Det står redan klart stt den södra delen av Norrtullsgatan ska anpassas för fotgängare och cyklister för att binda ihop Odenplan med Drottninggatan.
Nu ska även delen på andra sidan Odenplan, norr om Karlbergsvägen, göras om – till och med Frejgatan.
– Många går från Odenplanmot Hagastaden. I korsningen Frejgatan/Norrtullsgatan ligger bland annat Brygghuset och de kommer nog att bli väldigt glada över att vi även planerar en så kallad torgbildning där, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).
Anders Nilsson, Frejgatan:"Det är bra med minskad biltrafik i innerstan. Min bil står parkerad på gatan men det får jag leva med".
Emil Salmaso
Dubbelt så bred
Staden beräknar att 18 500 personer går mellan Surbrunnsgatan och Vidargatan varje vardagsdygn. Det ligger många skolor i området och många av dem är barn, enligt trafikkontoret.
I dag är trottoarerna 3,5 meter breda. Den västra breddas till sex meter och en del av bilarnas körfält blir cykelbana. Lastplatser och p-platser för rörelsehindrade flyttas från östra till västra sidan av gatan.
Totalt tas 23 parkeringsplatser bort. 15 nya kan skapas genom att göra Frejgatan enkelriktad österut mellan Norrtullsgatan och Upplandsgatan.
– Beslutet att bredda Norrtullsgatan togs under M-styre, det är bra att man nu går vidare med det. Det är ett av stadens främsta gångstråk, så det är ett bra exempel på när stockholmarnas behov går först i trafikpolitiken. Det är viktigt att parkeringsplatser som går förlorade ersätts med nya, säger oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M).
Anders Lindqvist, näringsterapeut:"Det kommer att bli jättebra! Målet är väl fler gångstråk i innerstan, det är en naturlig utveckling. Mer natur och växtlighet. Det enda problemet är väl kanske för våra leveranser eller någon kund. Folk blir tvungna att tänka om".
Emil Salmaso
Trasiga träd
Få av träden längs gatan har överlevt genom åren. Dels måste de beskäras på grund av spårvägen som gick på gatan i början av 1900-talet, dels för att de stod så nära husfasaderna. 13 nya träd planteras för att ge grönska och fånga upp dagvatten. Den bredare trottoaren gör att träden kommer längre från husfasaderna och inte behöver beskäras.
För två år sedan beräknades kostnaderna till 23 miljoner kronor. Bygget planeras dra igång till sommaren 2024 och vara klart våren 2025.
– Vi har målet att göra Stockholm till en grön promenadstad och det här är en del av den satsningen, säger Lars Strömgren.
Sara Jansson med sonen Leonel Fallope, 9: "Bra planer. Det är mycket folk på trottoaren och många skolor här. Nästa år ska Leonel gå till skolan själv så det är bra att det blir säkrare. Han tränar fotboll här också".
Emil Salmaso