Sedan 2021 har bedrägerierna mot äldre ökat kraftigt, både i Sverige och i Stockholms innerstad. Många har via telefon lurats att lämna ut kort- och kontouppgifter eller använda sitt bank-id, vilket har lett till stora ekonomiska förluster, ibland har hela livsbesparingar försvunnit.

– De utsatta mår också psykiskt dåligt efteråt. De vågar inte svara i telefon och litar inte längre på myndigheter, säger Ola Åkesson, kommunpolis i Stockholms innerstad.

Planat ut

Ny statistik visar att den extrema kurvan som stigit konstant sedan 2021 tycks ha planat ut något under 2024.

Under årets första åtta månader hade 1 277 bedrägeribrott mot äldre (65+) anmälts i polisområde city, vilket är en minskning mot de 1 378 brott som anmäldes samma period förra året.

2021 anmäldes endast 268 liknande brott, vilket visar på hur kraftig ökningen har varit.

Färre fullbordade

Även om Ola Åkesson enbart har har statistik där både fullbordade fullbordade bedrägerier och försök ingår är hans känsla att de fullbordade brotten blivit färre.

Om detta beror på Uppdrag gransknings uppmärksammade program om hur bedragarna jobbar, bankernas säkerhetsåtgärder eller polisens förebyggande arbete är svårt att svara på.

– På Kungsholmen är min känsla absolut att de fullbordade brotten nu är färre än tidigare, men det händer fortfarande att människor blir utsatta.

Fler mass-sms

Ungefär samtidigt som Uppdrag gransknings program i februari sändes minskade samtalen till äldre och bedragarna började i stället skicka mass-sms.

Samtidigt som telefonbedrägerierna i innerstan har minskat under året, har kortbedrägerier har ökat. Det handlar om att korten på olika sätt kapas och används vid näthandel. Här finns brottsoffren i alla åldrar.

Polisen varnar även för att bedragarna hela tiden utvecklar nya metoder och påpekar att nivåerna är fortsatt höga jämfört med för några år sedan.

– Som äldre måste du alltid vara observant, eftertänksam och inte ta förhastade beslut, säger Ola Åkesson.