– Imponerande initiativ, säger biståndsministern Johan Forssell (M), på finbesök i Keolis enorma bussdepå i Tomteboda.

Det var här som totalt 73 överblivna bussar gicks igenom och fixades till för att kunna skeppas på lastbilstrailers via Polen och Rumänien till krigets Ukraina.

De totalt 73 bussarna som Keolis skickade till Ukraina ställdes upp i Rosersberg i väntan på transport.

De totalt 73 bussarna som Keolis skickade till Ukraina ställdes upp i Rosersberg i väntan på transport.

Keolis

Enligt regionrådet Kristoffer Tamsons (M) har Ukrainas ambassadör nyligen bekräftat att detta är ett rekord. Sverige har skänkt fler bussar till Ukraina än något annat EU-land, och nästan alla dessa kom från Keolis i Stockholm.

Bombade skolor

Den sista lasten skickades i januari 2024. Exakt var någonstans bussarna rullar i dag finns det knapphändig information om, men att de används till att köra skolbarn står klart.

– Ryssland har bombat skolor samtidigt som många av de skolbussar som fanns har förstörts. Så det är fler barn som behöver köras längre sträckor, säger Hampus Asphage, som ledde projektet inom Keolis.

Biståndsministern Johan Forssell (M) var imponerad över Keolis initiativ. Här med projektledaren Hampus Asphage.

Biståndsministern Johan Forssell (M) var imponerad över Keolis initiativ. Här med projektledaren Hampus Asphage.

Angie Gray

Johan Forsell tycker att fler företag borde ta intryck – även inom andra branscher.

– Det borde bli ringar på vattnet. Mycket fokus har legat på det militära, men det är också otroligt viktigt att vi satsar på det civila och hjälper ukrainarna att klara vardagen. Det här bygger motståndskraft, säger ministern.

Inga pengar inblandade

Av de 100 bussar som Keolis samlade ihop från början befanns en fjärdedel vara i för dåligt skick för att kunna fixas till. Några plockades istället isär för att bli reservdelar.

– Det mest utmanande var att få så många att samarbeta kring projektet, utan att det fanns några pengar inblandade. Det hängde helt på många olika personers välvilja, säger Hampus Asphage.

Tekniska specialisten Sanna Nordlander fungerade som underhållsledare. Många av bussarna hade stått stilla länge, berättar hon, med konsekvenser för både bromsar och elektronik. Att projektet blev en sådan framgång gör henne stolt.

– Det är roligt att få använda mina kunskaper för en sådan god sak, att få leverera trafiksäkra bussar till dem som verkligen behöver det, säger hon.

Hampus Asphage, Sanna Nordlander och Josefin Dandanell.

Hampus Asphage, Sanna Nordlander och Josefin Dandanell.

Angie Gray