånger i höst.

– Det har varit problem sedan Keolis tog över. Det känns som att man struntar i oss, säger Yvonne när Mitt i träffar dem vid busshållplats Vindruvsbacken i Hässelby strand en tisdagsförmiddag.

Yvonne Sundman har klagat hos SL och Keolis flera gånger i höst.

Yvonne Sundman har klagat hos SL och Keolis flera gånger i höst.

Filip Magnusson

Buss 908 går från Hässelby gård till Hässelby strand och tillbaka och trafikerar bland annat Friherregatan, Astrakangatan och Kvarnhagsgatan.

Yvonne: Funnits länge

Trafiken är förlagd till vardagar mellan klockan 9 och 16.

– Den har alltid fungerat förut, jag har åkt den i många år, säger Yvonne.

Agneta Jansson och Yvonne Sundman från Hässelby strand är helt beroende av närbuss 908 i vardagen.

Agneta Jansson och Yvonne Sundman från Hässelby strand är helt beroende av närbuss 908 i vardagen.

Filip Magnusson

Man har även behövt förklara vägen för nya förare som kommit in, berättar hon.

– Folk vågar inte lita på bussen längre.

SL: "En del fordonsproblematik"

Agneta Jansson berättar att närbussen är en livsnerv i Hässelby för flera äldre utan bil.

Såväl Ann-Mari Gruneau, Yvonne Sundman som Agneta Jansson har klagat hos SL och Keolis på problemen med närtrafikbuss 908 i höst. "Vi får ingen information om varför bussarna inte kommit", säger Agneta.

Såväl Ann-Mari Gruneau, Yvonne Sundman som Agneta Jansson har klagat hos SL och Keolis på problemen med närtrafikbuss 908 i höst. "Vi får ingen information om varför bussarna inte kommit", säger Agneta.

Filip Magnusson

 – Jättemånga är besvikna. Vill SL att vi ska börja stöppla oss fram mellan stadsdelarna med rullatorerna?

Vad säger SL och chaufförerna?

– Det är grejen, de säger ingenting, säger Agneta.

Denna förmiddag visar det sig att tre av de fyra personer som står vid Vindruvsbacken strax innan avgången 11.30 klagat på problemen.

Flera inställda avgångar har skett på närtrafikbuss 901 i Hässelby i höst, enligt Keolis beror det på problem med trasiga bussar.

Flera inställda avgångar har skett på närtrafikbuss 901 i Hässelby i höst, enligt Keolis beror det på problem med trasiga bussar.

Filip Magnusson

Efter en stunds oro bland resenärerna även denna gång dyker dock närbussen, och rullar snart vidare mot Hässelby gårds centrum.

SL: "En del fordonsproblematik"

Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL, bekräftar problematiken:

– Keolis har haft en del fordonsproblematik sedan uppstarten 19 augusti. Det är inget som varit överrepresenterat, men de har problem att få fram fordon.

Att avgångar ställs in på 908:an var dock sällsynt innan.

Inte en enda avgång ställdes till exempel in under maj, juni och juli innan Keolis tog över 19 augusti, visar siffror Mitt i begärt ut.

Men under augusti och september har Keolis rapporterat 23 inställda avgångar.

Det har varit flera inställda avgångar på närtrafikbussen 901 i Hässelby i höst. Enligt Keolis beror det på problem med trasiga bussar.

Det har varit flera inställda avgångar på närtrafikbussen 901 i Hässelby i höst. Enligt Keolis beror det på problem med trasiga bussar.

Filip Magnusson

Viktig för flera

Enligt Ann-Sofie Myrén, presskommunikatör på Keolis, berodde samtliga inställda avgångar på 908:an i september på fordonsfel som punktering eller dörrproblem.

– Det är självklart olyckligt när avgångar ställs in, tyvärr är det inte alltid möjligt ersätta trasiga bussar eller att förutse fordonsfel. Denna mindre typ av bussar har vi inte lika stor fordonsreserv för gällande akuta fordonsfel.

Men det var inga problem med inställda avgångar innan?

– Det är svårt för mig att jämföra. Vi strävar givetvis alltid efter att utföra all trafik, men ibland sker oförutsedda händelser, säger Ann-Sofie Myrén.

207 avgångar i månaden sker på 908:an.